معرفی مرکز منابع جدید مدیریت کیفیت هوا از طرف سازمان بهداشت جهانی (WHO)

گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی خواستار اقدامات بیشتر بین‌ دولت‌ها و افزایش ظرفیت‌ها در زمینه آلودگی هوا در شهرها است. شواهد علمی زیادی از آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا بر سلامت انسان وجود دارد. کشورها و شهرهای مختلف باید اهدافی در جهت دستورالعمل‌های منتشرشده از طرف سازمان بهداشت جهانی درباره کیفیت هوا تعیین کرده و سلامت جمعیت خود را در تحلیل هزینه و فایده مدیریت کیفیت هوا لحاظ کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، هدف مرکز جدید سازمان بهداشت جهانی، دایرکردن یک مرکز فروش چندمنظوره برای ابزارها و منابع اطلاعاتی مرتبط با سیاستهای کیفیت هوا، روش‌های نظارتی، فرصت‌های تامین مالی و برنامه‌های آموزشی مرتبط با آن است که از سوی آژانس‌های سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی اداره و فراهم می‌شود.

اکنون تعداد 6 هزار و 700 شهر در ۱۱۷ کشور جهان کیفیت هوا را زیر کنترل می‌کنند. با این حال، بیش از ۹۹ درصد از مردم در سراسر جهان در معرض سطوح مختلف مضرات ذرات آلودگی قرار دارند. سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ تخمین زده است که سالانه حدود ۷ میلیون مرگ زودرس ناشی از اثرات آلودگی هوای محیط و خانه رخ می‌دهد.

مرکز منابع آنلاین سازمان بهداشت جهانی که در روز جهانی «هوای پاک برای آسمان آبی» در اینترنت قرار گرفت، حاوی بیش از ۱۰۰ ابزار و سند راهنمای سازمان ملل است که می‌تواند برای توسعه و اجرای استراتژی‌های مدیریت کیفیت هوا استفاده شود.

گزارش تکمیلی کیفیت هوا در شهرها که در هفته‌های آینده منتشر خواهد شد، ارتباط بین مدیریت کیفیت هوا و حوزه‌های خاصی مانند سیاست‌گذاری، ارزیابی اثرات سلامت، ارزیابی هزینه‌های سلامت، برنامه‌های آموزشی و سایر موارد را نشان خواهد داد. همچنین این گزارش روش‌هایی را برای اندازه‌گیری کیفیت هوا پیشنهاد می‌کند و مدل‌هایی را برای کشورها و شهرها جهت شناسایی منابع آلودگی هوا و پیش‌بینی تغییرات کیفیت هوا ارائه می‌دهد. برآوردهایی هم از تاثیر سلامت برای سیاست‌گذاران ارائه خواهد شد تا آنها بتوانند آثار سیاست‌های آلودگی هوا بر جمعیت را ارزیابی کرده و سیاست‌گذاری‌های هم‌راستا با سلامت، محیط‌زیست و توسعه اقتصادی پایدار را اولویت‌بندی نمایند. اثرات اقتصادی نیز در این گزارش برجسته شده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، هزینه بهداشتی ناشی از مرگ و میر در سطح جهانی و عوارض ناشی از آلودگی هوا در سال ۲۰۱۹ حدود ۸.۱ تریلیون دلار بود. این گزارش ابزارهای بسیار مهمی را برای تصمیم‌گیرندگان ارائه می‌دهد تا هزینه خسارت‌های بهداشتی ناشی از آلودگی هوا را تعیین کنند.

با نزدیک‌شدن به فصول سرد در نیم‌کره شمالی که عمده کلان‌شهرهای جهان در آن قرار داشته و مستعد وقوع پدیده وارونگی هوا هستند، کنترل کیفیت هوا و کاهش خسارت‌های ناشی از آن برای این شهرها به امری حیاتی بدل شده است.

کد خبر: 53937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =