لزوم سیاست‌گذاری‌و تنظیم‌گیری قانونی در حمایت از سالمندان

مریم السادات میرمالک ثانی مدیرکل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا با اشاره به رویکرد دولت در تقویت جایگاه شورای ملی سالمندان گفت: در حال دنبال‌کردن نقش مهم ‌در سیاست‌گذاری‌هاو تنظیم‌گیری قانون حمایتی که براساس سیاست‌های ابلاغی رهبری هستیم.  

به گزارش آتیه‌آنلاین، مریم السادات میرمالک ثانی در یازدهمین سلسله نشست سلامت سالمندی تاکید کرد: ایجاد رفاه اجتماعی سالمندی و همچنین تجمیع شورای تخصصی به خصوص شورای تخصصی سالمندی از مواردی است که به جد پیگیر آن‌ها هستیم.
وی در این نشست بر شناسایی سالمندان نیازمند و دهک‌بندی آن‌ها به عنوان مهم‌ترین دغدغه‌ها یاد کرد و گفت: در این سال‌های اخیر با جدیت بیشتری در حال دنبال‌کردن آن هستیم.
خلاء بانک جامع اطلاعات سالمندان
حسام الدین علامه سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان در گفت و گو با آتیه‌آنلاین بانک اطلاعات سالمندان را یکی از نیازهای زیرساختی خواند و افزود: پرتال جامع اطلاع رسانی برای ثبت اطلاعات سالمندان و طبقه‌بندی آن‌ها که در مواقع بحران (شبیه دوره کرونا) بتوان به آن دسترسی پیدا کرد نیازی ضروری است.
علامه ادامه داد: برای اینکه برنامه‌های حوزه سالمندی اجرایی شوند باید به نکاتی توجه شود، اول اینکه موضوعات سالمندی غالبا اموری بین‌بخشی بوده و دستگاه‌های مختلفی در فرایند رسیدن به یک هدف در حوزه سالمندی نقش‌های کوچک و بزرگ متنوع و مختلفی دارند.
وی افزود: به‌عبارت دیگر؛ موضوعات سالمندی بین‌بخشی بوده و شرکای متعددی وجود دارند که عموما به صورت مشخص و اختصاصی وظیفه قانونی برعهده‌شان گذاشته نشده است.
علامه تاکید کرد: از آنجایی که تامین زیرساخت‌های حوزه سالمندی ۱۰ سال به طول خواهد انجامید باید امروز موضوع سالمندیِ جمعیت به یکی از اولویت‌های برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشوری تبدیل شود.
وی گفت: اهداف ششگانه سند ملی سالمندان شامل ارتقای سطح فرهنگی جامعه در زمینه پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان، ارتقای سرمایه و حمایت های اجتماعی، توسعه زیرساخت های مورد نیاز امور سالمندی و امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان است.

علامه با اشاره به اینکه امروز ۹۳ درصد سالمندان ایرانی از پوشش بیمه‌ای پایه برخوردار هستند، یادآور شد: سالمندانی که در بیمارستان‌های دولتی یا تامین اجتماعی بستری می‌شوند از خدمات درمان رایگان استفاده می‌کنند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با تاکید بر ضرورت حمایت از سالمندان افزود: اگرچه اکثر سالمندان ایران می‌توانند در تمام فعالیت‌های اجتماعی مشارکت داشته باشند اما حدود ۰.۳ درصد از سالمندان در مراکز اقامتی زندگی می‌کنند. پنج درصد از آنها درگیر بیماری‌های سخت هستندو ۱۱ درصد از سالمندان کشور افرادِ کم‌توان هستند بنابراین باتوجه به طیف گسترده جمعیت سالمندی در کشور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در جهت حمایت متناسب با شرایط روحی و جسمی آنها ضرورتی انکارناپذیر است.
علامه تاکید کرد: بودجه سال ۱۴۰۲به زودی به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود تا در فصل زمستان در مجلس شورای اسلامی تصویب شود. در صورت اولویت بخشی سازمان برنامه و بودجه و تخصیص اعتبار لازم سند سالمندی سال آینده اجرا می‌شود.
به گزارش آتیه‌آنلاین، در کشور ۹ میلیون ۲۰۰ هزار نفر سالمند وجود دارد و از ۶ میلیون نفر سالمند سرپرست خانوار حدود ۲۳ درصد آن‌ها تحت حمایت ارگان‌های دولتی هستند.
کد خبر: 54005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =