ایجاد بیش از ۳۴۱ هزار شغل در مدت پنج‌ماه

بر اساس داده‌های موجود در سامانه ملی رصد اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال تعیین سیاست ها و هدفگذاری دولت سیزدهم جهت حل چالش اشتغال در مدت پنج‌ماهه نخست سال‌جاری بیش از ۳۴۱ هزار فرصت شغلی در بخش ها و مناطق مختلف کشور ایجاد شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، دولت سیزدهم بر اساس شرایط حوزه اشتغال کشور در طول سالهای گذشته و نرخ بیکاری بالا بخصوص در بین جوانان دانش‌آموخته و نیروی کار ماهر کارجو، هدف‌گذاری ایجاد چهارمیلیون شغل را در دوره تصدی چهارساله و در قالب ایجاد یک میلیون فرصت شغلی به صورت سالانه را در دستور کار قرار داد.

بر این اساس ایجاد یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل تا پایان سال ۱۴۰۱ بر مبنای سیاست‌های کلان حوزه اشتغال پیش‌بینی شده که خلق بیش از ۳۴۱ هزار فرصت شغلی در مدت پنج ماهه نخست سال‌جاری نیز در راستای این برنامه کلان حوزه اشتغال محسوب می‌شود.

براساس داده‌های آماری حوزه اشتغال از شهریورماه سال گذشته تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۱، حدود ۹۷۵ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده که تحقق بیش از ۵۰ درصدی برنامه‌ریزی اشتغال تا پایان سال را نشان می‌دهد.

سامانه‌ای برای رصد بازار کار و اشتغال کشور

سامانه ملی رصد اشتغال کشور با هدف کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی‌های بازار کار و میزان اشتغال ایجادی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده است.

این سامانه هم اکنون بر سایت وزارت کار قرار دارد و بر اساس آن تمامی دستگاه‌های اجرایی باید آمار و اطلاعات مربوط به اشتغال حوزه خود و شاغلان را در سطح استانی و شهرستانی در سامانه وارد کرده تا ضمن در دسترس بودن اطلاعات، اعتبارسنجی به روز و بهره‌برداری از نتایج آمارگیری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها صورت گیرد.

سامانه رصد اشتغال که با آدرس rasad-eshteghal.ir به فعالیت می پردازد، همان طور که از اسم آن مشخص است برای افراد جویای کار خدمات خود را ارائه می‌کند. کاربران با ثبت‌نام در این سامانه می‌توانند برای استخدام در شغل‌های مختلف درخواست ارسال کنند.

این سامانه فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ به صورت رسمی آغاز کرده و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرحله راه اندازی رسیده است.

دستگاه‌های اجرایی با وارد کردن اطلاعات شاغلین خود در سطح استانی و شهرستانی در این سامانه، یک پایگاه اطلاعاتی جامع برای افرادی که جویای کار هستند به وجود آورده‌اند. در این سامانه اطلاعات افراد شاغل بر اساس خود اشتغالی، اشتغال‌زایی حقیقی و حقوقی، اشتغال دولتی و غیر دولتی و در قسمت های مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی ثبت خواهد شد.

همچنین افراد با مراجعه به این سامانه که در بخش معرفی سامانه رصد اشتغال می‌توانند به بخش‌های سایت دسترسی داشته و برای شغل‌های مورد نظر درخواست ارسال نمایند.

با توجه به مصوبه شورای عالی اشتغال کشور تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف اند اشتغال ایجاد شده در سامانه رصد اشتغال کشور به ثبت برسانند.

سامانه رصد اشتغال در واقع پایگاه اطلاعاتی گسترده‌ای از مشاغل موجود را در اختیار کاربران گذاشته و افراد با مراجعه به این سامانه قادر خواهند بود از امکانات موجود در سایت استفاده کرده و برای شغل‌های در دسترس درخواست ارسال نمایند.

بر اساس اطلاع طراحان و گردانندگان سامانه ملی رصد اشتغال این سامانه اهدافی نظیر، ارائه خدمات مشاوره شغلی برای کارجویان، ارائه تسهیلات شناختی برای کسب مهارت در شغل موردنظر، معرفی کارجویان برای استخدام به سازمان‌های مختلف و ایجاد اشتغال برای متقاضیان استخدامی را دنبال می‌کند.

ثبت وقایع بازار کار در سامانه ملی رصد اشتغال

از زمان تصدی دولت یازدهم، ساماندهی سامانه‌های مختلف حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته که سامانه رصد اشتغال مهمترین اقدام عملیاتی در این حوزه به شمار می‌رود و راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل نیز در این بخش قابل معرفی است.

با توجه به فعالیت بیش از هزار و ۲۰۰ موسسه کاریابی در کشور، نیاز به ساماندهی و رصد آنلاین فعالیت و بررسی و ساماندهی شرایط اشتغال از این طریق، سامانه جستجوی شغل این مهم را بر عهده گرفته است و تا به امروز بیش از ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در این سامانه بارگذاری شده است.  

زیست بوم ملی اشتغال بستر ساماندهی خلق فرصت‌های شغلی

در حال حاضر الگوی زیست بوم ملی اشتغال به عنوان چشم انداز اشتغال وزارت کار در چارچوب سیاست‌های اشتغال و بازار کار در حال فعالیت بوده و هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی تا پایان سال ۱۴۰۱ را با همکاری بخش خصوصی دنبال می‌کند.

این زیست بوم در نخستین نشست شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم و در راستای تحقق برنامه اشتغال دولت رونمایی شد که بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۷۰ دستگاه دولتی و مردمی در این طرح جانمایی شده‌اند.

مهم‌ترین سامانه اشتغال و کارآفرینی

محمود کریمی بیرانوند، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در خصوص سامانه‌های حوزه اشتغال این وزارتخانه می‌گوید: از زمان تصدی دولت یازدهم نیز ساماندهی سامانه‌های مختلف حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی را در دستور کار داشته‌ایم که سامانه رصد اشتغال مهم‌ترین اقدام این حوزه است.  

وی همچنین تصریح کرد: در خصوص اجرای همه مصوبات شورای عالی اشتغال، پیگیری های لازم صورت گرفته است. یکی از این مصوبات خوب، زیست بوم ملی اشتغال است که نظریه دولت برای تحقق یک میلیون شغل در  طول سال است.  

به گفته کریمی بیرانوند،   این زیست بوم بر مبنای یک خلاء همیشگی در حوزه اشتغال و کسب و کار بنا شده است. با توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی، هرکدام از این مولفه‌ها یک متولی مشخص در کشور دارند، در حالی که در حوزه سیاست‌گذاری و نظارت بر اشتغال کشور، تشتت وجود داشته و زیست بوم ملی اشتغال به دنبال ساماندهی این حوزه است.  

معاون وزیر کار در ادامه افزود: زیست بوم ملی اشتغال بر مبنای نظریه حوزه اشتغال بدنبال هماهنگی دستگاه‌ها برای ساماندهی حوزه اشتغال در کشور بوده و برنامه‌های اشتغال نیز بر مبنای زیست بوم در حال انجام است.  

کد خبر: 53765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =