اشتغال‌زایی و تأمین منابع تأمین اجتماعی محصول مشوق بیمه‌ای

طرح مشوق بیمه‌ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چارچوب سیاست‌های فعال بازار کار در حوزه اشتغال به بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در بازار کسب و کار بستر جذب دانش‌آموختگان کارجو و اشتغال به‌کار آنها در شغل‌های مرتبط و همچنین رشد نرخ اشتغال را موجب شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس تازه‌ترین داده‌های آماری ثبت شده در سامانه سیاست‌های فعال بازار کار وزارت تعاون در قالب طرح مشوق بیمه‌ای کارفرمایان از تعداد بیش از نوزده هزار ثبت‌نام کننده دانش‌آموخته جویای کار، تا اواخر تابستان سال‌جاری تعداد ۱۲ هزار و ۱۸۳ نفر موفق به ثبت قرارداد و اشتغال در بازار کار شده‌اند.

گفتنی است که در همین مدت تعداد ۶ هزار و ۳۵۸ کارفرما در قالب این طرح فعال بازار اشتغال اقدام به ثبت نام کرده‌ و از مزایای آن در حوزه معافیت‌های بیمه‌ای بهره‌مند شده‌اند که در این بین، استان‌های فارس، اصفهان و خوزستان به ترتیب با ۷۷۹، ۵۵۰ و ۵۲۴ مورد بیشترین تعداد ثبت‌نام را در کشور به خود اختصاص داده‌ و در استان‌های قم، مرکزی و سمنان کمترین استقبال از این طرح صورت گرفته است.

همچنین تعداد ۱۹ هزار و ۱۸۱ نفر از جویندگان کار دانش‌آموخته دانشگاهی تا به امروز موفق به ثبت‌نام در طرح مشوق بیمه‌ای وزارت کار شده‌ که استان‌های فارس و خوزستان هرکدام با تعداد ثبت‌نام بیش از ۲هزار نفر و آذربایجان‌شرقی با بیش از هزار و ۸۰۰ نفر بیشترین ثبت‌نام جوینده کار را در قالب این طرح در اختیار دارند.

در چارچوب طرح مذکور همچنین سه هزارو ۳۰۵ قرارداد جاری در جرینان ثبت و اجرا قرار دارد.

گفتنی است بر مبنای آمار موجود در این میان استان‌های خوزستان، آذربایجان‌شرقی و فارس بیشترین و استان‌های مرکزی، همدان و قم کمترین تعداد اشتغال به کار از طریق این طرح را به ثبت در اختیار دارند.

جزییات و مزایای طرح مشوق بیمه‌ای

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالهای اخیر "طرح مشوق بیمه‌ای" را با هدف تسهیل در جذب و استخدام دانش‌آموختگان دانشگاهی کارجو و تحرک‌بخشی به بازار کارو اشتغال تدوین و اجرایی کرده است.

طرح مشوق بیمه کارفرمایی در راستای اجرای بند الف تبصره ۱۸ قوانین بودجه سنواتی برنامه ششم توسعه و در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی با هدف تحرک به بازار کار کشور، حمایت از کارفرمایان و صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا و ایجاد اشتغال با ترغیب و تشویق کارفرمایان کارگاه‌های تولیدی و خدماتی به استفاده از نیروی کار جدید تهیه شده است.

سال‌های برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زمان اجرای این طرح اعلام شده است و دانش‌آموختگان دانشگاهی دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و کارگاه‌های خصوصی و تعاونی فعال در بخش‌های اقتصادی دارای کد کارگاهی تأمین اجتماعی، گروه هدف این طرح هستند.

کارفرمایی که مشمول این طرح می‌شود باید شرایطی از جمله مجوز فعالیت از مراجع قانونی، داشتن کد کارگاهی تأمین اجتماعی، ثبت نام در سامانه مشوق بیمه‌ای، مجوز فعالیت از دستگاه اجرایی ذی‌ربط، تعداد نیروی کار جدید مشمول طرح بر اساس نیروی کار مازاد بر بیشترین تعداد بیمه‌شدگان، دوماه قبل از ثبت کارگاه داشته باشد.

از طرفی نیروی کار جدید باید شرایطی از جمله دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر، حداکثر ۳۸ سال سن (مدت زمان خدمت وظیفه به حداکثر سن افراد ذکور اضافه می‌شود.) و حداکثر سابقه بیمه ۳۶ ماه باشد.

ساز و کار اجرای طرح مشوق بیمه‌ای به این صورت است که ابتدا نیروی کار جدید و کارفرما در سامانه طرح مشوق ثبت نام می‌کنند و در ادامه نیروی کار جدید مشمول، توسط کارفرما در سامانه انتخاب می‌شود.

همچنین قرارداد کار در سامانه توسط کافرمایان بارگزاری شده و درخواست مشوق درسامانه به وسیله اداره کار شهرستان و استان‌ها مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرد.

مشوق بیمه‌ای ۲۳ درصد حداقل دستمزد ماهانه

مشوق بیمه‌ای معادل ۲۳ درصد حداقل دستمزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار براساس گزارش اعلامی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت واریز نقدی به حساب معرفی شده توسط کارفرما در صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود.

بر اساس این طرح، افرادی که از دوره مقدماتی طرح کارورزی (دوره ۳ ماهه) در کارگاه‌ها و موسسات استفاده کرده‌اند حداکثر می‌توانند تا ۲۱ ماه از مشوق بیمه‌ای استفاده کنند.

در راستای حمایت از دانش‌آموختگان و کارفرمایان، سامانه مشوق بیمه‌ای به نشانی https://moshavegh.mcls.gov.ir توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده و کارآفرینان و دانش‌آموختگان جویای کار در صورت تمایل برای ثبت‌نام به این سامانه مراجعه کنند.

مشوق بیمه‌ای طرحی در راستای افزایش منابع سازمان تأمین اجتماعی

با توجه به ارتباط مستقیم و بی واسطه رونق اشتغال، فعالیت و استمرار پایداری سازمان تأمین اجتماعی و اثرگذاری اشتغال گسترده و خلق فرصت‌های شغلی در تأمین منابع این سازمان به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور، طرح‌هایی مانند مشوق بیمه‌ای با تاثیرات توسعه اشتغال و رونق تولید امکان تأمین منابع پایدار تأمین اجتماعی را موجب خاوهد شد.

سازمان تأمین اجتماعی نیز به همین دلیل در راستای حفظ پایداری اشتغال با ارائه سیاست‌های متنوع به دنبال جذب بیمه‌شدگان در قالب افراد شاغل در بخش‌های مختلف بوده در طی دوره یک‌ساله گذشته در چارچوب مدیریت جدید این سازمان طرح‌های گسترده بیمه‌ای را با دربرگیری بالا جهت افزایش پوشش جمعیتی بیمه‌شدگان ارائه داده است.

کد خبر: 54004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =