برقراری بیمه‌تکمیلی کارگران از طریق کانون‌ها و تشکلات صنفی

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران و عضو شورای عالی کار در خصوص راهکارهای توسعه بیمه تکمیلی درمان جامعه بزرگ کارگران گفت: با توجه به اینکه شرکت های بیمه‌ای معمولاً پوشش بیمه‌ای نیروی کار شاغل در شرکت‌ها را به صورت جمعی و با شرط پایه‌ای تعداد نیروی کار انجام می‌دهند، پیشنهاد فعالان صنفی و تشکلی حوزه کار اقدام به برقراری بیمه تکمیلی درمان کارگران از طریق کانون‌ها و تشکلات جامعه کارگری و صنفی است.

هادی ابوی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: برای حل مسئله بیمه تکمیلی درمان گروهی می‌توان از ظرفیت بیمه تکمیلی تشکلات کارگری و انجمن‌های بهره برد.

وی اضافه کرد: آمادگی همکاری و تعامل در تشکلات صنفی و کارگری در خصوص همکاری لازم با شرکت‌های بیمه‌ای جهت برقراری بیمه تکمیلی نیروی کار شاغل وجود داشته و کارفرمایان نیز امکان تسهیل این شرایط و حمایت از نیروی کار را با استفاده از تعامل اثربخش با شرکت‌های بیمه‌ای خواهند داشت.

به گفته وی، تشکلات صنفی و کارگری دارای این توانایی هستند که افراد شاغل در کارگاه‌های صنفی پراکنده و کوچک را در شهرها و استان‌ها به صورت یکجا در رایزنی با شرکت‌های بیمه‌ای تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار دهند.

این فعال حوزه بازار کار اضافه کرد: در واقع تشکلات صنفی و کارگری به دلیل نفع جمعی نیروی کار و دیدگاه تسهیل‌گری، قادر به انجام و ساماندهی قراردادهای بیمه تکمیلی درمان هستند.

ابوی با اشاره به اینکه تعامل کارفرمایان در تسریع و تسهیل پوشش بیمه تکمیلی کارگران از طریق تعامل با شرکت‌های بیمه‌ای دوام تشکیلاتی این گروه‌ها و تشکل‌ها را نیز موجب خواهد شد.

این کارشناس حوزه کارگری افزود: البته مدل‌های موفق بیمه تکمیلی درمان از طریق تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی در استان خراسان رضوی پیش از اجرا شده که البته اصلاح قانون بیمه در این خصوص بسترسازو تسهیل گر پوشش بیمه‌ای تکمیلی درمان از طرف تشکل‌های صنفی است.

ضرورت اصلاح قوانین بیمه‌ای در تسهیل بیمه تکمیلی نیروی کار

این کارشناس حوزه بازار کار بیان داشت: در بخشی از قوانین بیمه‌ای البته قدرت ریسک و درصد خسارت به صورت واحدهای مجزای صنفی و کارگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرند و مجموعه از افراد شاغل در یک صنف و یا فعالیت کارگاهی را به صورت یکجا مورد واکاوی خسارت بیمه‌ای قرار نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: در واقع این یک نوع آسیب در حوزه تصمیم‌گیری‌های بیمه‌ای است که انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی درمان با کارگاه‌های کوچک و با تعداد کم نیروی کار را مقرون به صرفه ندانسته و نیاز به اصلاح قوانین بیمه‌ای در این شرایط بروز می‌کند.

عضو کارگری شورای عالی کار بیان کرد: همچنین با تاکید بر اینکه در همین ارتباط نیز کمک‌های دولتی به کارفرمایان از محل مساعدت‌ها و مشوق‌ها و یارانه‌های بیمه‌ای و مالیاتی زمینه ترغیب کارفرمایان را برای پوشش بیمه‌ای درمان کارگاه‌های کوچک و متوسط با تعداد کم نیروی کار را فراهم می‌کند، گفت: البته این مهم در کنار ارائه مجوزهای دولتی برای فعالیت کارفرمایان نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

استقبال کارفرمایان از گسترش بیمه‌های تکمیلی

این فعال و کارشناس حوزه بازار کار در ادامه با بیان اینکه در سالهای اخیر البته گسترش ارائه خدمات بیمه تکمیلی درمان از طرف کارفرمایان را به جامعه کارگری شاهد بوده ایم، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از جامعه کار و تولید از مزایای این نوع بیمه درمانی بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: در واقع حمایت و استقبال جامعه کارفرمایی از ارائه این نوع خدمات به نیروی کار یکی از دلایل گسترش آن در جامعه کار و تولید در کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: البته جامعه کارفرمایی نیز دغدغه ها و موضوعاتی را در خصوص بسترسازی برای توسعه بیمه‌های تکمیلی درمان مطرح کرده‌اند که نیازمند حمایت‌های دولت در بخش‌های مختلف مانند بخشش‌ها و تخفیفات مالیاتی نیز می‌شود و به نوعی گسترش ارائه این نوع خدمات درمانی را منوط به همکاری و تعامل دولت با کارفرمایان عنوان کرده‌اند.

رویکردی غیراصولی بیمه‌ها در حوزه بیمه تکمیلی

عضو شورای عالی کار بیان داشت: یکی از اشکالاتی که در حوزه درمان‌های تکمیلی در سیاست‌ شرکت‌های بیمه‌ای وجود دارد این است که به موضوع بیمه‌های تکمیلی درمان به شکل گروهی نگاه می‌شود و در واقع برای بستن قرارداد بیمه‌های تکمیلی درمان با شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف و کافرمایان، حداقل تعداد نفرات مشخص می‌کنند که از تعداد خاصی مانند ۵۰ نفر نباید کمتر باشد که این مسئله به عنوان یک آسیب و چالش در این خصوص مطرح است.

وی گفت: در این خصوص برخی از کارفرمایان با پوشش بیمه‌ای کارگران در تعداد بسیار بالا دارای قدرت چانه‌زنی با شرکت‌های بیمه‌ای هستند و از توان مالی خود برای بیمه تکمیلی درمان نیروی کار خود استفاده کرده که این مسئله برای کارفرمایان با تعداد بسیار کم نیروی کار امکان پذیر نیست و باید راهکار اثرگذاری در این خصوص ارائه کرد.

کد خبر: 53783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =