نصف بیشتر تعاونی‌های کشور، تولیدی هستند

بر اساس آخرین آمارها، بیش از ۹۷ هزار تعاونی در کشور وجود دارد که ۵۳ درصد آنها را تعاونی‌های تولیدی تشکیل می‌دهند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، در حال حاضر بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی و تولید ناخالص داخلی دارد.

تعاونی‌ها در گرایش‌های متعدد اعم از توزیعی، تولیدی، خدماتی، اعتباری، عمرانی، صنعتی، مسکن و... فعالیت دارند و به جهت کارکردها و مزیتهای خود نقش موثری در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد فرصتهای شغلی ایفا می‌کنند.  

آمارها حاکی از آن است که بیش از ۵۰ درصد تعاونی های کشور در بخش تولید و عمدتا در رسته‌های کشاورزی، دام و طیور، شیلات، صنایع دستی و تولید مواد غذایی فعالیت دارند که این امر از علاقه‌مندی افراد به تشکیل این دسته از تعاونی‌ها حکایت دارد.

مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ با اشاره به آمار تشکیل تعاونی‌ها در کشور می‌گوید: در ایران بیش از ۹۷ هزار تعاونی وجود دارد که از این تعداد ۵۳ درصد تعاونی‌های تولیدی هستند.

وی مهمترین مزیت تشکیل تعاونی‌های تولیدی را اشتغال بالای آنها دانسته و توجه به بخش نمایشگاهی را رویکرد وزارت تعاون در راستای ایجاد بازار برای تعاونی‌های تولیدی عنوان می‌کند.

معاون وزیر تعاون می گوید: بخش تعاون ایران آماده صادرات محصولات خود در به صرفه ترین شکل به کشورهای هدف است و می‌تواند زمینه‌ساز حضور تعاونی‌های سایر کشورها در بازار بکر ایران باشد.

به اعتقاد کارشناسان، مهم‌ترین ویژگی تعاونی‌های تولیدی در اشتغالزایی آنها است که از این منظر بیش از ۴۵ درصد اشتغال کشور را در اختیار دارند.

برابر ماده ۲۶ قانون بخش تعاون کشور، تعاونی‌های تولید شامل تعاونی‌هایی هستند که در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، صنعت، معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر آن فعالیت دارند و در تمام اولویتها و حمایتهای مربوط به تعاونی‌ها از حق تقدم برخوردار هستند.

در شرایط فعلی اقتصاد استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیتهای بالای تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های تولیدی و فراهم کردن بستر توسعه صادرات غیرنفتی، ‌می تواند علاوه بر اشتغالزایی و رونق تولید داخل موجب ارزآوری برای کشور شود. عضویت در تعاونی‌های تولیدی ضمن ایجاد اشتغال موجب افزایش درآمد اعضا و رونق تولید داخلی می‌شود.

کد خبر: 53843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =