افزایش هزینه‌های درمان با کشتار دام‌های مولد

به گواه آمارهای مرکز آمار ایران، میزان عرضه گوشت قرمز به کشتارگاه‌های صنعتی افزایش یافته است. این یعنی هشدار تولیدکنندگان درباره اعزام دام‌های مولد به کشتارگاه درست بوده و در صورت تداوم این روند در آینده با افزایش هزینه‌های درمان مواجه خواهیم شد.

به گزارش آتیه آنلاین، تامین امنیت غذایی برای جامعه ارتباط مستقیم با مقوله رفاه و هزینه‌های درمان خانواده‌ها در آینده خواهد داشت. تامین امنیت غذایی در برنامه‌ریزی توسعه پایدار از مهمترین اهداف و ضرورت‌ها به شمار می‌رود به طوری که از یک سو شاخص کلی برای سنجش توسعه پایدار و از سوی دیگر شاخصی مهم برای سنجش داده‌هایی در زمینه فقر، تغذیه، اشتغال، تولید کشاورزی و مواد غذایی، خوداتکایی، مصرف و صادرات تلقی می‌شود. گوشت قرمز از آن دست محصولاتی است که شاخص‌های تولید آن می‌تواند نشان دهد وضعیت سلامت جامعه در آینده باشد.

آن‌طور که تولیدکنندگان محصولات دامی خبر می‌دهند، در سال جاری به دلیل افزایش خشکسالی و رشد قیمت نهاده‌ها، تداوم نگهداری از دام‌های مولد در دامداری‌ها به صرفه نیست بنابراین دام‌ها به کشتارگاه‌ها اعزام شده‌اند.

از آنجا که دام‌های مولد، ماشین‌های تولید کارخانه‌های لبنی به حساب می‌آیند، اگر این دام‌ها که سرمایه‌های ژنتیکی کشور هستند را به کشتارگاه اعزام کنند، دیگر شیری تولید نمی‌شود که در کارخانه‌های لبنی تبدیل به فرآورده شده و به مصرف خانوار برسد.

در علم اقتصاد کاهش عرضه و ثابت ماندن تقاضا به مفهوم افزایش قیمت کالاهای موجود در بازار است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند و به دنبال کشتار دام‌ها و کاهش عرضه شیر قیمت لبنیات به قدری افزایش یابد که دیگر خانواده‌ها قادر به مصرف آن نباشند و به این ترتیب هزینه‌های درمانی جامعه نیز در آینده به شدت افزایش خواهد یافت.

افزایش میزان عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها

اگرچه میزان اعزام دام‌های مولد به کشتارگاه‌ها یکسان نیست و برخی استان‌ها بیشتر با این پدیده درگیر هستند اما آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که هشدار تولیدکنندگان درباره به خطر افتادن امنیت غذایی در جامعه، چندان بیراه هم نبوده است.

بر اساس جدیدترین گزارش ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده افزایش ٥ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.

در این گزارش آمده است که مقدار عرضه گوشت در مرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ برای گوسفند و بره ۱٩ درصد و گاومیش و بچه‌گاومیش ١ درصد افزایش یافته و برای بز و بزغاله ۱ درصد، گاو و گوساله ٣ درصد و شتر و بچه‌شتر ٨ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این آمار، نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (تیر) در حدود ٧ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۲۷۰ درصدی کشتار دام در خراسان رضوی

خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که نسبت به سایر استان‌ها وضعیت حادتری در کشتار دام مولد دارد. آن طور که فرشید صراف رییس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی می‌گوید: در حالی که در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۹ در کشتارگاه صنعتی مشهد، که حدود ۷۳ درصد از کل کشتار دام استان را انجام می‌دهد، کشتار دام ماده ۹ هزار و ۳۶۲ راس بوده است امسال در همین مدت این رقم به ۳۳ هزار و ۶۳۳ راس دام ماده رسیده است.

فرشید صراف ادامه می‌دهد: این آمارها نشان از افزایش ۲۷۰ درصدی کشتار دام ماده و ناتوانی دامداران از نگهداری دام ماده خود دارد.

وی با اشاره به شرایط بحرانی موجود در استان، از کاهش ۲۵ درصدی وزن گوساله آماده کشتار هم خبر می‌دهد و این مسئله را ناشی از بی‌پولی دامداران و ضعف اقتصادی آنها در نگهداری گوساله‌های پرواری اعلام می‌کند.

به گفته رییس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی شیوه‌های غیرمتعارف تصمیم‌گیری در عرصه کشور در چند سال اخیر باعث پیدایش فاجعه‌ای جبران ناپذیر در صنعت دامپروری شد به نحوی که فاجعه رخ داده با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی آنچنان صدماتی به پیکره تولیدات دامپروری وارد کرد که شاید سال‌ها طول بکشد تا بتوان دوباره این صنعت را به رونق رساند.

وی ادامه می‌دهد: در جایی که رانت خواران ارز دولتی برای واردات نهاده رقابت می‌کردند و مجموعه‌ها و تشکل‌های دامپروری توسط امور دام کنار گذاشته شده بودند، صرفا توزیع نهاده‌های وارد شده توسط مافیای واردات بر عهده امور دام کشور و تشکل‌ها بود.

کد خبر: 53834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =