کاهش درآمد و افزایش مصارف صندوق‌ها در سایه سالخوردگی جمعیت

مشاور وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در سایه سالخوردگی جمعیت با افزایش احتمال ابتلاء به بیماری‌های مزمن، نه تنها میزان و فشار هزینه‌های درمان بیشتر و سنگین‌تر می‌شود بلکه پیامد آن بر صندوق‌های بازنشستگی نیز چشمگیر و قابل‌توجه است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، محمدجواد محمودی در وبینار «سالخوردگی جمعیت و افزایش هزینه‌های صندوق‌های بازنشستگی» موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی که امروز- ۳۰ شهریور ماه - برگزار شد، تاکید کرد: با افزایش جمعیت سالخوردگان، صندوق‌های تامین اجتماعی یا بازنشستگی با مشکل مواجه خواهند شد و به خاطر کاهش افراد در سن کار، پرداختی آنها (حق بیمه پرداختی) به صندوق‌های بازنشستگی کاهش، مصارف صندوق‌ها افزایش و به تبع آن توان صندوق‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

محمودی با تاکید بر احتمال ابتلای بیشتر افراد سالخورده به بیماری‌های مزمن، در بیان عوارض متعدد این مساله گفت: به طور طبیعی با بالارفتن سن، افزایش ابتلاء به بیماری افزون‌تر و هزینه‌های درمان نیز بیشتر می‌شود و بنابراین می‌توان گفت، جمعیت سالخورده منجر به فشار هزینه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لزوما این مساله یک نتیجه‌گیری پیش‌بینی نشده نیست، افزود: در واقع فرضیه فشرده‌سازی عوارض نشان می‌دهد که پیشرفت در فناوری و پیشگیری، شروع بیماری مزمن را به تعویق می‌اندازد و بیماری در دوره‌های کوتاه‌تری درست قبل از مرگ «فشرده» می‌شود.

محمودی عنوان کرد: گستره فرضیه عوارض نشان می‌دهد در حالی که مرگ‌ومیر به دلیل پیشرفت‌های پزشکی کاهش می‌یابد، در مقابل عوارض افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: افراد دیگر به دلیل شرایط خاص نمی‌میرند، در مقابل زمان بیشتری را با ناتوانی‌ها یا در وضعیت نامطلوب سپری می‌کنند.
مشاور وزیرعلوم تحقیقات و فناوری با مروری بر گزارش نمایه سلامت برای انگلستان، توضیح داد: میزان مرگ و میر در طول زمان، به صورت کلی و هم به دلایل خاص مختلف بهبود یافته است.
محمودی با اشاره به کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری ها گفـت: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی وسکته مغزی از سال ۲۰۰۱، نیز برای مردان و زنان به نصف رسیده است واز سوی دیگر، میزان مرگ ومیر ناشی از زوال عقل نیز در مردان و زنان افزایش یافته است.


سالخوردگی لزوما مصادف با بیماری نیست
محمودی خاطرنشان کرد: گزارش نمایه سلامت برای انگلستان نشان می‌دهد که اگرچه طولانی‌تر از دهه‌های پیش از زندگی می‌کنیم، اما لزوما زندگی سالم‌تری نداریم. این روند بحث را در مورد سوال و فرصت‌هایی که جامعه سالخورده ارایه می‌دهد، باز می‌کند.


افزایش هزینه‌های مراقبتی سالخوردگان
محمودی با بیان اینکه «یکی از محرک های مخارج سلامت، سن است»، افزود: با افزایش سن، شیوع چند بیماری به صورت همزمان نیز افزایش پیدا می‌کند. هزینه مراقبت از افراد مسن – با در نظرگرفتن خدامت بهداشتی بیمارستان و جامعه، خدمات بهداشتی خانواده و خدمات دارویی- با افزایش سن بالا می‌رود.


سیاست‌های موثر در مواجهه با سالخوردگی جمعیت
وی در بیان گزینه‌های سیاستی کشورهای اروپایی در جهت موجهه با سالخوردگی جمعیت گفت: اغلب کشورهای اروپایی در جهت مقابله با پیری جمعیت، تشویق به باروری بیشتر و اجازه مهاجرت بیشتر را از عمده ترین سیاست های اتخاذی آنها به شمار می‌آید.
وی افزود: این کشورها بسیار مهاجرپذیر هستند و در پذیرش‌های خود، نخبه‌گزینی و افراد دارای مهارت و تخصص خاص را برای اقامت در کشورهایشان در اولویت قرار می دهند. این مساله در نظر ما فرار مغزها تلقی می‌شود اما برای کشور مقصد و مهاجرپذیر یک امتیاز و فرصت است.
محمودی افزایش مشارکت‌نیروی کار را یکی دیگر از سیاست‌های کشورهای دیگر در مواجهه با سالخوردگی جمعیت خواند و افزود: این کشورها در عین حال نسبت به بالابردن سن بازنشستگی و کاهش مزایای بازنشستگی عمومی در جهت کاهش تبعات جمعیت سالخورده بر صندوق‌ها حساسیت چندانی ندارند و بعضا ناگزیر به اتخاذ چنین سیاست‌هایی می‌شوند.
وی باتاکید بر اینکه رشد جمعیت بالا به عنوان یک عامل‌کلیدی در رشد تولید ناخالص داخلی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است، اضافه‌کرد: رشد جمعیت در سن کار در بسیاری از بازارهای نوظهور، از جمله نیجریه، پاکستان و هند از رشد جمعیت کل فراتر رفته است و در مقابل، بسیاری از اقتصادهای پیشرفته مانند ژاپن، ایتالیا و آلمان جمعیت شان تا سال ۲۰۵۰ به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.
به گزارش آتیه‌آنلاین، وبینار «سالخوردگی جمعیت و افزایش هزینه‌های صندوق‌های بازنشستگی» سومین جلسه از سلسله نشست‌های بررسی ابعاد مساله جمعیت با تمرکز بر چشم‌انداز و کارکردهای سازمان تامین اجتماعی امروز ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱ به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد.

کد خبر: 53950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =