ثبت و تکمیل بیش از ۸ میلیون پرونده در سامانه جامع روابط کار

بر اساس آمار و اطلاعات موجود در سایت سامانه جامعه روابط کار تاکنون تعداد ۸ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۴۹۲ پرونده ورودی به این سامانه خدمات‌رسان حوزه کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت و تکمیل شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تعداد سه میلیون و ۳۰۶هزار و ۷۹۰ مورد نیز در قالب پرونده‌های در جریان سامانه جامع روابط کار تا روزهای پایانی سال‌جاری از طرف وزارت کار اعلام شده است.  

سامانه جامع روابط کار به عنوان یکی از سامانه‌های مهم وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی در بحث خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به جامعه هدف به‌خصوص در حوزه روابط کار طراحی، تدوین و اجرایی شده است.

راه‌اندازی و گسترش این سامانه اقدام اثرگذاری در راستای توسعه شفافیت، گسترش ارائه خدمات، دسترسی راحت به نیازمندیهای حوزه روابط کار و دریافت خدمات الکترونیک و غیرحضوری حوزه کار و اشتغال محسوب می‌شود.

ثبت دادخواست‌ها، بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری، بازرسی کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل از زیرمجموعه‌های سامانه جامع روابط کار به‌شمار رفته و به مرور با تکمیل فرایندهای مربوطه به زیرسامانه‌های آن افزوده خواهند شد.

در حال حاضر سامانه جامع روابط کار بیش از ۵۳ فرایند را پوشش داده که تمامی امور و وظایف محوله در این سامانه باید از لحاظ سیستمی ارائه خدمت شود تا امکان خدمت‌رسانی به جامعه را داشته باشد.

روشمند کردن پرداخت مقرری بیمه بیکاری

با توجه به روش‌های برقراری بیمه بیکاری در گذشته، بهره‌مندی از مزایای دریافت خدمات الکترونیک در حوزه درخواست و برقراری بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار علاوه بر ایجاد بسترهای تسریع در رسیدگی به درخواست‌های این حوزه، ارائه خدمات مربوط به بیمه بیکاری را برای سازمان تأمین اجتماعی در شرایط سهل‌تری ممکن می‌کند.

پرداخت مقرری بیمه بیکاری به عنوان یکی از خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از افراد بیکار شده در دوران بیکاری و بر اساس میزان ماه‌های پرداختی حق بیمه دیده شده که روشمند کردن این خدمت شرایط بهتری در ارائه خدمات را موجب خواهد شد.

سازمان تأمین اجتماعی همه ساله با برقراری و پرداخت مقرری بیمه بیکاری، حمایت لازم را از افراد بیمه‌پرداز بیکار دشه انجام می‌دهد.   

تکمیل سامانه جامع روابط کار در دستور کار

علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص فعالیت‌های سامانه جامع روابط کار می‌گوید: در تلاش برای تحقق ۵۳ فرایند حوزه کار را در بستر وب هستیم.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد تا فرایند عملیاتی‌سازی سامانه جامع روابط کار در بسترهای موجود و با هدف‌گذاری صورت گرفته به سرعت تکمیل شود.

ارائه خدمات به نیروی کار و کارفرما در سامانه جامع روابط کار

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با تصریح بر اینکه راه‌اندازی سامانه‌های ارایه خدمات غیرحضوری و از جمله سامانه جامع روابط کار ابزاری موثر در جهت تحقق اصل شفافیت است، گفت: در  این سامانه بسیاری از مسائل مهم حوزه کارگری و کارفرمایی پیش بینی و اجرا شده است.

هادی ابوی اظهار داشت: به عنوان مثال اگر کارگری بخواهد به عنوان کارگر نمونه انتخاب و معرفی شود الزاما باید در سایت مخصوص ثبت نام کند، حال  اگر این بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و فراخوان های از این دست به صورت گسترده اطلاع رسانی شده و امکان گزارش‌گیری از آنها در سامانه برای تمام اعضاء وجود داشته باشد قطعاً این شفافیت در افزایش اعتماد ثبت‌نام کنندگان نسبت به سامانه‌ها تاثیر خواهد داشت.

وی در ادامه عنوان کرد:  سامانه جامع روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه کاربردی مفیدی است و اشکالات آن شناسایی شده و هم اکنون در حال بروزرسانی و ارتقاء فنی است.

خدمات الکترونیک در بستر سامانه جامع روابط کار

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: بخشی از عملیات تعریف شده در سامانه جامع روابط کار تا به حال در خصوص روند کار هیات‌های تشخیص حل اختلاف به صورت الکترونیکی اجرایی شده و در حال حاضر در این هیات‌ها پرونده فیزیکی وجود ندارد.

علی اصلانی بیان داشت: بر این اساس و با اجرایی شدن روند ثبت قراردادهای الکترونکی در بستر فعالیت سامانه جامع روابط کار، فعالیت کاری هیات‌های تشخیص و حل اختلاف نیز کاهش یافته و شفافیت بیشتری خواهد داشت که منجر به تحقق حقوق و مزایای قانونی نیروی کار و کارفرما خواهد شد.

این کارشناس حوزه کارگری ادامه داد: رفت و آمدهای افراد در قالب نیروی کار و کارفرما یا نمایندگان قانونی آنها در قالب رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده در هیات‌های حل اختلاف و تشخیص با وجود فعالیت سامانه جامع روابط کار و رسیدگی الکترونیکی به پرونده‌ها و شکایات به صورت غیرحضوری بسیار کاهش پیدا کرده است.

به گفته عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار، هیات‌های حل اختلاف رسیدگی‌ به پرونده‌های شکایات نیروی کار و کارفرما را به هیچ عنوان به صورت فیزیکی در دستور کار ندارند.

مزایای سامانه جامع روابط کار برای نیروی کار

تجمیع و ساماندهی خدمات حوزه کار و اشتغال و همچنین ارائه خدمات خدمات گسترده این بخش از مجرای الکترونیک و به صورت غیرحضوری علاوه بر تسریع در ارائه خدمات گسترده و متنوع این حوزه و منفعت آن برای نیروی کار بیش از ۱۴ میلیون نفری کشور در قالب افراد تحت پوشش قانون کار، نظم بخشی به مناسبات حوزه کار را نیز عهده‌دار است.

بر اساس نظر کارشناسان حوزه کار و اشتغال، با توجه به نبود امنیت شغلی در حوزه قراردادهای کارگری، ثبت قراردادهای کار به صورت آنلاین در سامانه جامع روابط کار علاوه بر روشمند کردن رویه ثبت قرارداد کار، مانعی در راستای امضای قراردادهای کار بدون پشتوانه امنیت شغلی و همچنین عامل حمایت قانون از نیروی کار کارگری خواهد بود.

در واقع تمامی خدمات قابل ارائه در بستر سامانه جامع روابط کار به نوعی حمایت از نیروی کار در حوزه روابط بین کارگر و کارفرما را عهده دار شده و البته کارفرمایان نیز با بهره مندی از امکانات ارائه شده در این بستر، امکان استفاده از چارچوب حمایتی قانون و نظم بخشی به روابط با نیروی کار را بر مبنای قانون کار و مقررات این حوزه خواهند داشت.

کد خبر: 53848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =