گسترش پوشش بیمه‌ای داروها؛ راهکار رفع کمبود

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی فاطمه‌الزهرا(س) نجف آباد (استان اصفهان)، با اشاره به مسئله کمبود دارویی در کشور، یکی از راهکارهای فراهم کردن داروهای مورد نیاز بیمه‌شدگان را گسترش پوشش بیمه‌ای اقلام دارویی به ویژه در شرایط اتخاذ سیاست‌های ارزی دولت در زمینه دارو عنوان کرد.

دکتر سیدمحمود امیرشاه‌کرمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، درخصوص وضعیت دارویی این مرکز درمانی، افزود: درحال حاضر با توجه به موجودی اقلام دارویی در انبار، کمبودی در این زمینه وجود ندارد و نبود برخی اقلام مانند سرم‌ها، آنتی‌بیوتیک‌های اطفال، داروهای بیهوشی و برخی داروهای ترالی اورژانس در بازار، مسئله‌ای کشوری است که ان‌شاءالله برطرف می‌شود؛ در غیر این صورت پس از اتمام موجودی انبار با چالش مواجه خواهیم شد.

وی اظهار کرد: مسئله دیگر در حوزه دارویی، «سبد فروشی» برخی شرکت‌ها است؛ به این نحو که در قبال خرید داروهای نایاب، مجبور به خرید سایر اقلام دارویی هستیم که نیازی به تهیه آن نیست.

رئیس بیمارستان فاطمه‌الزهرا(س) نجف آباد گفت: در بحث دارو بیان یک نکته ضروری است؛ با توجه به سیاست‌های ارزی دولت در زمینه دارو، چنانچه سازمان تامین‌اجتماعی اقلام دارویی در تعهد خود را افزایش دهد، دسترسی مردم به داروها آسان‌تر شده و نارضایتی‌های این حوزه به حداقل می‌رسد.

اجرای طرح ارتقای هتلینگ

امیرشاه‌کرمی با اشاره به اجرا شدن طرح ارتقای هتلینگ بیمارستان، تصریح کرد: برای اجرای این طرح در محورهای چهارگانه، اعتبارات خوبی طی سالیان گذشته و سال جاری به بیمارستان تخصیص یافته و عملیاتی شده است. براین اساس در محور رفاهی نیازمندی‌ها تا حدود زیادی برطرف شده و در محور بهداشتی، امکانات جدید به عرصه خدمات وارد شده است که این اقدامات در بهبود کیفیت خدمات موثر واقع می‌شود.

وی افزود: در محور ساختمان و تاسیسات نیز اقدامات مناسبی انجام شده که مهمترین آن بازسازی کامل دو بخش بیمارستان است. همچنین ارتقای روشنایی محوطه، آبیاری نوین فضای سبز، احداث بوفه، احداث ساختمان امحای زباله بیمارستانی، محوطه‌سازی و ایجاد پارک وسایل بازی از دیگر برنامه‌های طرح ارتقای هتلینگ به شمار می‌رود که عملیاتی شده است.

رئیس بیمارستان فاطمه‌الزهرا(س) نجف آباد اظهار کرد: در نیمه دوم سال نیز بازسازی دو بخش همراه با بازسازی راهروهای بیمارستان عملیاتی می‌شود. همچنین این مرکز درمانی براساس آخرین ارزیابی اعتباربخشی، حائز رتبه درجه یک برتر شده که این موفقیت با همکاری و تعهد کارکنان مجموعه به دست آمده است.

چالش‌های بیمارستان

امیرشاه‌کرمی یکی از مهمترین مسائل این مرکز درمانی را بحث جذب و نگه‌داشت نیروی انسانی متخصص عنوان کرد و گفت: به دلیل عدم تفاوت دریافتی پزشکان این مرکز در مقایسه با پزشکان مرکز استان، اقبال ماندگاری در این مرکز کاهش یافته و نیروهای تخصصی پس از مدتی متقاضی انتقال به شهر اصفهان می‌شوند. در صورتی که با ایجاد انگیزه‌های متعارف می‌توان مسیر درخواست‌ها را معکوس کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن به دلیل عدم امکان تغییر و ارتقای شغلی کارکنان که این نیز ناشی از کمبود نیرو است و نیز به دلیل محدودیت تشکیلات و ماهیت کاری درمان، تقویت انگیزه کارکنان به سختی امکان‌پذیر است.

رئیس بیمارستان فاطمه‌الزهرا(س) نجف آباد افزود: یکی دیگر از مسائل بیمارستان که سال‌ها درگیر آن بوده و پی‌گیری‌ها نیز نتیجه‌بخش نبوده، مسئله سند مالکیت بیمارستان است؛ از آغاز احداث بیمارستان بیش از ۳۰۰ هزار متر مربع زمین اهدایی از سوی خیرین در اختیار سازمان تامین‌اجتماعی قرار گرفت که تنها یک سوم مساحت آن استفاده شد و ۲۰۰ هزار متر مربع باقی‌مانده بلاتکلیف ماند که در نتیجه آن اخذ سند مالکیت با دشواری همراه شده است. ضروری است سازمان برای رفع این مسئله و نیز به منظور بهره‌برداری مناسب از امکانات موجود، تمهیدات لازم را اتخاذ کند.

امیرشاه‌کرمی اظهار کرد: از سوی دیگر، قرار گرفتن بیمارستان در منطقه محروم غرب استان اصفهان و همجواری آن با تنها بیمارستان دانشگاهی شهر نجف‌آباد، سبب شده تا بیماران غیرتامین‌اجتماعی نیز از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند؛ اما به دلیل محاسبه هزینه‌ها با تعرفه غیردولتی و تفاوت هزینه‌ها با مرکز دانشگاهی، بیماران زیادی توان پرداخت هزینه‌های درمان را نداشته و روزانه مددکاری و حوزه مالی بیمارستان با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.

وی گفت: همچنین محدودیت پذیرش خدماتی مانند فیزیوتراپی، سونوگرافی و ویزیت پزشکان متخصص و مراجعه تعداد زیاد بیماران، امکان پاسخگویی مناسب را فراهم نکرده و در نتیجه نارضایتی‌های در بین بیماران ایجاد می‌شود.

کد خبر: 53929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =