اشتغال حدود ۶۳هزارنفر از طریق طرح کارورزی

تازه‌ترین خروجی نتایج طرح کارورزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاکی از اشتغال قریب به ۶۳هزار نفر از کارجویان از طریق  اجرای طرح کارورزی نیروی کار در قالب سیاست‌های فعال بازار کار دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، نتایج آخرین گزارش عملکرد اجرای طرح کارورزی کارجویان نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ۱۵۴ هزارنفر از داوطلبان در این طرح  ثبت‌نام کرده و واجد شرایط شناخته شده‌اند.

گفتنی است این تعداد در حدود ۶۳ هزار نفر موفق به امضای قرارداد کار و اشتغال در کارگاه‌های مشمول این طرح شده و همچنین ۲۱ هزار و   ۴۳۰ واحد پذیرنده به عنوان بنگاه اقتصادی در این طرح ثبت‌نام کرده‌ و از مجموع این تعداد، ۱۱ هزار و ۲۵۸ واحد مشمول برخورداری از معافیت‌های بیمه‌ای شده‌اند و اکنون نیز ۶۵۲ قرارداد به صورت جاری در دست اقدام است.

بر اساس آمار طرح کارورزی نیروی کار بیشترین تعداد داوطلبان واجد شرایط این طرح در استانهای فارس، لرستان و خوزستان، بیشترین واحدهای پذیرنده کارفرمایی کارورز در استانهای فارس، اصفهان و خراسان رضوی و همچنین بالاترین میزان قراردادهای منعقد شده در این حوزه نیز در استانهای فارس، لرستان و اردبیل ثبت شده است.

اشتغال حدود ۶۳هزارنفر از طریق طرح کارورزی

کارورزی، طرح اشتغال‌زا

طرح کارورزی در واقع جهت تسهیل شرایط اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی به استناد ماده (۷۱) قانون برنامه ششم توسعه و به عنوان یکی از برنامه‌های موثر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ذیل برنامه سیاست‌های فعال بازار کار در قالب تبصره (۱۸) قوانین بودجه سنواتی تدوین شده است.

این طرح همچنین زمینه‌های لازم برای ارائه آموزش‌های شغلی به دانش‌آموختگان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخشهای خصوصی و تعاونی را در راستای ایجاد زمینه اشتغال کارجویان دانش‌آموخته فراهم کرده است.

بر همین اساس افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش‌آموختگان، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش‌آموخته به کارگاه و کاهش هزینه بکارگماری نیروی کار برای کارفرما را می توان از بازرترین اهداف اجرای این طرح برشمرد.

اشتغال حدود ۶۳هزارنفر از طریق طرح کارورزی

تسهیل اشتغال دانش‌آموختگان در چارچوب سیاست‌های فعال بازار کار

سیاست‌های فعال بازار کار در حوزه اقدامات و هدفگذاریهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه سیاستگذاری مرتبط با بازار کار علاوه بر برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف در راستای اشتغالزایی و تسهیل ورود افراد به بازار کار، در قالب طرح‌های مختلفی از جمله کارورزی، مشوق بیمه‌ای و یارانه دستمزد تنظیم شده است و در واقع این طرح‌ها در راستای بسترسازی برای مهیاکردن ورود نیروی کار به بازار اشتغال تدوین شده و به طور خاص در طرح‌هایی مانند کارورزی، جامعه هدف در قالب افراد تحصیلکرده دانشگاهی درنظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از آمار بیکاران را دانش‌آموختگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و این افراد بدلیل تحصیلات آکادمیک و ایجاد انتظار و سطح توقع در ارتباط با اشتغال، نمی‌توانند در کارهایی با سطح پایین‌تر از تحصیلات خود فعالیت داشته باشند، طبیعتاً اشتغالزایی برای آنها باید در تناسب با سطح تحصیلاتشان صورت گیرد و این کار در قالب طرح کارورزی با ایجاد تجربه عملی در حوزه‌های مرتبط ممکن می‌شود.

تربیت نیروی کار ماهر با طرح کارورزی

مهارت به عنوان یکی از کلیدی‌ترین شاخصه‌های جذب نیروی کار و اشتغال بخصوص در سالهای اخیر مورد توجه خاص کارفرمایان قرار گرفته است و نگاهی به شرایط امروز اشتغال و ارتباط آن با مهارت‌های به‌روز، این نتیجه را می‌رساند که صرف داشتن مهارت در یک حوزه خاص بدون به‌روزرسانی، تضمین کننده اشتغال بلندمدت و پایدار برای افراد نیست.

گفتنی است که افراد برای اینکه بتوانند اشتغال پایدار و مرتبط با تجربه و تحصیلات را با کسب دستمزد مناسب پیوند بزنند، باید علاوه بر کسب مهارت‌های لازم در حوزه‌های تخصصی، بصورت مستمر بروزرسانی مهارت خود را مورد توجه داشته باشند و این زمینه است که به نوعی منجر به شکل‌گیری انقلاب مهارتی در جهان شده و تعریف رسمی کارجویی را در جهان با تغییرات گسترده روبرو کرده است.

نقش‌آفرینی تربیت نیروی کار ماهر در مناسبات بازار کار

سیاست‌های کلی تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار در قالب برنامه‌ریزی مهارت‌آموزی از طریق مراکز آموزش مهارت تحت نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور زمانی اثرگذاری لازم در ایجاد تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار در بازار اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و متعاقب آن افزایش رشد اشتغال دانش آموختگان شاغل را خواهد داشت که به مسئله آموزش مهارت به صورت اساسی و پایه‌ای در تدوین سیاست‌های اشتغال نگاه کنیم.

در این راستا اجرای گسترده طرح‌هایی مانند کارورزی نیروی کار جهت توسعه آموزش مهارت به خصوص برای دانش‌آموختگان علاوه بر نقش‌آفرینی در یافتن شغل مناسب برای دانش‌آموختگان، بستر لازم برای تسریع در ساماندهی بازار اشتغال را موجب خواهد شد.

  

کد خبر: 53925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =