این خانه پر از خدمات است

درختان افراشته و کهن یوسف‌آباد، سایه‌سار یکی از شعب تأمین‌اجتماعی شده است؛ شعبه ۱۸ که پذیرای غرب‌نشینان تهران است و بیمه‌شدگان، بازنشستگان کارفرمایان و متقاضیان همه روزه اندک پله‌های ساختمان این شعبه را طی می‌کنند تا از انبوه خدمات این مرکز که در هر طبقه گسترده شده، بهره‌مند شوند. پاسخگویی به نیازهای تأمین‌اجتماعی بیش از ۲۴۰ هزار بیمه شده، ۱۸ هزار بازنشسته و ۲۲ هزار کارگاه، حاکی از عمق خدمت‌رسانی و وسعت فعالیت این شعبه است که توسط کارکنان آن رقم می‌خورد تا آرامش‌خاطر مردم فراهم شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، طبقه سوم شعبه ۱۸ اختصاص به واحد درآمد دارد؛  خدمات این واحد به جامعه کارفرمایان ارائه می‌شود و گیشه‌های پاسخگو طول سالن را دربر گرفته است. اموری مانند صدور مفاصاحساب ماده (۳۷)، بعضاً دریافت لیست حق ‌بیمه ماهیانه، تشکیل پرونده و پیگیری مطالبات از اهم اقدامات این واحد به شمار می‌رود و حدود ۱۵ نیروی انسانی در این واحد مشغول به فعالیت هستند.

یکی از مراجعه‌کننده‌های این واحد برای حل‌وفصل ضریب قرارداد پیمانی آمده است. مهدی اسماعیلی‌نسب نماینده شرکت انفورماتیک نوین‌کیش است. او می‌گوید: «اگر قراردادهای پیمانی از نوع بخشنامه ۱۴.۹ نباشد، مشمول اعمال ضریب حق ‌بیمه قرارداد پیمان می‌شوند اما به دلیل اینکه شرکت ما دارای مجوز شورایعالی انفورماتیک است، برای ما نیز نباید ضریب تعیین شود. اما تفسیر این کارها سخت است و نیاز به توضیح دارد و برای همین مراجعه حضوری کرده‌ام.»

او الکترونیک شدن خدمات تأمین‌اجتماعی را در سهولت کارها بسیار مؤثر می‌داند: «این خدمات کاربری آسانی هم دارد و تنها زمانی که اینترنت کشوری کند ‌شود، سیستم‌ها نیز هنگ می‌کنند.»

اسماعیلی‌نسب، تعامل تأمین‌اجتماعی با کارفرمایان را بسیار مناسب و خوب توصیف می‌کند و انتظار دارد که بخشنامه‌های وصول حق ‌بیمه شفاف‌سازی شود تا کارفرمایان به مشکل برنخورند: «در پرداخت حق‌ بیمه باید بین پیمانکار و مهندس مشاور تفکیک ایجاد شود؛ زیرا ضریب خدمات این دو حرفه با هم متفاوت است و این مسأله سبب می‌شود تا کارفرما در پرداخت حق ‌بیمه مابه‌التفاوت ضریب‌ها را خود بپردازد و سپس رسیدگی شود.»

یک هندی؛ بازنشسته تأمین‌اجتماعی

یکی دیگر از مراجعه‌کننده‌ها، مدیر مالی و اداری شرکت دانش‌بنیان «راهکار سرزمین هوشمند» است. او نیز برای اخذ مفاصاحساب آمده و غیرحضوری شدن خدمات را سبب تسهیل در ارائه خدمات می‌داند. خود را «هرمنده سینگ‌ دعا» معرفی می‌کند که پدرش هندی و مادرش ایرانی است و می‌گوید: «در یکی دو سال اخیر رسیدگی به مفاصاحساب‌ها بسیار سریع انجام می‌شود. با توجه به اینکه شرکت ما دارای ۴۰۰ نیروی انسانی است، پرداخت حق ‌بیمه‌های این تعداد نیروی کار در قالب خدمات الکترونیک بسیار آسان شده و حتی نامه‌نگاری‌ها نیز در سامانه انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست.»

او تعامل این شعبه با کارفرماها را بسیار مناسب عنوان می‌کند: «خدا را شکر در مواقع تأخیر در پرداخت حق ‌بیمه‌ها شعبه همکاری مناسبی با ما داشته و از خدمات تقسیط بلندمدت و نیز بخشودگی جرائم استفاده کرده‌ایم و حدود ۸۹ میلیون تومان از بخشودگی برخوردار شده‌ایم. تنها مشکل یکسری از بخشنامه‌ها است که باید به‌روز رسانی و شفاف‌سازی شود.»

سینگ‌دعا به نکته جالبی هم اشاره می‌کند: «پدرم که هندی است، ۳۰ سال در ایران خدمت کرده و از طریق تأمین‌اجتماعی بازنشسته شده و در حال حاضر مستمری‌بگیر تأمین‌اجتماعی است. خوشبختانه خدمات تأمین‌اجتماعی مشمول حال اتباع خارجی هم می‌شود و از اینکه سال‌های عمر پدرم در یک کشور خارجی به ثمر نشسته، بسیار خوشحالم.»

این خانه پر از خدمات است

ارائه یک پیشنهاد

در همین طبقه خانمی را مشاهده می‌کنیم که مشغول دریافت خدمات از یکی از باجه‌ها است. در فرصتی که پیش می‌آید علت حضورش را جویا می‌شویم. او برای پیگیری لیست بیمه شرکت محل فعالیت‌اش مراجعه کرده است. مریم جیحون، کارشناس منابع انسانی شرکت بیمه ایران است و حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از کارکنان این شرکت زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند.

او می‌گوید: «سال‌های سال است که با شعبه ۱۸ همکاری داریم و با توجه به اینکه خود نیز شرکت بیمه‌ای هستیم، با کارکنان این شعبه احساس قرابت می‌کنیم. خوشبختانه در اسرع وقت امور ما پیگیری می‌شود و چنانچه به دلایلی مانند خطای سیستم یا کاربر مشکلی پیش آید از مقام ریاست گرفته تا معاونت‌ها و کارشناسان نهایت همکاری را با ما انجام می‌دهند؛ زیرا زمان برای ما اهمیت زیادی دارد و از این بابت از کارکنان شعبه تشکر می‌کنم.» وی پیشنهادی نیز ارائه می‌کند: «با توجه به اینکه در سراسر کشور نماینده داریم و انجام خدمات بیمه‌ای ما در شعبه ۱۸ متمرکز است، هنگامی که همکاران شهرستان‌ها نیاز به خدماتی مانند غرامت دستمزد ایام بیماری یا بارداری و سایر موارد دارند، اگر امکان آن فراهم شود که پزشک معتمد و کمیسیون‌های پزشکی در شهرستان‌ها مورد پذیرش قرار گیرد، کارها آسان‌تر می‌شود.»

همه فعالیت‌ها ختم به وصولی

پس از گفت‌وگو با مراجعه‌کننده‌ها نزد مسئول واحد وصول حق ‌بیمه شعبه ۱۸ می‌رویم تا از روند خدمات این واحد بیشتر مطلع شویم. گیسو کریم‌پور بیشترین امور این واحد را مربوط به وصول حق ‌بیمه عنوان می‌کند؛ به گونه‌ای که با وجود متنوع بودن وظایف، اما همه فعالیت‌ها منتج به مسأله وصول می‌شود.

وی تعداد شرکت‌های فعال تحت پوشش این شعبه را ۸ هزار پرونده عنوان می‌کند که حدود ۱۵ هزار پرونده نیمه‌فعال نیز وجود دارد که یا فاقد کارگر هستند یا بدهی از گذشته دارند و برای پیشگیری از انباشت بدهی‌های مالی هر شش ماه یک‌بار از سوی شعبه به کارفرمایان اعلام بدهی می‌شود.

کریم‌پور می‌افزاید: «تعداد پیمان‌هایی که به این شعبه برای رسیدگی حق ‌بیمه ارسال می‌شود بسیار زیاد و با توجه به کمبود نیرو در این واحد، رسیدگی به این میزان امور با دشواری‌هایی همراه است اما خوشبختانه همکاران کارآمدی در واحد حضور دارند که کارها را پیگیری می‌کنند. همچنین غیرحضوری شدن خدمات نیز تا حد زیادی در کاهش مراجعه‌کننده‌ها مؤثر واقع شده است.»

مستمری‌بگیران در طبقه دوم

واحد مستمری شعبه ۱۸ در طبقه دوم واقع شده است. در این طبقه نیز مانند سایر طبقات سیستم نوبت‌دهی برقرار است و مراجعه‌کننده‌ها با اخذ شماره از دستگاه، به نوبت فراخوانده می‌شوند. با وجود اینکه اول وقت در شعبه حاضر شده‌ایم اما صندلی‌های سالن نیمه خالی است. دستگاه فراخوان نیز شماره ۳۷ را اعلام می‌کند که نشان از کارآمد بودن خدمات غیرحضوری دارد. در گوشه‌ای آقای جوانی منتظر ایستاده است. سر صحبت را باز می‌کنیم و معلوم می‌شود برای پیگیری بازنشستگی پدرش که سه سال پیش فوت کرده، مراجعه کرده است. سعید محمدی می‌گوید: «پدرم سه سال سابقه پرداخت حق ‌بیمه دارد. می‌خواهیم سابقه او را بخریم تا برای مادرمان مستمری برقرار شود. بار دوم است که حضوری مراجعه می‌کنم و از ابتدا مراجعه حضوری داشته‌ایم؛ کارکنان به کار ما رسیدگی می‌کنند و روند اداری را طی می‌کنیم و می‌خواهیم پرونده ما به پردیس انتقال یابد.»

این خانه پر از خدمات است

حسین سیفری مراجعه‌کننده دیگری است که او نیز برای پیگیری بازنشستگی خود آمده است؛ ۳۱ سال سابقه فعالیت دارد و تقاضای اینترنتی کرده اما برای ارائه برخی از مدارک هویتی به شعبه آمده است:‌ «بروکراسی اداری همچنان ادامه دارد و برای گرفتن امضا باید طبقات را طی کنیم.»

پس از تهیه یکسری گزارش‌ها دوباره او را در آسانسور شعبه دیدیم و جویای کارش شدیم؛ به مشکلات قراردادی برخورده است که باید برطرف شود. می‌گوید: «همکارانم چند ماه پیش با قرارداد مشابه من بازنشسته شده‌اند؛ حال باید پیگیر شوم.»

این خانه پر از خدمات است

چالش مرخصی کارکنان مستمری

مسئول واحد مستمری شعبه ۱۸ در اتاق خویش مشغول پاسخگویی به چند مراجعه‌کننده است؛ پس از فراغت گپ و گفت‌مان را با او شروع می‌کنیم. فاطمه اکرمیان تعداد مستمری‌بگیران این شعبه را ۱۷ هزار نفر اعلام می‌کند: «روزانه حدود ۲۰۰ نفر به این واحد مراجعه می‌کنند و این تعداد به جز افرادی است که شماره دریافت نمی‌کنند؛ برخی‌ها با این عنوان که یک سؤال داریم، بدون شماره مراجعه می‌کنند. برخی‌ها نیز عجله دارند و عده‌ای نیز مسن هستند و شماره نمی‌گیرند و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مراجعه‌کننده‌ها اینگونه هستند.»

او که از سال ۸۲ با سازمان همکاری دارد، جمع‌آوری سوابق را که در قالب سامانه انجام می‌شود، یکی از خدمات مهم تأمین‌اجتماعی در سال‌های اخیر عنوان می‌کند: «اکنون شاخصی وجود دارد که ظرف سه روز اعلام سابقه می‌شود. پیش از این افرادی که در چند شعبه سابقه کار داشتند، از هر یک از شعب باید به صورت دستی سوابق خود را جمع‌آوری می‌کردند؛ اما با متمرکز شدن اطلاعات با درج کد ملی هر شخصی در هر نقطه ایران سابقه داشته باشد، قابل رؤیت است. سال‌های گذشته حتی ماه‌ها به طول می‌انجامید تا برای مثال سابقه‌ای از جنوب کشور به دست‌مان برسد.»

اکرمیان یکی از مهمترین چالش بازنشستگان را نارضایتی در مبالغ مستمری بیان می‌کند: «به دلیل تورم‌ و مشکلات اقتصادی بیشترین نارضایتی مربوط به مبالغ مستمری است؛ در غیر این صورت روند ارائه خدمات بازنشستگی به دلیل الکترونیک شدن خدمات بسیار رضایت‌بخش است.»

مسئول واحد مستمری شعبه ۱۸ تعداد کارکنان این واحد را هفت نفر اعلام می‌کند که پنج نفر پشت باجه‌های پاسخگویی فعالیت دارند و ادامه می‌دهد: «در این واحد کسری تشکیلات نیروی انسانی وجود ندارد؛ اما مشکل در این است که اگر یکی از همکاران مرخصی باشد حجم کارها افزایش می‌یابد و از این‌ رو به سختی با مرخصی همکاران موافقت می‌کنم.»

این خانه پر از خدمات است

برای تکمیل گزارش می‌خواهیم سری به طبقه اول که واحد سوابق است بزنیم؛ آسانسور در میانه راه متوقف می‌شود؛ خوشبختانه مشاور شعبه همراه ما است و با گوشی همراه خرابی آسانسور را اعلام می‌کند. یکی از مسافران آسانسور خدارا شکر می‌کند که داخل آسانسور آنتن می‌دهد؛ پس از کمی معطلی بالاخره آسانسور راه می‌افتد و در یکی از طبقات متوقف می‌شود ترجیح می‌دهیم باقی مسیر را با پله طی کنیم.

سوابق بیمه‌شدگان در طبقه اول

در طبقه اول معاونت بیمه‌ای، سوابق، امور بیمه‌شدگان و واحد فنی مستقر است. امور بیمه‌شدگان خدمات کوتاه‌مدت تأمین‌اجتماعی را از جمله هدیه ازدواج، خرید خدمت سربازی، غرامت ایام بیماری و بارداری و... ارائه می‌دهد و واحد سابقه نیز خدمات جمع‌آوری سوابق بیمه‌شدگان را برعهده دارد. یکی از مراجعه‌کننده‌های این واحد خانم نسبتاً مسنی است که برای پیگیری سوابق بیمه‌ای فرزندش مراجعه کرده است. خود را فاطمه افشار معرفی می‌کند و می‌گوید:‌ «پسرم ۶۰ سال دارد و قبل از اینکه خدمت سربازی برود، دارای سابقه بیمه بوده است و می‌خواهم این سابقه را به سنوات بیمه‌ای او اضافه کنم. ثبت‌نام اینترنتی انجام نداده است و مدارک او را دستی آورده‌ام. برخورد کارکنان این شعبه بسیار عالی است و راضی هستم؛ ان‌شاءالله که موفق باشند و همه فرزندان من هستند.»

این خانه پر از خدمات است

پیشنهاد ارائه خدمات (VIP)

یکی دیگر از مراجعه‌کننده‌ها نماینده بیمه شرکت آب و فاضلاب است؛ فرزاد آقارفیعی خدمات الکترونیک تأمین‌اجتماعی را سبب آسانی و راحتی امور توصیف می‌کند: «روند کارها در مقایسه با گذشته خیلی راحت‌تر شده است؛ از طریق سامانه همه امور از جمله سوابق بیمه‌ای، خرید خدمت سربازی و غرامت ایام بیماری را درخواست می‌کنیم و تنها برای پیگیری نهایی به شعبه می‌آییم. اینجا هم معطلی نداریم اما به نظرم برای شرکت‌هایی که پرسنل زیادی دارند، بهتر است خدمات (VIP) درنظر بگیرند.»

ناآگاهی از دستورالعمل‌ها

طبقه همکف شعبه ۱۸ اختصاص به خدمات غیرحضوری، حسابرسی، خدمات نامنویسی و اتاق مشاوره دارد. مسئول نامنویسی و حساب‌های انفرادی شعبه ۱۸ خدمات این واحد را به عنوان یکی از مهمترین تعهدات تأمین‌اجتماعی عنوان می‌کند که از سال‌های گذشته با استقبال مردم مواجه شده است.

نیلوفر هدایت می‌افزاید: «در طی زمان تعداد متقاضیان پوشش تأمین‌اجتماعی بیشتر می‌شود و این به دلیل افزایش آگاهی مردم از محسنات بیمه‌ای است. به‌ویژه با ارائه خدمات غیرحضوری روند نامنویسی نیز آسان‌تر شده است. قبلاً تعداد زیادی از متقاضیان مراجعه حضوری داشتند اما درحال حاضر هرچند هنوز هم مراجعه‌کننده وجود دارد اما نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است؛ چون مردم به مرور زمان ارتباط بهتری با خدمات غیرحضوری پیدا کرده‌اند و سازمان نیز در راستای دولت الکترونیک به خوبی پیش رفته است.»

وی با اشاره به حذف دفترچه‌های کاغذی می‌افزاید: «اجرای این طرح تحول بزرگی در سیستم درمانی کشور به وجود آورده است. اوایل کار سخت به نظر می‌رسید؛ زیرا بیمه شدگان و به‌ویژه سالمندان با در دست داشتن دفترچه احساس قوت قلب می‌کردند و کندن از دفترچه برای‌شان دشوار بود؛ اما اکنون بدون نیاز به دفترچه با ارائه یک کارت ملی می‌توانند از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.»

هدایت، ناآگاهی بیمه‌شدگان از قوانین تأمین‌اجتماعی را مهمترین چالش این حوزه عنوان می‌کند: «عمده نارضایتی که پیش می‌آید مربوط به ناآگاهی از دستورالعمل‌های تأمین‌اجتماعی است که در مواردی موجب سوءتفاهم شده و تصور می‌شود در خدمت‌رسانی کوتاهی می‌شود.»

این خانه پر از خدمات است

مدیریت بهینه خانم‌ها

مرحله پایانی گزارش اختصاص به گفت‌وگو با رییس شعبه دارد؛ برای رفتن به طبقه چهارم باز هم ترجیح می‌دهیم با آسانسور برویم؛ یکی دو نفر داخل آسانسور هستند؛ یکی از آنها که خانم مسنی است؛ می‌خواهد واحد مستمری‌ها برود؛ می‌گوید قبلاً این واحد طبقه همکف بود؛ اما الان به طبقه اول منتقل شده است؛ آقای بغل‌ دستی‌اش می‌گوید خدمات این مرکز بهتر شده است و از وقتی که خانم‌ها مدیریت را به دست گرفته‌اند، امور بسیار بهتر از زمانی است که آقایان کارهای ارباب‌رجوع را انجام می‌دادند.

رضایت مخاطبان تأمین‌اجتماعی محور برنامه‌ها

رییس شعبه ۱۸ دکتر نوش‌آفرین چترچی دکترای مدیریت کسب‌وکار دارد و از سال ۱۳۹۰ در شعبه‌های متفاوتی به عنوان رییس شعبه فعالیت کرده است. با خوش‌رویی استقبال‌مان می‌کند؛ مدیری منضبط و دارای برنامه است و نسبت به امور شعبه تسلط و مسئولیتی تحسین‌برانگیز دارد. برقرای تعامل مناسب با بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان تحت پوشش این شعبه را مهمترین اصل مدیریتی خویش عنوان می‌کند و سه هدف راهبردی سازمان را محور برنامه‌های خود قرار داده است.

وی این شعبه را یکی از شعب بزرگ استان تهران برمی‌شمرد که دارای ۱۲۱ هزار و ۷۳۴ نفر بیمه شده اصلی است که با احتساب افراد تبعی، بیش از ۲۴۰ هزار بیمه شده تحت پوشش خدمات این شعبه قرار دارند. همچنین تعداد مستمری‌بگیران این شعبه را ۱۸ هزار نفر و تعداد کارگاه فعال و نیمه فعال تحت پوشش این شعبه را بیش از ۲۲ هزار کارگاه عنوان می‌کند.

رییس شعبه ۱۸ تهران، با اشاره به وصولی مصوب این شعبه به رقم بیش از ۳۶۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌افزاید: «این میزان وصولی رقم بسیار چشمگیری است و در محدوده این شعبه مراکز و دستگاه‌های بسیار مهمی فعال هستند؛ از جمله وزارت کشور، سازمان انرژی اتمی، شرکت توزیع برق، سازمان توانیر، شرکت آب ‌و فاضلاب تهران، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و... که ارائه خدمت به این مراکز از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و نیاز به برقراری تعامل مناسب با مجموعه تحت پوشش دارد. تاکنون نیز با تلاش و همت همه همکاران و با هدفگذاری و برنامه‌ریزی مناسب در جهت جلب رضایت مخاطبان پیش رفته‌ایم.»

۳ هدف راهبردی

چترچی خدمات این شعبه را منطبق بر اهداف راهبردی تأمین‌اجتماعی بیان می‌کند: «سه هدف اصلی سازمان، محور برنامه‌های ما قرار دارد؛ هدف اول توسعه پوشش بیمه‌ای، هدف دوم، خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی سیستم و هدف سوم ایجاد تعادل بین منابع و مصارف سازمان با نگاه سه‌جانبه‌گرایی است.»

وی ادامه می‌دهد: «در بحث توسعه پوشش بیمه‌ای در سال‌های اخیر به‌ویژه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ طرح فراگیر خانواده ایرانی در راستای تحقق اصل (۲۹) قانون اساسی با تأکید بر بیمه همگانی، به اجرا درآمده است. بر این اساس تمامی شعب ملزم شدند که این طرح راهبردی را به نحو شایسته اطلاع‌رسانی کرده و خدمات مورد نیاز را ارائه دهند. در این طرح تمامی زنان از ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند از حمایت مقرر در قانون بیمه حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند شوند و نیز دانشجویان از پوشش بیمه دانشجویی استفاده‌ کنند تا دوران تحصیل آنان قبل از ورود به بازار کسب‌وکار به عنوان سوابق بیمه‌ای لحاظ شود.»

رییس شعبه ۱۸ تهران، تصریح می‌کند: «سازمان با اجرای این طرح، حامل پیامی برای خانواده‌های ایرانی بود که هریک از اعضا با شرایط ساده به عنوان بیمه شده اصلی قلمداد شوند و آینده خود را تضمین کنند.»

چترچی با بیان اینکه در این شعبه با توجه به هدف تعیین شده، اقدامات بسیار چشمگیری انجام شد، می‌گوید: «در این خصوص اطلاع‌رسانی بسیار گسترده‌ای را در سطح محدوده شعب انجام دادیم. این اطلاع‌رسانی از طریق ارسال پیامک به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، تهیه تراکت و توزیع آن در سطح منطقه، نصب بنرها و ایجاد میزهای پاسخگو در برج‌های مسکونی و مساجد منطقه انجام شد که برای اجرای این اقدامات، خود و همکارانم حضوری فعال برای پاسخگویی مناسب به مردم داشتیم.»

خدمات غیرحضوری

او با اشاره به هدف دوم سازمان درخصوص خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی سیستم‌ها اظهار می‌کند: «با اجرای طرح ۳۰۷۰ که در دولت سیزدهم به طرح ۳۷۸۰ ارتقا یافت، سازمان توانست گام بسیار مهمی را در جهت تغییر فرایندهای خدمات حضوری به سمت خدمات غیرحضوری بردارد. در قالب این طرح با ارائه ۳۷ خدمت غیرحضوری از ۸۰ میلیون‌بار مراجعه کاهش یافته است.»

رییس شعبه ۱۸ تهران، می‌افزاید:‌ «در دنیای کنونی سازمان‌های پیشرو همگام با عصر فناوری اطلاعات پیش می‌روند و سازمان تأمین‌اجتماعی نیز با اجرای خدمات غیرحضوری توانست خدمات خود را بر بستر دیجیتال به راحتی در دسترس مخاطبان خود قرار دهد و با جامعه مخاطب خود ارتباط الکترونیک برقرار کند و با دولت الکترونیک همگام باشد. یکی از فواید این طرح، سهولت دسترسی به خدمات در کمترین زمان است که افزایش سطح رضایت‌مندی مخاطبان سازمان را در پی داشته است.»

چترچی خدماتی مانند هدیه ازدواج، کمک‌هزینه کفن‌ودفن، خدمت خرید سربازی، انعقاد قرارداد بیمه‌های اختیاری و حرف و مشاغل آزاد، اعتراض به سوابق بیمه‌شدگان، نامنویسی بیمه‌شدگان اصلی و تبعی، ‌ استحقاق درمان، درخواست بازنشستگی، صدور مفاصاحساب، اعتراض به بدهی و ... را از جمله خدمات غیرحضوری عنوان می‌کند که بیمه‌شدگان می‌توانند با ورود به سایت (eservices.tamin.ir) استفاده کنند.

تعادل منابع و مصارف

وی با اشاره به بحث ایجاد تعادل در منابع و مصارف به عنوان سومین هدف تأمین‌اجتماعی با نگاه سه‌جانبه‌گرایی، تصریح می‌کند: «یکی از سیاست‌های کلان سازمان که مدیرعامل سازمان نیز برآن تأکید دارد، راهبرد مدیریتی تحول، تحقق عدالت و اعتمادافزایی است؛ می‌توان گفت، یکی از مصادیق این راهبرد، حفظ و پایداری این صندوق بین‌نسلی است و برای این منظور نیازمند ایجاد تعادل بین منابع و مصارف هستیم. از این‌رو بحث وصول به‌هنگام حق ‌بیمه به عنوان یک اولویت محور برنامه‌ها قرار گرفت و در پی آن ارائه به‌موقع تعهدات قانونی از جمله پرداخت مستمری‌ها به عنوان یک اصل تحقق یافت.»

رییس شعبه ۱۸ تهران، موفقیت در اجرای این برنامه را نیازمند ایجاد تعامل مناسب با شرکای اجتماعی بیان می‌کند: «با همین نگاه است که سازمان در سخت‌ترین شرایط کشور به‌ویژه در دوران بیماری منحوس کرونا، برنامه‌های متنوعی را برای حمایت از کارفرمایان برای حفظ اشتغال و تولید منطبق با شعار سال مقام معظم رهبری به اجرا درآورد. در همه‌گیری کرونا، کسب‌وکار واحدهای صنفی و شرکت‌ها دچار آسیب شد و سازمان این فرصت را برای آنها ایجاد کرد تا حق ‌بیمه‌ها را در چند مرحله پرداخت کنند و در عین‌حال شرکت‌های مهندسان مشاور و پیمانکاران عمرانی نیز بتوانند از طریق اسناد خزانه، حق ‌بیمه ماهانه خود را پرداخت کنند. از سوی دیگر طرح بخشودگی جرائم در سال ۱۴۰۰ نیز گام بسیار مهمی جهت حمایت از کارفرمایان در سخت‌ترین شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه بود. از این‌رو می‌توان گفت که سازمان به طور دقیق بر محور تعامل و سه‌جانبه‌گرایی پیش می‌رود.»

کمبود نیرو

چترچی در خصوص مسأله کمبود نیرو در شعبه، معتقد است این مسأله در سطح بسیاری از شعب وجود دارد که سال گذشته با برگزاری آزمون استخدام، جذب نیرو انجام شده است و امسال نیز درنظر است تا استخدام‌های جدیدی انجام شود. ادامه می‌دهد: «در برخی از واحدها از جمله درآمد کسری کادر نیرو چشمگیر است که به اداره ‌کل اعلام کرده و قول مساعد گرفته‌ایم تا ان‌شاءالله بحث کسری نیرو تا حد امکان برطرف شود.»

شفاف‌سازی بخشنامه‌ها

او همچنین با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی مفاد بخشنامه‌های تأمین‌اجتماعی می‌افزاید: «یکی از اقدامات بسیار مهم سازمان، تنقیح و تلخیص بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های واحدهای تخصصی بود؛ این اقدام با صرف وقت زیاد و با نگاه کارشناسی انجام و به هر حوزه‌ای ابلاغ شده است؛ اما با توجه به گستردگی بخشنامه‌های تأمین‌اجتماعی این بازنگری همچنان در دست اقدام قرار دارد تا مباحث تیره و خاکستری برطرف شود و مخاطبان تأمین‌اجتماعی به سهولت بتوانند از مفاد آن مطلع شوند.»

این خانه پر از خدمات است

با تشکر از هانیه امین‌درباری، مشاور شعبه ۱۸ برای همراهی در تهیه این گزارش

کد خبر: 53849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =