۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 53981

سربازان ماهر؛ شاغلان فردا  

احسان احمدی – روزنامه‌نگار
سربازان ماهر؛ شاغلان فردا  

در اوج سالهای جوانی، قبل یا بعد از گذراندن دوره‌های دانش‌آموختگی در دانشگاه زمان ورود به دوران خدمت وظیفه‌عمومی یا همان "سربازی" فرا می‌رسد.

به بهانه چهارم مهرماه "روز سرباز" ضرورت پرداختن به ظرفیت‌ها و توان این بخش از نیروی انسانی جوان کشور در راستای ایجاد آمادگی آنها برای ورود به بازار کار را از طریق ارائه آموزش مهارتی فنی و تخصصی به این نیروی جوان توانمند را از نظر می‌گذرانیم.

اهمیت مسئله مهارت‌آموزی و تربیت نیروی کار ماهر در دوره‌های مختلف دانش‌آموزی، دانشجویی و سربازی به دلیل نقش و اهمیت موضوع پایه‌ای و اساسی مهارت در شکل‌دهی بازار کار و تولید برکسی پوشیده نبوده و تمرکز در تدوین بسته‌های سیاستی، برنامه‌ریزی در حوزه بازار کار و اشتغال و مناسبات آن در این راستا باید مورد توجه تصمیم‌سازان باشد.

تربیت نیروی کار ماهر به عنوان یکی از ضروریات امروز و فردای بازار کار جهت بهره‌مندی چندوجهی بازار کسب و کار، کارفرمایان و نیروی کار مطرح شده و در واقع نقش مهارت‌آموزی نیروی انسانی پیش از ورود به بازار کار را با درک اهمیت مسئله مهارت نمی‌توان نادیده گرفت.

بازار رقابتی اشتغال در شرایط اعلام رسمی بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیکار و داده‌های آماری غیررسمی در خصوص وجود بیش از چهار میلیون نفر کارجو، نیروی انسانی جوان را برآن داشته تا برای ورود به بازار کار و افزایش احتمال دست یافتن به اشتغال موردنظر خود علاوه بر گذراندن دوره‌های آموزش دانش‌محور در مدارس و دانشگاه‌ها به مسئله مهارت‌آموزی به چشم کلید ورود به بازار کار نگاه کنند.

در این شرایط جمعیت انبوه سربازان در قالب دانش‌آموختگان و یا افرادی که دوره‌های تحصیلات دانشگاهی را طی نکرده‌اند نیز جهت افزایش شانس اشتغال باید با طی کردن دوره‌های آموزش مهارت‌های فنی و تخصصی، چالش اشتغال را پشت سر گذاشته و در بازار رقابتی اشتغال موفق شوند.

دوره دوساله نظام وظیفه اما شاید یکی از بهترین فرصت‌ها برای سیستم و نظام‌های آموزش پایه، دانشگاهی، مهارت‌آموزی و البته نیروی انسانی در قالب سربازان برای پیوند و ارتقاء دانش مهارتی و گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی در راستای ایجاد فرصت‌های توسعه مهارت و تربیت نیروی کار ماهر و همچنین اشباع بازار کار در این خصوص است.

بر اساس آمار سازمان نظام وظیفه ناجا از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار جوان ایرانی دوران خدمت سربازی را پشت سرگذاشته‌اند که اگر در راستای آموزش مهارت‌های گوناگون به این جمعیت، اقدامات برنامه‌ریزی مستمر شده وجود داشت، در حال حاضر با جمعیت بزرگ دارای مهارت در کشور روبرو بودیم که در حوزه‌های مختلف اشتغال از آن‌ها بهره‌مند می‌شدیم.

البته برنامه‌ریزی در حوزه آموزش سربازان در طول دوره ضروری خدمت علاوه بر اثرگذاری کلی در رونق تولید، شرایطی را فراهم می‌کند تا سربازان جوان در قالب افراد تحصیلکرده دانشگاهی و حتی افرادی که بدون ورود به دانشگاه و گذراندن تحصیلات دانشگاهی به دوران سربازی ورود پیدا کرده‌اند، با کسب مهارت‌های کاربردی، پس از دوران خدمت سربازی بتوانند در پیدا کردن اشتغال مدنظر خود موفق‌تر از دیگران عمل کنند.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز با همکاری نهادهای نظامی و با بهره‌مندی از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حوزه آموزش مهارت و در راستای بهره‌گیری از نیروی انسانی سرباز سیاست ایجاد و گسترش مراکز آموزش "جوار پادگان" را برای توسعه مهارت‌آموزی دنبال می‌کنند.

در همین ارتباط و بر اساس اطلاع‌رسانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در کشور بیش از هفت‌هزار کارگاه در سطح پادگان‌ها و مراکز آموزش نظامی ‌وجود دارد که از طریق آنها می‌توان، آموزش‌های لازم را به سربازان ارائه داد و در واقع می‌توان از این امکانات و ظرفیت‌ها به عنوان بستر مهارت‌آموزی به جمعیت جوانی که در آینده به بازار کار وارد می‌شوند، بهره‌مند شد.

در همین خصوص سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از ارائه سالانه آموزش های مهارتی به ۱۲۰‌هزار سرباز خبر داده که از میان ۱۹ گروه مخاطب مهارت آموزی، نیروهای مسلح و به ویژه سربازان را در جایگاه بسیار مهمی عنوان می کند.

سیاست‌گذاری آموزشی بر مبنای گروه سنی جوان و تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار با تکیه بر این بخش از جمعیت کشور در قالب دانش‌آموختگان دانشگاهی و سربازان می‌تواند نقش مهارت‌آموزی را در آینده اشتغال و تولید کشور نمایان کند.

برنامه‌ریزی در حوزه آموزش نیروی جوانی که دوره خدمات ضرورت را می‌گذرانند علاوه بر تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار، اثرگذار در رونق تولید نیز خواهد بود و همچنین شرایطی را فراهم کرده تا این بخش از نیروی جوان جامعه با کسب مهارت‌های کاربردی، پس از دوران خدمت سربازی امکان عملکرد موفق‌تری در راستای یافتن اشتغال مناسب نسبت به دیگران داشته باشد.

الزام سیاست‌گذاری آینده‌نگر مبتنی بر تلفیق دانش روز و مهارت، هماهنگی سیاست‌های بلندمدت آموزش پایه، دانشگاه و مراکز آموزش مهارت و همچنین توجیه نوجوانان و جوانان به عنوان نیروی کار سال‌های آتی در راستای ارتقاء فرهنگ مهارت‌آموزی و درک مسئله مهارت به عنوان مجوز ورود به بازار کار و اشتغال، مجموعه موفق و تصویر درستی از بازار کار و تعادل عرضه و تقاضای در آن را نشان خواهد داد.

کد خبر: 53981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =