خدمات تأمین اجتماعی در مسیر تحقق دولت هوشمند

سازمان تأمین اجتماعی با بیشترین پوشش جمعیتی و ارائه خدمات در میان صندوق‌های بیمه‌ای در سال‌های اخیر گام‌های اساسی برای ارائه خدمات سریع در قالب هوشمندسازی و پیوستن به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برداشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، اخیراً «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات ضمن اعلام پیوستن سازمان تأمین‌اجتماعی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، این نهاد را یکی از سازمان‌های پیشرو برای اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند دانسته است.

بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور به واسطه پوشش ۴۵ میلیون بیمه شده برای ارائه خدمات هوشمند به تمامی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران برنامه‌های بسیاری تدوین و اجرایی کرده که اکنون توانسته حتی زودتر از مهلت قانونی خود به خدمات دولت هوشمند متصل شده تا افراد تحت پوشش در دریافت خدمات نیز با مشکلی مواجه نشوند.

تأمین اجتماعی نشان داده که برای ارائه خدمات الکترونیکی و هوشمند به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تمام تلاش خود را به کار گرفته زیرا این سازمان با اتصال و اشتراک بانک‌های اطلاعاتی خود در پنجره ملی تاکنون قادر به ارائه ۴۲ خدمت آنلاین به میلیون‌ها نفر شده است.

اگرچه پیوستن به این پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مزایای زیادی برای بیمه‌شدگان و مستمری بگیران در راستای صرف وقت، هزینه و انرژی دارد، سازمان تأمین اجتماعی با این اقدام دریافت خدمات مورد نیاز از مراکز خود را برای افراد تحت پوشش تسهیل کرده است.

ارائه خدمات غیرحضوری در کوتاه‌ترین زمان

این اقدام سازمان تأمین اجتماعی موجب شده که افراد بیمه‌شده دیگر برای دریافت سابقه خدمات بیمه، محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگان، بیمه کارگران ساختمانی، خدمات سلامت، پرونده الکترونیک، دریافت تأییدیه از مراجع پزشکی، درخواست کمیسیون پزشکی، هدیه ازدواج و نسخه الکترونیکی نیاز به مراجعه حضوری به مراکز تامین‌اجتماعی را نداشته و به صورت آنلاین در کوتاه‌ترین زمان به صورت رایگان از این خدمات بهره‌مند شوند.

انعقاد قرارداد بیمه اختیاری و پرداخت حق بیمه، انعقاد قرارداد بیمه مشاغل آزاد از جمله بیمه زنان خانه‌دار و و بیمه دانشجویان و پرداخت حق بیمه، مشاهده حکم و فیش حقوقی بازنشستگان، درخواست هدیه ازدواج، درخواست کمک هزینه وسایل کمک پزشکی، ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن از سوی کارفرمایان، درخواست احتساب سوابق ایام سربازی به عنوان سابقه بیمه‌پردازی و پرداخت حق بیمه مقرر به عنوان دیگر خدمات بدون نیاز به مراجعه حضوری بااستفاده از تأمین اجتماعی هوشمند است.

اکنون سازمان تأمین‌اجتماعی سامانه خدمات الکترونیک و غیرحضوری خود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را نیز در دسترس بیمه شدگان قرار داده که قادر به ارائه انواع خدمات بیمه‌ای به ۴۵ میلیون بیمه‌شده، کارفرما، بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش این سازمان است.

اتصال سازمان تأمین اجتماعی به این شبکه هوشمند و ارائه خدمات الکترونیکی به بیمه‌شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان باعث شده که دریافت این خدمات دیگر نه تنها نیاز به مراجعه حضوری به واحدهای اجرایی تأمین‌اجتماعی ندارد بلکه در سرعت ارائه خدمات و تسهیل دسترسی افراد به این خدمات نیز نقش بسزایی داشته است.

امکان دریافت خدمات غیرحضوری ۴۲ خدمت در تأمین اجتماعی

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی ۴۲ خدمت این سازمان از طریق درگاه ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس آحاد مردم قرار گرفته و تمام بیمه‌شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان تحت پوشش امکان دریافت غیرحضوری و الکترونیکی این خدمات را دارند.

«محمدحسین زراعتی» مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمین‌اجتماعی در این باره اظهار داشت: این سازمان از اردیبهشت سال جاری در راستای حرکت به سوی دولت الکترونیک و در ذیل آن تأمین‌اجتماعی الکترونیک، به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است.

وی با بیان اینکه تأمین‌اجتماعی به عنوان یک سازمان خدمات‌رسان بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، تصریح کرد: با توجه به وظیفه و راهبرد خدمات‌دهی بهتر توسط سازمان تأمین اجتماعی، به عنوان اولین دستگاه ضمن اتصال به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند توانستیم در کاهش مراجعات و تسهیل در روند ارائه خدمات به شیوه‌ای مؤثر عمل کنیم.

کاهش ۵۰ درصدی مراجعات حضوری

زراعتی ادامه داد: خدمات هوشمندسازی شده این سازمان در سه حوزه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان ارائه شده و در هر سه حوزه، ابتدا خدمات پرتکرار و پرمراجعه، الکترونیکی شده که طبق ارزیابی‌های آماری انجام شده، موارد مراجعه حضوری به شعب تأمین‌اجتماعی بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به طراحی و دراختیار قرار گرفتن برنامه کاربردی (اپلیکیشن) «تأمین‌اجتماعی من» برای تسهیل در دسترسی به خدمات الکترونیک تأمین‌اجتماعی گفت: اکنون همه مخاطبان سازمان تأمین‌اجتماعی می‌توانند این برنامه کاربردی را از سایت رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی www.tamin.ir یا hamrah.tamin.ir دریافت و در گوشی تلفن همراه خود نصب کنند.

وی بیان داشت: در این اپلیکیشن که در ۲۵ تیر امسال همزمان با روز تأمین‌اجتماعی رونمایی شد، خدمات الکترونیک سازمان تأمین‌اجتماعی در دسترس است که در همین مدت دو ماه، استقبال خوبی از آن صورت گرفته است و تاکنون نزدیک به ۱۳۰ هزار بار توسط مخاطبین بر روی گوشی‌های ایشان نصب شده است.

شعب تأمین اجتماعی همچنان پاسخگوی خدمات‌دهی به بیمه‌شدگان

مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمین‌اجتماعی درباره خدمات با تکرار کمتر و زمان ارائه آنها به شیوه غیرحضوری اظهار داشت: خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی متعدد است و در ابتدا خدمات با تکرار بالا را به روش الکترونیکی ارائه کرده و در فاز بعدی خدمات با تکرار کمتر را در دستور کار داریم.

به گفته زراعتی، بدیهی است که گاهاً برخی از بیمه‌شدگان به خاطر نقص مدارک و مشکلات اطلاعاتی که قبل از مکانیزه شدن خدمات وجود داشته، باید به شعب تأمین‌اجتماعی مراجعه کنند و شعب سازمان تأمین‌اجتماعی کماکان پاسخگو هستند.

وی خاطرنشان کرد: هر بیمه‌شده و مستمری‌بگیری که به هر دلیلی امکان استفاده از خدمات الکترونیک را نداشته باشد، این خدمات در شعب به آنها ارائه و راهنمایی لازم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه همه خدمات تأمین‌اجتماعی چه در شعب و چه به‌صورت غیرحضوری رایگان است، گفت: خدمات این سازمان به شیوه غیرحضوری هم بدون هزینه است و مخاطب می‌تواند از طریق گوشی تلفن همراه یا رایانه، در هر ساعتی از شبانه‌روز خدمات را دریافت کند.

کاهش ۸۵ میلیون بار مراجعه با توسعه اپلیکیشن تامین اجتماعی من

زراعتی ادامه داد: برای ثبت‌نام در سامانه غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی یا نرم‌افزار کاربردی تلفن همراه «تامین‌اجتماعی من» فقط کد ملی و تلفن همراه که به‌ نام شخص متقاضی باشد، موردنیاز است. این خدمات در سامانه‌ دارای راهنمای آموزشی و کاربری است که در صورت نیاز می‌توان از آنها استفاده کرد.

مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه کرد: با ارائه خدمات به شکل غیرحضوری، برآوردهای آماری حاکی از آن است که سال گذشته بیش از ۷۰ میلیون بار مراجعه به شعب و واحدهای اجرایی تأمین‌اجتماعی کاهش یافت و برای امسال هم پیش‌بینی می‌کنیم ۸۵ تا ۹۰ میلیون بار مراجعه با توسعه اپلیکیشن "تأمین‌اجتماعی من" کاسته شود.

وی تصریح کرد: تا قبل از این برای دریافت برخی از خدمات‌ سازمان لازم بود چند بار مراجعه حضوری به شعب برای انجام فرایندهای اداری و اجرایی انجام شود، اما با ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی این موضوع کاملاً حل شده و از طریق سیستم و با گوشی تلفن همراه یا رایانه به راحتی انجام می‌شود.

توسعه خدمات الکترونیک در قالب نرم‌افزار «تأمین‌اجتماعی من»

یک کارشناس حوزه تأمین‌اجتماعی با اشاره به رونمایی نرم افزار «تأمین‌اجتماعی من» گفت: توسعه خدمات این نرم‌افزار و ارائه خدمات از طریق گوشی تلفن همراه به مردم، علاوه بر کاهش تردد اضافه در سطح شهرها، راهکاری موثر برای خدمات‌دهی مطلوب‌تر و موثرتر به بیمه‌شدگان و افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در زمینه خدمات غیرحضوری است.

حمیدرضا نایب خسروشاهی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین تصریح کرد: اگر بتوان خدمات غیرحضوری را از طریق این نرم‌افزار به تلفن‌های همراه انتقال داد و به معنای واقعی بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان از محل کار یا منزل قابلیت دسترسی به این خدمات را داشته باشند، گام بزرگی در توسعه خدمات غیرحضوری برداشته خواهد شد.

رئیس شعبه ششم تأمین‌اجتماعی تبریز با بیان اینکه اکنون نیاز به توسعه و تکمیل خدمات نرم‌افزار تأمین‌اجتماعی من احساس می‌شود، اظهار داشت: اگرچه اکنون مقدمات آن انجام شده است اما باید تکمیل آن در دستور کار باشد تا خدمات‌دهی مناسب‌تری به افراد تحت پوشش داده شود و خدمات غیرحضوری نیز گسترش یابد.

این کارشناس حوزه تأمین اجتماعی ادامه داد: اکنون خدمات گسترده ای در قالب طرح ۳۰۷۰ در کشور در حوزه خدمات غیرحضوری ارائه می‌شود که اگر انواع این خدمات در قالب نرم افزار «تأمین‌اجتماعی من» تعریف شود به طور قطع موثرتر خواهد شد.

انتقال خدمات غیرحضوری به تلفن همراه

وی با اشاره به اینکه مدیران سازمان تأمین اجتماعی به طور یقین برنامه توسعه‌ای این نرم افزار را خواهند داشت، گفت: یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه بسیار کارساز است انتقال همه خدمات غیرحضوری سازمان بیمه‌گر بزرگی همچون تأمین اجتماعی به گوشی همراه مردم به ویژه بیمه‌شدگان و مستمری بگیران است.

خسروشاهی معتقد است: باید با سهولت دسترسی به خدمات توسط بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران و ارائه بازخورد، ایجاد اعتماد شود تا مردم از این خدمات بهره‌مند شوند، زیرا همانند فرایندهای بانکی هرچقدر از طریق تلفن همراه به مردم خدمات ارائه شود اعتماد بیشتری ایجاد شده و فراگیری خدمات غیرحضوری نیز گسترش بیشتری را شاهد خواهد بود.

طرح ۳۰۷۰ و ایجاد اعتماد در میان مردم

رئیس شعبه ششم تأمین اجتماعی تبریز اظهار داشت: اکنون طرح ۳۰۷۰ دوره بلوغ خود را سپری کرده و حتی اعتماد نسبی بین مردم ایجاد کرده است و نباید در همین حد مسکوت بماند چون ممکن است شاهد انتقال خدمات از سازمان تامین‌اجتماعی به مراکز کامپیوتری، کافی‌نت‌ها و کارگزاری رسمی شود و در تسهیل کار ارباب رجوع نیز مشکلاتی رخ دهد.

وی تصریح کرد: پیشرفت‌های عرصه تکنولوژی، هم برای همگامی با شرایط، خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی را به سمت استفاده از فناوری‌های جدید پیش برده است که با این رویکرد و برای توسعه خدمات غیرحضوری و توسعه جغرافیایی دسترسی مراجعان به خدمات، اجرای طرح ۳۰۷۰ در این سازمان به اجرا گذاشته شد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح ۳۰ خدمت غیرحضوری به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان ارائه می‌شود تا ۷۰ میلیون بار کاهش مراجعه به شعبات این سازمان را به همراه داشته باشد.

خسروشاهی خاطرنشان کرد: بحت نسخه نویسی الکترونیکی هم در کنار طرح ۳۰۷۰ به عنوان اقدامی اثرگذار و نقش آفرین بود که حجم انبوهی از نیاز مراجعه به شعبات را رفع کرد، هرچند اکنون تا حدودی از پیشرفت اولیه طرح کند شده است، اما باید برای اجرای بهتر آن اقدام اثربخشی انجام داد.

وی تصریح کرد: طرح ۳۰۷۰ با توجه به خدمات گسترده سازمان تامین‌اجتماعی می‌تواند به طرح ۴۰۸۰ هم ارتقا داده شود و ۴۰ نوع خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی در قالب طرح به افراد و اقشار تحت پوشش ارائه شود چرا که علاوه بر گستره ارائه خدمات تامین اجتماعی در حوزه‌های گسترده مانند بخش مرتبط با نام‌نویسی و امور بیمه‌شدگان که تحولات مثبتی در راستای خدمات غیرحضوری را شامل شده است، می‌توان انتظار تحول خدمات غیرحضوری در بخش وصول حق بیمه و مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی را داشت.

پیگیری مشکلات خدمات غیرحضوری در سامانه ۱۴۲۰

این کارشناس حوزه بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی گفت: در مراحل اولیه اجرای طرح، ارائه خدمات غیرحضوری به خوبی پیگیری و حتی نواقص و مشکلات آن نیز به شکل درستی رفع شد و اکنون سامانه ۱۴۲۰ و مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این زمینه پیگیر مشکلات مردم هستند.

این کارشناس حوزه بیمه‌ای تأمین اجتماعی افزود: اگر سازمان تأمین‌اجتماعی بتواند از لینک‌های درون سازمانی استفاده کرده و سامانه نسخه الکترونیک را با سامانه کمیسیون‌های پزشکی مرتبط کند و در بحث استراحت پزشکی، دستمزد خدمات، دستمزد و غرامت بارداری و بیماری اگر لینک ایجاد شود، در ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بسیار موثر خواهد بود.

خسروشاهی تصریح کرد: در مجموع همه خدمات غیرحضوری که اکنون به بیمه‌شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان ارائه می‌شود در راستای خدمات‌رسانی مطلوب و به موقع به این افراد است چرا که تحت پوشش داشتن ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در سازمان تأمین اجتماعی، حجم بالایی از خدمات را نیز به همراه خواهد داشت که امیدواریم ضمن گسترش خدمات، برای تسهیل ارائه مطلوب‌تر آنها به افراد تحت پوشش همچنان این گونه برنامه‌ریزی‌ها در قالب طرح‌های توسعه‌ای ادامه داشته باشد.

کد خبر: 54133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =