نقش بهداشت بیش از حد و کم در بروز آلزایمر

بیماری آلزایمر، بیماری فلج کننده عصبی است که باعث آتروفی مغز و متعاقب آن مرگ سلول‌های مغزی می‌شود. این بیماری یکی از شایع‌ترین علل زوال عقل وابسته به پیری است که توانایی فرد برای تفکر و عملکرد اجتماعی را مختل می‌کند. زوال عقل تقریباً ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که از این تعداد، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد به بیماری آلزایمر مبتلا هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، با وجود شیوع آلزایمر به ویژه در بیماران مسن، مؤسسه ملی پیری ایالات متحده خاطرنشان کرد که دانشمندان هنوز به‌طور کامل نمی‌دانند چه چیزی باعث ایجاد این بیماری می‌شود؛ اگرچه سن یک علت مستقیم نیست اما یک عامل خطر محسوب می‌شود، به‌طوری‌ که تعداد بیماران مبتلا به آلزایمر تقریباً هر پنج سال، بعد از سن ۶۵ سالگی دو برابر می‌شوند. همچنین خطرات ژنتیکی را نیز باید در ابتلا به آلزایمر درنظر گرفت، با سابقه خانوادگی که نشان‌دهنده احتمال بیشتر ابتلا به این بیماری است.

علاوه بر عوامل خطر شناخته شده، یک عامل کمتر شناخته شده دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند عامل ابتلا به آلزایمر محسوب شود؛ این عامل بهداشت ضعیف است اما آیا به این معنی است که هر بار دوش نگیرید، خود را در معرض خطر زوال عقل قرار می‌دهید؟ لزوماً خیر؛ اما اگر خود را تمیز نگه ندارید، ممکن است خودتان را برای مشکلات این مسیر آماده کنید.

به نقل از هلث، وقتی صحبت از ارتباط بین پاکیزگی و آلزایمر می‌شود، به نظر می‌رسد یکی از بزرگترین عوامل خطر، بهداشت نامناسب دهان و دندان است. نتایج مطالعه منتشرشده سال ۲۰۲۰ در مجله بیماری آلزایمر نشان داد، باکتری‌هایی که باعث بیماری لثه می‌شوند با ایجاد آلزایمر نیز مرتبط هستند. این نتیجه باکتری‌های بافت ملتهب لثه است که از دهان، به جریان خون سپس به مغز حرکت می‌کنند.

علاوه بر این، نتایج مطالعه‌ سال ۲۰۱۹ منتشر شده در نشریه پیشرفت‌های علمی نشان داد، باکتری Porphyromonas gingivalis که باعث بیماری لثه می‌شود، در مغز تعداد کمی از بیماران مبتلا به آلزایمر وجود دارد.

به‌طور مشابه، نتایج مطالعه منتشرشده دیگری در نشریه آلزایمر و دمانس: تشخیص، ارزیابی و نظارت بر بیماری در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان داد که افراد مسن‌تر با باکتری‌های مضر فراوان در دهان، احتمالاً یک نشانگر زیستی کلیدی برای آلزایمر - آمیلوئید بتا - در مایع مغزی نخاعی خود دارند.

از طرف دیگر، ممکن است خطری وجود داشته باشد که می‌تواند از تمیزی بیش از حد ناشی شود. بر اساس نتایج مطالعه منتشرشده سال ۲۰۱۳ در نشریه تکامل، پزشکی و بهداشت عمومی، کشورهای ثروتمندتر با بهداشت بهتر در واقع نرخ بالاتری از آلزایمر دارند.

«فرضیه بهداشت» نشان می‌دهد که محیط‌های تمیزتر خطر ابتلا به آلرژی و بیماری‌های خود ایمنی را با خود به همراه دارند. بهداشت این مناطق منجر به قرار گرفتن کمتر افراد آن در معرض باکتری‌ها و ویروس‌های مختلف می‌شود که می‌توانند بر رشد سیستم ایمنی تأثیر بگذارند و مغز را در معرض التهاب مرتبط با آلزایمر قرار دهند.

در حال حاضر هیچ راهی برای جلوگیری مستقیم از شروع آلزایمر وجود ندارد اما برخی شواهد نشان می‌دهند که افزایش فعالیت بدنی، تمرینات شناختی و کنترل فشار خون ممکن است به شما کمک کند. علاوه بر این، رعایت بهداشت دهان و دندان، به ویژه استفاده از نخ دندان مهم است.

وقتی نوبت به مراقبت از بدن می‌رسد، بدیهی است که باید آن را تمیز نگه دارید. برای مثال شستن مرتب دست‌ها پیشنهاد خوبی است. با این حال، بهتر است در صورت امکان به جای صابون ضد باکتری، از صابون معمولی استفاده کنید. طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، صابون‌های ضد باکتری حاوی ماده‌ای به نام تریکلوزان هستند و قرار گرفتن در معرض طولانی‌مدت می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، این سازمان معتقد است که تریکلوزان ممکن است به باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک کمک کند.

بهداشت دهان و دندان خوب، همراه با شستشوی منظم دست‌ها با صابون‌های طبیعی یا ارگانیک، در کوتاه‌مدت شما را سالم نگه می‌دارد. علاوه بر این، ممکن است از نظر شناختی، در ادامه راه، برای شما مفید باشد.

کد خبر: 54002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =