دسترسی ارزان‌تر به خدمات توانبخشی با پوشش بیمه‌ای

تفاهم‌نامه بین سازمان بهزیستی کشور و سازمان بیمه سلامت به منظور بهره‌مندی افراد دارای معلولیت تحت‌پوشش بهزیستی کشور از خدمات توانبخشی ستاره‌دار در هفته پایانی شهریور ماه سال جاری امضاء شد.  

به گزارش آتیه‌آنلاین، از جمله وظایف بهزیستی در این تفاهم‌نامه معرفی افراد دارای معلولیت و پوشش بیمه‌ای معتبر از بیمه سلامت به منظور اطلاع رسانی و بهره‌مندی از خدمات توانبخشی است.
این تفاهم‌نامه در راستای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی امضاء شده و مدت آن یکسال است و استمرار اجرای آن نیز مشروط به تامین اعتبار منابع موردنیاز از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور و ابلاغ آن به بیمه‌سلامت است.
مطالبه جدی دایمی‌شدن این تفاهم‌نامه
سهیل معینی مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین دایمی‌شدن این تفاهم‌نامه را مطالبه جدی معلولان خواند و افزود: خواسته افراد دارای معلولیت افزایش سقف ۷۰ درصدی بیمه خدمات توانبخشی و دایم الاجراء شدن این تفاهم نامه است.
معینی ادامه داد: گنجاندن آن در بودجه سنواتی کشور توسط دولت، بستر زمینه اجرای دقیق و مستمر آن را هموار خواهد کرد.
مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش افزود: اگر در بودجه سالانه پیش‌بینی شود افراد دارای معلولیت دارای کد بیمه‌ای با آرامش خیال و آسودگی با می توانند با پوشش بیمه‌ای از طیف خدمات تعیین شده توانبخشی برخوردار شوند.
ضرورت کاهش پرداخت از جیب مددجویان
وی یادآور شد: خدمات توانبخشی قابل ارایه در مراکز دولتی محدود و بعضا کیفیت بالایی ندارند. خوشبختانه تاکید این ابلاغیه بر احتساب ۷۰ درصد هزینه‌های خدمات توانبخشی براساس تعرفه‌های مراکز غیردولتی است در این صورت افراد دارای معلولیت می‌توانند از خدمات با کیفیت‌تری نسبت به مراکز دولتی برخوردار شوند.
معینی تصریح کرد: برقراری پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی برای افراد معلول بر پرداخت ۳۰ درصد از خدمات توانبخشی از سوی فرد دارای معلولیت تاکید دارد. با توجه به گرانی خدمات توانبخشی، پرداخت این مقدار برای افراد فاقد شغل و مستمری‌بگیر سخت است. اگر بهزیستی به عنوان سازمان دولتی حامی معلولان پرداخت این میزان مبلغ را تقبل کند در کاهش دغدغه‌های فرد معلول و خانواده‌های آنها تاثیر چشمگیری دارد.
به گزارش آتیه‌آنلاین، برقراری پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی برای افراد معلول به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازها و درخواست‌های این گروه در ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۱۳۹۶ به صورت حکم قانون و تکلیف مشخص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تأکید دولت قرار گرفته است و پس از صدور ابلاغیه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اوایل مرداد ماه سال جاری، مقرر شد که ۷۰ درصد هزینه‌های خدمات توانبخشی به افراد معلول و کل خدمات مورد نیاز افراد اوتیسم در بخش‌های غیردولتی شامل بخش عمومی غیردولتی، بخش خصوصی و مراکز خدماتی خیریه از سوی سازمان‌های بیمه‌گر تحت پوشش قرار گیرند.
کد خبر: 53971

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =