تأمین مسکن بازنشستگان با نگاه مثبت تأمین اجتماعی

تأمین مسکن به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی همه اقشار جامعه به ویژه بازنشستگان به شمار رفته که به همین منظور در دولت سیزدهم با نگاه مثبت به مقوله مسکن و با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی برای رفاه حال بازنشستگان برنامه‌های کاربردی و عملیاتی برای این موضوع برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، اصل ۳۱ قانون اساسی در خصوص «داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی» به این موضوع اشاره دارد که دولت موظف است با رعایت اولویت برای افرادی که نیازمندی بیشتری دارند و به طور خاص برای روستاییان و کارگران، زمینه اجرای این اصل قانونی را در راستای تأمین مسکن برای آنها فراهم کند.

براساس این ماده قانونی باید برای تأمین مسکن کارگران و بازنشستگان برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی داشته تا این اقشار با درآمدهای پایین بتوانند با دستیابی به مسکن مناسب در شرایط اقتصادی کنونی، به یکی از مطالبات و خواسته‌های اصلی خود در زمینه تهیه مسکن دست یابند.

به همین منظور سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تأمین مسکن کارگران و بازنشستگان به عنوان یک رویکرد جدی این وزارتخانه اشاره کرده تا برای ۵۰۰ هزار نفر از این اقشار مسکن موردنیاز تأمین شده تا بخشی از مشکلات این قشر در شرایط کنونی به دلیل هزینه‌های بسیار بالای تهیه مسکن و حتی اجاره آن رفع شود.

سازمان تأمین اجتماعی نیز به تبع از این اقدام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تأمین مسکن بازنشستگان تلاش خود را به کار گرفته تا تعدادی از جامعه بازنشستگان از این شرایط مناسب بتوانند مسکن مورد مطالبه خود را در اختیار داشته باشند.

سازمان تأمین اجتماعی با مدیریت جدید در دولت سیزدهم و با نگاه مثبتی به حوزه بازنشستگان و مستمری بگیران اقدامات مهمی برای رفاه حال این افراد در برنامه خود دارد.

در این دوره مدیریتی از برنامه‌های جدی سازمان تأمین اجتماعی برای بازنشستگان، افزایش سقف تسهیلات بانکی، نگاه مثبت به ارائه خدمات درمانی به ویژه برای بازنشستگان بالای ۶۵ سال به صورت رایگان، افزایش حقوق بازنشستگان حداقل بگیر و سایر سطوح و اکنون توجه به تأمین مسکن این افراد در دستور کار قرار گرفته است.

این مدیریت نشان داده است که بازنشستگان به عنوان گروهی از جامعه هدف سازمان تأمین اجتماعی به صورت جدی مورد توجه مسئولان و مدیریت این سازمان قرار گرفته و اکنون تأمین مسکن در اولویت قرار گرفته تا مطالبه و خواسته این گروه از افراد تحت پوشش سازمان محقق شود.

اولویت تأمین مسکن با بازنشستگان و کارگران

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سرمایه‌گذاری در مسکن به عنوان یکی از اولویت‌های مهم این وزارتخانه در دولت سیزدهم گفت: کارگران و بازنشستگان در اولویت احداث ۵۰۰ هزار مسکن واحد مسکونی در کشور هستند.

محمدهادی زاهدی‌وفا اظهار داشت: کمک به تأمین مسکن جامعه هدف از برنامه‌های مهم این وزارتخانه به شمار می‌رود که در همین زمینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی، کمک به احداث ۵۰۰ هزار واحد مسکونی توسط زیر مجموعه‌های خود را تقبل کرده است.

وی بیان داشت: این مسئله در پی استفاده از ظرفیت‌های سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و تعاونی‌های سهامی‌عام و سرمایه‌گذاری جدی در بخش مسکن و ساختمان‌سازی با اولویت تأمین مسکن برای کارگران، کارمندان و بازنشستگان است.

زاهدی‌وفا درباره نحوه اجرای این سرمایه‌گذاری‌ها توضیح داد: قانون این اجازه را به ما می‌دهد که صندوق‌های زمین و مسکن تشکیل داده و سپس با اولویت پذیره‌نویسی، این صندوق‌ها را به آحاد ملت واگذار و در یک بازه زمانی سهام را به زمین و ساختمان تبدیل کرد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: در حال حاضر پروژه‌های مسکن به منابع بانکی متکی است، از این رو به دلیل بالابودن هزینه تمام‌شده واحدهای مسکونی ممکن است بسیاری از متقاضیان توان دریافت و بازپرداخت تسهیلات را نداشته باشند.

وی ادامه داد: برای اینکه تأمین مالی مسکن تسریع شود، به جای تسهیلات بانکی، چارچوب صندوق‌های زمین و ساختمان مورد توجه قرار می‌گیرد تا متقاضیان بتوانند با اندوخته تدریجی خود در صندوق‌ها صاحب مسکن شوند.

تأمین مسکن برای ۴۰۰ هزار کارگر و بازنشسته

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: تعداد ۴۰۰ هزار مسکن، تکلیف ساخت حوزه فعالیت تعاونی‌ها در سطح کشور است که اساسنامه آن در قالب جهش مسکن ابلاغ شده است.

مهدی مسکنی اظهار داشت: هماهنگی‌های ساخت این تعداد مسکن توسط تعاونی‌های فعال این حوزه با وزارت راه و شهرسازی انجام شده و لیست‌های مرتبط نیز دریافت شده است.

وی بیان داشت: به محض واگذاری زمین برای ساخت مسکن، اقدامات عملیات اجرایی در حوزه ساخت و ساز ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط شرکت‌های تعاونی فعال در حوزه خانه‌سازی آغاز خواهد شد.

مسکنی با اشاره به اینکه تعداد ۲۰۰ هزار مورد از این تعداد مربوط به مسکن حمایتی کارگران بوده و در چارچوب برنامه‌های ساخت مسکن توسط دولت دیده شده است، اضافه کرد: تعداد ۲۰۰ هزار مسکن دیگر در حوزه اقدامات و هماهنگی‌های مرتبط با اتاق تعاون ایران است.

معاون امور تعاون وزیر مسکن در ادامه با بیان اینکه بخشی از برنامه دولت در راستای ساخت مسکن توسط تعاونی‌ها در سطح کشور انجام خواهد شد، گفت: بسته ساخت و ساز توسط تعاونی‌ها با همکاری وزارت راه و شهرسازی طراحی شده است.

مسکنی با بیان اینکه با استفاده از توانمندی تعاونی‌ها و با تمرکز بر ساخت مسکن کارگری و در هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی، بسته ساخت و ساز مسکن توسط تعاونی‌ها طراحی شده است، در ارتباط با امکان ساخت گسترده مسکن توسط بخش تعاون گفت: در سال‌های آینده در قالب اقدامات دولت سیزدهم، با ترویج، توسعه فرهنگ و برندسازی، بخش تعاون کشور، جان تازه‌ای خواهد گرفت.

اعلام جزئیات تامین مسکن برای بازنشستگان در آینده

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره خدمات این سازمان به بازنشستگان و اینکه برای ساخت مسکن بازنشستگان اقداماتی از سوی سازمان انجام شده است، اظهار داشت: یکی از برنامه‌ها رو رویکردهای اصلی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع مسکن بازنشستگان است شاید این موضوع اولین بار در جلسه با کانون عالی بازنشستگان مطرح شد.

میرهاشم موسوی تصریح کرد: اساساً رویکرد سرپرست وزارت کار برای ایجاد زمینه‌های خدمت بیشتر برای بازنشستگان موضوع مورد توجه بوده و بنا شده است گروه‌های استانی را تشکیل دهیم و برای تامین مسکن با اولویت مسکن بازنشستگان و کارگران زمینه اقدام را فراهم کنیم.

موسوی ادامه داد: از این فرصتی که دولت سیزدهم در ساخت و ساز مسکن ایجاد کرده است و برای یک میلیون مسکن قدم‌های خوبی برداشته شده قرار است از ظرفیت‌های داخلی خودمان نیز برای این موضوع مسکن بازنشستگان استفاده کنیم.

وی بیان داشت: همچنین از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی «شستا» در عرصه اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی استفاده خواهد شد زیرا تولیدات آهن، سیمان و اقلامی که برای ساخت و ساز مسکن نیاز است را از مبدا تولید در مقصد مصرف خواهیم کرد که این موضوع کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: این رویکرد سرپرست وزارت کار جزء اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی بوده و پس از جمع‌بندی نهایی با وزارت راه و شهرسازی نهایی شده و جزییات آن را اعلام می‌کنیم.

سازمان تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن نیمی از جمعیت کشور در قالب ۵۳ درصد اکنون ۴۵ میلیون از افراد را خدمات‌رسانی می‌کند که ارائه خدمات به چهار میلیون بازنشسته و مستمری بگیر از دیگر برنامه‌های اجرایی سازمان به شمار می‌رود.

کد خبر: 54030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =