سالمندی سالم در طرح پزشک خانواده ساماندهی می‌شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: چشم انداز میانسالی تا سالمندی با محوریت «سلامت» در طرح پزشک خانواده مشخص شده و نویدی برای سالمندی سالم است و در واقع، با تحقق طرح پزشک خانواده، شاهد ساماندهی مسائل جسمی و روانی سالمندان خواهیم بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر کمال حیدری امروز (شنبه) در همایش گرامی‌داشت روز جهانی سالمند، که در دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی برگزار شد، افزود: پنجره جمعیتی به سرعت بسته می‌شود و در وزارت بهداشت به عنوان یک مرجع پاسخگویی، امیدواریم برنامه‌های عملیاتی خوبی را داشته باشیم؛ زمانی که ۸ درصد جمعیت، سالمند شد، زنگ هشدار به صدا درآمد و الان با حدود ۱۰/۵ درصد سالمندی هنوز جای کار داریم.

وی اظهار داشت: همزمان یک سری مشکلات حمایتی و فرهنگی مترتب برسالمندی، حائز اهمیت است و نکات را پیچیده‌تر کرده که باید سالمندان را برای سالمندی سالم آماده کنیم و صرفا" حمایت، راهگشای مشکلات نیست، زیرا در این صورت باید ثروت و زیر ساخت‌هایی به نحو احسن آماده کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه معاونت بهداشتی آنچه برنامه ریزی شده در بحث جوانی جمعیت است و امید است که جمعیت جوانان را داشته باشیم تا جوانان عهده دار حمایت ازسالمندان باشند.

حیدری بیان کرد: بخش سالمندی سالم به برنامه‌های وزارت بهداشت بر می‌گردد؛ به‌رغم اینکه باید برنامه ریزی‌های پایه‌ای، خدمات مراقبتی و توانمندسازی سالم را آموزش دهیم، باید شناسایی بیماری‌های اولیه سالمندان نظیر بیماری‌های تنفسی، قلبی عروقی، سرطان، بیماری‌های اسکلتی عضلانی را هم داشته باشیم و این وقتی محقق می‌شود که طرح پزشک خانواده در کل کشور اجرا شود. البته اجرای طرح پزشک خانواده در روستاها، وضعیت خوبی دارد و در شهرها امید است با یک بسته خدمتی شامل خدمات غربالگری، شناسایی، توانمندسازی، آموزشی و مراقبتی به ویژه در حوزه بیماری‌های غیرواگیر و مزمن گام‌های موثری برداریم و شاهد گسترش آن در کل کشور باشیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با تحقق طرح پزشک خانواده در کشور می‌توان شاهد ساماندهی مباحث جسمی و روانی سالمندان بود و می‌توان ‌در ابعاد اجتماعی و معنوی هم برای سالمندان گام‌های موثری برداشت.

وی در ادامه از اقدامات مجلس شورای اسلامی در بحث توانبخشی تقدیر نمود و گفت: در حوزه توانبخشی هم برنامه‌های خوبی خواهیم داشت.

حیدری اظهار داشت: یکی از موارد مهم در بحث سالمندی سالم، استفاده از سازمان‌های مردم نهاد است که باید هم‌افزایی لازم را داشته باشیم تا انرژی به صورت جداگانه هدر نرود و با سرعت بالایی که روند افزایشی جمعیت سالمندی پیش می‌رود، اگر کانالیزه عمل نکنیم، خروجی خوبی نخواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: بهره مندی از ظرفیت محله محوری که با محوریت خود سالمند و خانواده او ارتباط دارد، باید جدی قلمداد شود و در کنار خدماتی که شهرداری به شهروند می‌دهد، سایر خدمات نیز به شکل پازل کنار آن دیده شود؛ چرا که اگر نهادینه شود، خروجی بهتری خواهیم داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در بحث حمایتی محله محوری افزود: با توجه به‌ وجود سالمندان پرخطر و خانم‌های سالمند بی سرپرست با محله محوری و بهره‌مندی از مشارکت خود خانواده‌ها در حل مشکلات، اقدامات فرهنگی و اجتماعی برای سالمند داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در بحث شیوه زندگی، بسته‌های خدمتی با محور سلامتی میانسالی تا سالمندی سالم، تدوین شده است که بر حوزه پیشگیری، توانمندسازی و ارتقای سطح سواد سلامت خدماتی را پیش بینی کرده تا خانواده در بحث سالمند سالم مشارکت کند و امیدواریم با این اقدامات، شاهد نتایج خوبی در حوزه سالمندی باشیم.

کد خبر: 54081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =