قانون انتقال سوابق بیمه به نفع افراد بازنشسته است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص دارای سابقه کمتر از ۱۰ سال به نفع افراد بازنشسته است.

 به گزارش آتیه آنلاین؛ افراد مشمول این قانون با استفاده فرصت نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی، امکان بهره‌مندی از خدمات بازنشستگی صندوق‌های مختلف بیمه‌ای را خواهند داشت.

طرح قانون نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص دارای سابقه کمتر از ۱۰ سال با ایجاد فرصت برای برخی بازنشستگان، امکان بهره‌مندی از حداقل پرداختی بیمه جهت دریافت خدمات سازمان تأمین اجتماعی را فراهم می‌کند.
با اجرای این طرح افرادی که تاکنون امکان بیمه‌پردازی و استفاده از خدمات صندوق‌های بیمه‌ای نداشته‌اند، از این پس با پرداخت کسری ماه‌ها و یا سنوات خود، خدمات بیمه‌ای، مستمری و درمانی سازمان‌های بیمه‌ای را استفاده خواهند کرد.

این طرح در نهایت روز یکشنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱ مصوب و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق یک تبصره به ماده ۶ طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی، با آن موافقت کردند.

براساس این طرح بازنشستگان با پرداخت حق بیمه بیشتر از ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال بیمه‌پردازی، امکان پرداخت کسری ماه‌ها و یا سنوات تا ۱۰ سال به نرخ روز برای بهره‌مندی از مزایای حقوق و یا مستمری بازنشستگی صندوق‌های بیمه‌ای را دارند.

بیمه‌پرداز مابه‌التفاوت حق بیمه را پرداخت می‌کند
علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی نظر خود برای استفاده افراد بازنشسته از قانون نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص دارای سابقه کمتر از ۱۰ سال را براساس اهداف تعیین شده در این طرح داده است.

وی اظهار داشت: براساس این طرح، افراد بلاتکلیف و دارای چند نوع سابقه بیمه‌ای مختلف و در زمان‌های کوتاه چندماهه امکان بهره‌مندی از مزایای طرح یادشده را دارند.

بابایی کارنامی ادامه داد: این افراد در ادوار مختلف در یک صندوق بیمه‌ای بیمه‌پردازی داشته و پس از آن با فعالیت در سازمان‌ها یا صندوق‌های بیمه‌ای دیگر، خلاهایی برای بیمه آنها ایجاد شده و سپس برای بازنشستگی خود با مشکل مواجه می‌شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: به همین اساس نظر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، این موضوع در قالب قانون تصویب شده چراکه این مصوبه به عنوان یک قانون اثرگذاربرای این افراد محسوب می‌شود.

به گفته وی، البته تصویب این طرح احتمالا موجب مقاومت برخی صندوق‌های بیمه‌ای و ایجاد مشکل برای افراد واجد شرایط خواهد شد.

بابایی کارنامی در ادامه افزود: منابع مالی برای انتقال سوابق بیمه‌ای از مبدا به مقصد تامین شده که البته با تامین اعتبار برای مقصد این طرح، بیمه‌پرداز نیز مابه‌التفاوت حق بیمه چندساله را پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: همچنین برای خلاهای موجود و احتمالی در پرداخت حق بیمه افراد واجد شرایط، جای نگرانی وجود ندارد چراکه بیمه‌پرداز با پرداخت مابه التفاوت حق بیمه جامانده خود به کمک این مثلث خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه برای استفاده بهتر افراد بازنشسته از این قانون با اعطای تسهیلاتی برای افراد بازنشسته که با وجود سن بالا تاکنون امکان استفاده از خدمات بازنشستگی دیگر صندوق‌های بیمه‌ای را نداشته، این قانون موجب دریافت خدمات بیمه‌ای و بازنشستگی در شرایط کنونی آنها خواهد شد.  

ارتقاء شاخص رفاه با اجرای قانون نقل و انتقال سوابق بیمه
بابایی کارنامی در ادامه تصریح کرد: اجرای این قانون موجب شکل‌گیری و گسترش و ارتقاء شاخص رفاه برای بیمه‌شدگان در کل کشور می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبصره ماده ۶ قانون نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، اضافه کرد: با تصویب کل این طرح در شورای نگهبان، نتیجه مطلوبی عاید بازنشستگان مشمول خواهد شد.  

وی ادامه داد: با استفاده از این قانون تمام افراد دارای سابقه بیمه در هر صندوق با میزان ۱۰ سال پرداخت حق بیمه امکان بهره‌مندی از خدمات بازنشستگی هر صندوق بیمه‌ای را خواهند داشت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه با تصویب این قانون به دنبال نفع همه آحاد مردم هستیم، گفت: با توجه به اینکه فردی که در سال‌های گذشته در یک صندوق بیمه‌ای سابقه بیمه‌پردازی داشته و چندماه یا چندسال به دلایل مختلف امکان پرداخت حق بیمه نداشته، اکنون با استفاده از طرح مذکور از خدمات بازنشستگی صندوق‌ها بهره‌مند می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید در آن ۶ یا ۷ سال فعالیت بیمه‌پردازی فرد بیمه شده که خللی ایجاد و زمان استفاده از خدمات بازنشستگی از وی گرفته شده، اکنون باید با اقداماتی این بازه زمانی به شرایط بازنشستگی فرد بازگردد.

وی تاکید کرد: اجرای این قانون برای این گونه افراد دارای خلل در سوابق بیمه‌ای و در سن بازنشستگی، زمینه استفاده از خدمات صندوق‌های بیمه‌ای را فراهم خواهد کرد.

اگرچه اکنون ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در قالب نیمی از جامعه ایران از خدمات کوتاه‌مدت  و بلندمدت بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند اما همچنان این سازمان با جذب بیمه‌شدگان جدید و اجرای دیگر قوانین و تعهدات به دنبال افزایش منابع برای حفظ پایداری و تعادل منابع و مصارف است.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر در کشور در میان ۱۸ صندوق بیمه‌ای، اکنون با  ۵۳ درصد جمعیت تحت پوشش، علاوه بر ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه شده اصلی به حدود چهار میلیون بازنشسته خدمات گسترده هجده‌گانه‌ای ارائه می‌دهد.
مصاحبه از مهناز بیرانوند

کد خبر: 53810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =