ضرورت پوشش بیمه‌ای برای مراقبت‌های دوره سالمندی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: دولت و مراکز خیریه به تاسیس مرکز نگهداری سالمندان توجه اساسی داشته باشند و برای تکریم آنها باید پوشش بیمه‌ای مراقبتی و نگهداری در دوره سالمندی برقرار شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، یدالله ابوالفتحی ممتاز امروز چهارشنبه در یک نشست خبری که در دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، افزود: اکنون نگرش جامعه به مراکز نگهداری سالمندان منفی است و تصور عموم بر این است که هر فردی که در این مراکز نگهداری می‌شود، احتمالا فرزندان ناخلفی داشته در حالی که مراکز نگهداری سالمندان بخشی از زندگی همه ما است.

وی اظهار داشت: برای افزایش و ارتقای کیفیت زندگی سالمندی باید تاسیس و گسترش این مراکز مورد توجه قرار گیرد. ما باید واقع بین باشیم؛ سالمندانی که قادر به مراقبت از خود نباشند در این مراکز بهتر می‌توانند زندگی کنند. در بسیاری از کشورها به ازای هر ۶ تا هفت سالمند یک تخت در خانه‌های سالمندان وجود دارد در حالی که این رقم در ایران ۳۰ تا ۴۰ سالمند به ازای هر تخت است و لازم است مراکز سالمندی روزانه و شبانه روزی گسترش یابد زیرا فردی که در شرایط اضطراری نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد باید در این مراکز نگهداری شود.

ممتاز تاکید کرد: اگر بیمه مراقبتی و نگهداری در دوره سالمندی برقرار شود، اشتغالزایی نیز ایجاد شده و خدماتی مانند فیزیوتراپی و گفتار درمانی نیز برای سالمندان با پوشش مناسب بیمه‌ای ارائه می‌شود و سطح کیفیت زندگی آنها افزایش می‌یابد.

زنان سالمند تاب آوری کمتری دارند

به گفته این عضو هیات علمی، زنان نسبت به مردان در دوره سالمندی میزان تاب آوری پایینی به دلایل مختلف از جمله وضعیت اقتصادی پایین و اجتماعی دارند و میزان تاب آوری آنها نسبت به حوادث نیز کمتر است. اکنون به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند ۷۰ تا ۸۰ مرد سالمند در دنیا وجود دارد در حالی که این رقم در کشور ۹۷ مرد و ۱۰۰ زن است.

ممتاز تصریح کرد: سالمندی بیماری نیست و وجود متخصصان طب سالمندی، ارائه خدمات در منزل و مراکز نگهداری توسط این متخصصان کمک بزرگی به کیفیت زندگی آنها می کند. متاسفانه تعارض در منافع اجازه کار به این افراد متخصص را نمی‌دهد در حالی که باید برخی قوانین سالمندی اصلاح و به‌روز شود.

متخصصان طب سالمندی اجازه تاسیس مراکز نگهداری سالمندان ندارند

وی تاکید کرد: اکنون متخصصان طب سالمندی اجازه تاسیس مراکز نگهداری سالمندان را ندارند و سازمان نظام پزشکی کشور می‌تواند در این زمینه موثر باشد و گروه فارغ التحصیلان سلامت سالمندی را به عنوان عضویت نظام پزشکی قلمداد کرده و جزو گروه کارشناسان پروانه‌دار شوند.

نسیبه زنجری عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در این نشست گفت: سالخوردگی جمعیت موضوع مهم و نیازمند یک سری زیرساخت‌ها است. فقر سالمندان، مشکلات صندوق‌های بازنشستگی، هزینه‌های بهداشت و درمانی، انزوا و تنهایی نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌ها دارد.

وی خاطرنشان کرد: دوران همه گیری کرونا نشان داد باید برای این افراد سیاست گذاری داشته باشیم و در حیطه فناوری‌ کارهای زیادی را می توان برای این قشر انجام داد.

زنجری اظهار داشت: در کشور پیشرفت هایی توسط شرکت های دانش بنیان برای فناوری انجام می شود و نرم افزارهایی هستند که وضعیت سلامتی، اختلالات شناختی را غربالگری کرده و بر اساس سبک زندگی تغییر می‌دهند.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به سالمندی سالم و موفق باید سلامت جسمی و روانی، امنیت مالی و اقتصادی، به زیستن اجتماعی و محیط دوستان تقویت شود. حدود ۵ درصد سالمندان وضعیت خوبی ندارند و نیازمند حمایت هستند.

زنجری ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده، سالمندان ساکن در تهران و سمنان وضعیت خوبی دارند و سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و ایلام وضعیت سالمندی نامناسب تری دارد، پررنگ شدن این افراد در شبکه‌های اجتماعی به عنوان کار بر فعال در وضعیت روحی و روانی آنها موثر بوده و می‌توانند وارد تکنولوژی شوند.

کد خبر: 54045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =