اجرای طرح غربالگری دمانس در قزوین و یزد

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور امروز، همزمان با روز جهانی آلزایمر از اجرای برنامه پیشگیری، غربالگری اختلالات عصبی شناختی سالمندان به صورت پایلوت در استان های قزوین و یزد خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، افزور صفاری‌فرد با بیان اینکه با آزمون‌های غربالگری می‌توان شروع بیماری دمانس را سریع‌تر تشخیص و مداخلات به هنگام را ارائه داد، افزود: در این طرح پایلوتی ابتدا افراد در محدوده سنی ۶۰ تا ۷۵ مورد ارزیابی و غربال قرار می‌گیرند و بعد از شناسایی افراد مستعد ابتلا به بیماری، برای تشخیص به متخصصین مربوطه ارجاع شوند و براساس پروتکل تشخیص سند ملی دمانس اقدامات تشخیصی برای آنها انجام می‌شود.

وی تاکید کرده که باتوجه به حساس‌سازی‌ها و آگاه‌سازی‌های انجام شده برای دریافت مداخلات درمانی و توانبخشی، این افراد به مراکز تخصصی ارجاع داده می‌شوندو همچنین به جهت اطمینان از دریافت مداخلات و نتایج حاصله، برنامه پیگیری شش‌ماهه و یکساله را نیز در دستور کار قرار می گیرد.

صفاری‌فرد در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین «سن» را از مهم‌ترین عوامل خطرزا غیرقابل تغییر در بروز دمانس خواند و گفت: باافزایش سن و به خصوص پس از ۶۵ سالگی، خطر ابتلای به دمانس افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: دمانس یکی از بیماری‌هایی است که به افت عملکرد سالمندان منجر می‌شود و یکی از عوامل موثر در بروز آن بیماری آلزایمر است. با این حال، زوال عقل یک قسمت طبیعی از پیری نیست و دمانس می‌تواند در افراد جوان نیز رخ دهد.

صفاری‌فرد باتاکید بر اینکه دمانس یک بیماری با سیرکند و غیرقابل برگشت است بر تشخیص و درمان به موقع و سریع در مراحل اولیه تاکید کرد و گفت: اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود نه تنها سیر بیماری را کند می‌کندبلکه کیفیت زندگی افراد را نیز ارتقاء می‌دهد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی‌کشور خاطرنشان کرد: اختلال ناتوانی بار بسیار زیادی را بر دوش ‌خانواده فرد سالمند تحمیل می‌کند و با اقدامات پیشگیرانه در مراحل اولیه می‌توانیم از استرس افراد مراقبت‌کننده نیز بکاهیم.

وی بر موثربودن اجرای طرح غربالگری دمانس تاکیدکرد و افزود: با هر یک یکسال تشخیص زودتر بیماری دمانس، می‌توان پنج سال مشکلات و عوارض ناشی از این بیماری را به تعویق انداخت و به نظر می‌آید این غربالگری بتواند از افت عملکرد سالمندان تا حد قابل‌توجهی جلوگیری کند.

صفاری‌فرد در پایان اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدواریم اجرای پایلوتی و کشوری پیگیری از دمانس در کشور سالمندی سالمی برای افراد جامعه به ارمغان آورد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ۲۵ میلیون‌نفر از جمعیت دنیا به اختلالات حافظه مبتلا هستند که ۷۵ درصد از این اختلالات به علت آلزایمر ایجاد می‌شوند.

کد خبر: 53953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =