پایان رونق مشاغل در بریتانیا پس از قرنطینه ناشی از کرونا

کارشناسان هشدار داده‌اند که بازار کار در بریتانیا، که از زمان شروع بهبود اقتصاد پس از همه‌گیری کرونا و پایان قرنطینه سرزنده شده است، احتمالاً با یک چرخش منفی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، رئیس مرکز کاریابی بریتانیا گفت: «رونق مشاغل که شش ماه پس از همه‌گیری کرونا آغاز شد، احتمالاً اکنون به پایان می‌رسد». هرچند هنوز شاهد کاهش بیکاری هستیم و تعداد زیادی شغل خالی وجود دارد که صاحبان کسب و کار آنها را تبلیغ می‌کنند تا نیروی کار مناسبی جذب نمایند اما بنا به گفته رئیس مرکز کاریابی بریتانیا «سؤال این است که بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا رکود شغلی رخ خواهد داد؟»

اگرچه نرخ بیکاری در سه ماه منتهی به ژوئیه (تیر) ۳.۶ درصد کاهش داشت (پایین‌ترین میزان از سال ۱۹۷۴) اما نرخ اشتغال و تعداد مشاغل خالی نیز کاهش یافته و افزایش دستمزدهای معمولی نیز با افزایش هزینه‌های زندگی همراه نیست. در حال حاضر فشار بر دستمزدها همچنان پابرجاست و افزایش دستمزدها، کمتر از میزان افزایش تورم در بریتانیا است. با در نظر گرفتن افزایش قیمت‌ها و تورم، ارزش حقوق معمولی در این سه ماه ۲.۸ درصد کاهش یافت.

تورم همچنان در بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته قرار دارد (۱۰.۱ درصد) و شکاف مداوم بین رشد دستمزد بخش خصوصی و دولتی نیز قابل مشاهده است. متوسط رشد حقوق منظم برای بخش خصوصی در ماه مه تا ژوئیه (اردیبهشت تا تیر) ۳ درصد بود، در حالی که برای بخش دولتی ۲ درصد محاسبه شده است. نرخ اشتغال در بریتانیا نیز به ۷۵.۴ درصد کاهش یافته که نسبت به دوره سه ماهه قبل کاهش اندکی است و این نشانه تأثیر نامطلوب اقتصاد ضعیف بر بازار کار است.

اکنون تعداد افراد دارای شغل همچنان بالاست و نرخ بیکاری به کمترین میزان خود در نزدیک به نیم قرن گذشته رسیده است اما نشانه‌هایی از تغییر وضعیت دیده می‌شود. نخست، نرخ پایین بیکاری واقعاً ارتباطی با رونق مشاغل ندارد، بلکه بیشتر منعکس‌کننده تعداد کمتر افرادی است که فعالانه به دنبال کار هستند. همچنین علیرغم کندی رشد اقتصاد، تعداد مشاغل خالی همچنان بالا است و کمبود نیروی کار به نوبه خود کسب و کارها را مهار می‌کند و به ویژه می‌تواند به این معنی باشد که تورم برای مدت طولانی‌تر و به میزان بالاتری باقی خواهد ماند.

تونی ویلسون مدیر موسسه مطالعات اشتغال در لندن، هشدار داده است که «شرکت‌ها به سادگی نمی‌توانند کارگرانی را برای پرکردن مشاغل خود پیدا کنند و این امر مانع رشد اقتصادی شده اما تورم را نیز بالا می‌برد، به طوری که رشد دستمزد در بخش خصوصی اکنون بالای ۶ درصد است و این امر به افزایش قیمت‌ها کمک می‌کند». مسئله عرضه پایین نیروی کار فشار مخربی بر اقتصاد داشته است و شرکت‌هایی که با بازار کار بسیار فشرده‌ای مواجه‌اند هم‌اکنون در حال کاهش میزان رشد اقتصادی و توان سرمایه‌گذاری خود هستند.

کد خبر: 53853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =