خلأ قانون بر توانمندسازی معتادان متجاهر

سوم مرداد امسال بود که وزیر کشور در ضرب الاجلی از استانداران سراسر کشور خواست به فوریت و با برنامه‌ریزی جامع و عملیاتی، تا پایان شهریور امسال در زمینه جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهرها اقدام کنند؛ ضرب الاجلی که حالا تنها دو روز تا پایان آن باقی مانده است.

به گزارش آتیه آنلاین، موضوع معتادان متجاهر به یکی از چالش های جدی در کلان شهرها تبدیل شده و حضور معتادان متجاهر چهره شهر را مخدوش کرده و امنیت شهروندان را به خطر انداخته است. آمارها نشان می دهد که بیش از هفت هزار معتاد متجاهر در استان وجود دارد و آن طور که مدیرکل بهزیستی استان اعلام کرده، این تعداد ممکن است تا بیش از ۹ هزار نفر نیز برسد چرا که شهر مشهد جذابیت بیشتری برای جولان این افراد دارد و از دیگر استان ها و حتی کشورها به مشهد هجوم می آورند. اما این که جمع آوری معتادان متجاهر به سرانجام برسد یا خیر، با اما و اگرهایی روبه روست چرا که بنا به گفته مسئولان و متولیان، قانون اجازه نگهداری بیش از یک سال معتادان متجاهر را نمی دهد و این جاست که بعد از یک سال برخی از این افراد دوباره در جامعه حضور پیدا می کنند و این یک سال فرصت انجام اقدامات لازم برای توانمند سازی این افراد را برای بازگشت به جامعه فراهم نمی کند. اگر در گذشته حاشیه شهر پاتوق معتادان متجاهر بود گزارش های میدانی ما از سطح شهر نشان می دهد این افراد طی سال های اخیر پاتوق خود را عوض می کنند و در همه جای شهر مثل زیر پل ها و پارک ها جولان می دهند. حالا دو روز به پایان ضرب الاجل وزیر کشور برای جمع آوری معتادان متجاهر باقی مانده و در همین زمینه به سراغ مسئولان رفتیم و بررسی کردیم که آیا این دستور وزیر کشور محقق شده است یا خیر؟

صالحی. jpg

نگرانی ها از بازگشت معتادان متجاهر به جامعه به دلیل خلأ قانونی

صالحی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در پاسخ به سوال «خراسان رضوی»، مبنی بر این که بنا به دستور وزیر کشور قرار است تمامی معتادان متجاهر تا پایان شهریور از سطح شهر جمع آوری شوند آیا این موضوع محقق شده است یا خیر؟ اظهار کرد: این موضوع محقق خواهد شد، هم اکنون نیز بخش عمده ای از کار انجام شده است اما مشکلی که وجود دارد این است که معتادان متجاهر جمع آوری می شوند اما پس از یک سال قانونی که برای نگهداری این افراد وجود دارد به اتمام می رسد و به ناچار این افراد باید آزاد شوند و بخش عمده ای از این افراد دوباره به جامعه بر می گردند، بخشی از این افراد نیز به خانواده های آن ها تحویل داده می شوند و از آن ها تعهد گرفته می شود. وی با بیان این که روی تعهداتی هم که از معتادان متجاهر گرفته می شود نمی توان حساب باز کرد، افزود: هم اکنون ما باید به سراغ برطرف کردن یک مشکل قانونی برویم، طول زمان نگهداری را بیشتر کنیم تا معتادان متجاهر کاملا سالم در جامعه حضور پیدا کنند، ما تا پایان شهریور تمامی معتادان متجاهر را با ظرفیت هایی که داریم جمع آوری می کنیم اما نگرانی ما این است که اگر بیشتر از یک سال این افراد را نگهداری کنیم و اتفاقی برای آن ها رخ دهد، مسئولیت قانونی ایجاد می کند. صالحی خاطرنشان کرد: سال گذشته معتادان متجاهری را که جمع آوری کردیم هم اکنون یک سال آن ها تمام شده است، متاسفانه بخش عمده ای از این افراد وارد جامعه می شوند، قرار بود نگهداری معتادان متجاهر به دو یا سه سال افزایش یابد اما هنوز این مورد قانونی نشده است، البته این اقدام هم به عنوان یک مسکن عمل می کند. وی ایجاد شغل و حمایت از معتادان متجاهر را یکی از اقدامات برای طرح جمع آوری این افراد از جامعه برشمرد و گفت: در مرکز نگهداری حسن آباد سه کارگاه و در مرکز اکبرآباد دو کارگاه برای اشتغال معتادان متجاهر ایجاد شده است، ضمن این که با کارآفرینان رایزنی می کنیم که این افراد را به کارگیری کنند. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همچنین در پاسخ به این سوال که طرح شناسنامه دار شدن معتادان متجاهر بدون هویت به کجا رسید؟ اظهار کرد: این کار هم صورت می گیرد، اطلاعات این افراد هم در اختیار سازمان های خاص قرار دارد.

 دررسانه | روزنامه خراسان | قفل خلأ قانون بر توانمندسازی معتادان متجاهر

وجود معتاد متجاهر هندی در کمپ های استان!

همچنین فیروزی مدیر کل بهزیستی استان در گفت و گو با «خراسان رضوی» با بیان این که تاکنون بیش از شش هزار معتاد متجاهر در استان جمع آوری شده اند، اظهارکرد: جلسات متعددی با استاندار و معاونان وی برای جمع آوری معتادان متجاهر برگزار شده است، تاکنون شش هزار معتاد متجاهر از استان جمع آوری شده و برای بقیه افراد در حال ظرفیت سازی هستیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا بر اساس دستور وزیر کشور همه معتادان متجاهر تا پایان شهریور جمع آوری می شوند؟ گفت: معتاد متجاهر یک تعریف بصری و یک تعریف واقعی دارد، وقتی از یک معتاد متجاهر صحبت می شود رفتار متجاهر گونه دارد، خیلی از این افراد (معتادان متجاهر) بی خانمان هستند یا این که از استان دیگری به مشهد می آیند، هم اکنون ۳۵ درصد معتادان متجاهر در کمپ های استان غیر بومی هستند، حتی در زمان هایی، معتادان متجاهر را جمع آوری کرده بودیم که تبعه هندی و افغانستانی هم در میان آن ها بود! مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: پیش بینی ما این است که در استان ۹ هزار معتاد متجاهر وجود دارد، این که با جمع آوری، این میزان تمام می شود یا نه قابل تامل است اما از زمان دستور استاندار طرح جمع آوری معتادان متجاهر قاطعانه پیگیری می شود، نکته ای که وجود دارد این است که بعد از پایان زمان نگهداری، جامعه پذیرای این افراد است یا نه؟ آیا این افراد به آغوش خانواده بر می گردند یا این که دوباره دچار اعتیاد می شوند؟ موضوع کمی پیچیده تر از این حرف هاست، شاید نیاز باشد سیاست های پیشگیری از اعتیاد و صیانت از افراد معتاد را در جامعه تقویت کنیم. فیروزی با بیان این که جمع آوری معتادان متجاهر در دو سال گذشته سه برابر شده است، افزود: تنها در سال ۹۹ بیش از ۱۸۰۰ معتاد متجاهر دراستان جمع آوری شده و هم اکنون این آمار به شش هزار نفر رسیده است.

ظرفیت نگهداری ۷ هزار معتاد متجاهر در استان وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت برای جمع آوری ۹ هزار معتاد متجاهر در استان وجود دارد؟ گفت: هم اکنون برای هفت هزار معتاد متجاهر ظرفیت وجود دارد، اما اگر بیشتر باشد باید ظرفیت سازی کنیم، در این خصوص مجموعه های زیادی برای جمع آوری معتادان متجاهر دخیل هستند، همچنین بر اساس تخمین هایی که وجود دارد از تعداد ۹ هزار معتاد متجاهر هفت هزار نفر آن ها در مشهد هستند.

کد خبر: 53966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =