نظام‌مند شدن امور ایثارگران را دنبال می‌کنیم

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور ایثارگران گفت: با توجه به اینکه یکسری از اقدامات و برنامه‌های مرتبط با امور ایثارگران سازمان تأمین اجتماعی با مشورت مدیران ارشد سازمان طرح‌ریزی شده به همین منظور دنبال نظام‌مند شدن امور ایثارگران در این سازمان هستیم.

مهدی باقری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: معتقدیم باید برنامه‌های حوزه امور ایثارگران فرایندی و سیستمی شده و بحث ارتباط ایثارگران با مجموعه سازمان تأمین اجتماعی نیز تسهیل شود.

وی با بیان اینکه اجرای قوانین را نظام‌مند پیگیری خواهیم کرد، بیان داشت: همچنین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که برنامه‌های مربوط به جامعه ایثارگری در سازمان تأمین اجتماعی در بخش‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و مناسبت‌ها به صورت نظام‌مند پیگیری شود.

اجرای ماده ۵۱ قانون خدمات ایثارگران در دوره مدیریت جدید

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور ایثارگران گفت: برخی قوانین اختصاصی مربوط به ایثارگران بوده اما برخی قوانین که قابل اجرا نیست، دستخوش تغییرات در هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی می‌شود.

وی معتقد است: طبیعتا در این موارد، قوانین مربوط به ایثارگران به عنوان حلقه ارتباطی بین سازمان تأمین اجتماعی، باید به روز شود تا در موعد خود اجرا شود.

باقری یکی از قوانین موجود برای ایثارگران را ماده ۵۱ قانون خدمات جامع ایثارگران عنوان کرد و افزود: براساس این ماده قانونی باید ۲۵ درصد حداقل حقوق کارکنان دولت به صورت فوق‌العاده به ایثارگران تعلق گرفته و این موضوع در قانون برنامه پنجم توسعه آمده و هنوز اجرا نشده است.

باقری ادامه داد: همچنین در قانون برنامه ششم توسعه نیز اجرای آن را از اول فروردین ۱۳۹۶ به دستگاههای مربوطه مکلف کرده که براساس آن اقدامات برای فرزند شهید معادل جانباز ۵۰ درصد خواهد بود.

براساس ماده ۵۱ قانون جامع خدمات‌ رسانی به ایثارگران، همه دستگاههای اجرایی مشمول این قانون موظف هستند به شهدا و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و آزادگان، همسران و فرزندان شهدا شاغل مبلغی معادل ۲۵ درصد حداقل حقوق کارکنان دولت را که هر سال توسط دولت تعیین می‌ شود، به‌ عنوان فوق‌العاده ایثارگری به ‌طور ماهانه پرداخت کند.

اقدامات تیم مدیریتی جدید برای قوانین مربوط به ایثارگران

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون این قانون شامل فرزند شهید هم شده اما هنوز زمینه اجرایی پیدا نکرده البته از سال گذشته با حضور تیم جدید مدیریتی برای قوانین راکد ایثارگران جلساتی برگزار و همه قوانین اجرا نشده دسته‌بندی و با تایید مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به هیات مدیره رفته و تصویب شد.

باقری خاطرنشان کرد: ماده ۵۱ قانون جامع ایثارگران نیز جزء این قوانین راکد بود که با تیم مدیریتی جدید از اواخر آذرماه ۱۴۰۰ تاکنون برای جانبازان و فرزندان شهدا در حال اجراست.

بازنشستگی فرزندان شهدا با ۲۲ سال سابقه و هشت سال ارفاقی

وی یکی دیگر از قوانین مربوط به جامعه ایثارگری سازمان تأمین اجتماعی به ویژه فرزندان شهدا را استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد عنوان کرد و گفت: این قانون از سال‌های قبل برای جانبازان بوده و بستگی به نوع بازنشستگی؛ می‌توانستند به عنوان سنوات افراد از این خدمت استفاده کنند.

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور ایثارگران اظهار داشت: به عنوان نمونه جانباز دارای ۵۰ درصد جانبازی از هشت سال سنوات ارفاقی امکان استفاده داشته است و در واقع هرچقدر میزان جانبازی افراد بالاتر، سال سنوات ارفاقی نیز افزایش و برعکس است.

وی ادامه داد: این قانون برای فرزند شهید هم در قالب ۵۰ درصد جانبازی بود و یک فرزند شهیدی به عنوان نمونه با ۲۲ سال سابقه از هشت سال ارفاقی استفاده کرده و بازنشسته می‌شود.

باقری بیان داشت: شروع اجرای این قانون نیز از سال ۱۳۹۹ بوده که بخشنامه آن پس از رفع نواقص صادر شده و اکنون فرزندان شاهد با ۲۲ سال سابقه خدمت با هشت سال ارفاقی بازنشسته خواهند شد.

پیگیری جدی امور ایثارگران از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی

باقری همچنین ضمن تشکر ویژه از میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بخاطر پیگیری جدی امور ایثارگران اظهار داشت: تمام کارهای حوزه ایثارگران که بخشی از آن انجام شده و برخی در شرف انجام است، همه به دلگرمی مدیریت جدید در این یکسال گذشته بوده است.

وی خاطرنشان کرد: عزم مدیریت جدید سازمان تأمین اجتماعی بر انجام کارهای شاخص در امور ایثارگران، برنامه‌ریزی و اقدام جدی برای کارهای معطل و روی زمین مانده در سال‌های گذشته است.

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور ایثارگران گفت: برخی از طرح‌ها و قوانین مربوط به ایثارگران که سال‌های سال اجرای آنها به تاخیر افتاده در این دوره مدیریتی زمینه اجرایی پیدا کرده است.

باقری افزود: با توجه ویژه مدیریت جدید به حوزه ایثارگران و اقدامات خوب در راستای احیا و اجرای قوانین معطل مانده در سال‌های گذشته، به نوعی باعث ادای حق ایثارگران شد.

وی اظهار داشت: تاکید مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تهیه سیستم یا فرایندی به دور از نوسان و تابع نبودن به افراد است تا جامعه ایثارگری تحت تاثیر تغییرات مدیریتی نباشد.

براساس آمارهای موجود، بیش از ۲۰ درصد کارکنان این سازمان را جامعه ایثارگران تشکیل داده که در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ جانباز، ۳۱۱ آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس، ۶۰ شهید دفاع مقدس، ۲ شهید مدافع حرم و هشت شهید مدافع سلامت محسوب می‌شوند.

در این راستا اداره‌کل امور ایثارگران سازمان تأمین اجتماعی اواخر فروردین سال ۱۳۹۲ با هدف تسریع در خدمت‌رسانی به کارکنان ایثارگر این سازمان و همچنین ایثارگران بازنشسته‌ خدمات‌گیرنده از این تأمین اجتماعی تأسیس شد.

با آغاز به کار اداره کل امور ایثارگران، پیگیری خواسته‌ها و مطالبات آنها با جدیت در دستور کار قرار گرفته تا با بهبود خدمت‌رسانی به این بخش از جامعه، افزایش رضایتمندی آنان از سازمان تأمین‌اجتماعی مشاهده شود.

کد خبر: 54025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =