نخلستان ؛طرحی برای اشتغال دانش آموختگان

طرح "نخلستان" یکی از طرح‌های در دست اجرای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با رویکرد مهارت آموزی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده که به موجب آن به دانش‌آموختگانی که برای رشته‌های آنها بازار کار وجود ندارد به مدت شش ماه مهارت‌های حوزه فناوری اطلاعات آموزش  داده می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس پیش‌بینی‌های مرتبط با این طرح، ظرفیت اشتغال در حوزه‌های فناوری اطلاعات با اجرای طرح نخلستان به میزان ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برای دانش‌آموختگان دانشگاهی در رشته‌های با بازار کار کم فراهم خواهد شد.

با توجه به داده‌های آماری حوزه اشتغال و مهارت‌آموزی در حال حاضر بیش از ۴۵ درصد جمعیت ۲ میلیون و ۴۰۰هزارنفری بیکاران کشور را دانش‌آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهند که عمده دلیل بیکاری این افراد علاوه بر عدم تعادل عرضه و تقاضای در بازار کار به عدم توسعه مسئله مهارت در بین کارجویان مربوط می شود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی از جمله رشته‌های حوزه فناوری اطلاعات( IT ) در کشورهای توسعه یافته بیشترین میزان فرصت های شغلی را در اختیار دارند در کشور ما اما بخشی از جامعه فارغ‌التحصیلان عمدتا بیکار بوده و به این دلیل طرح نخلستان با برنامه‌ریزی برای اشتغال دانش‌آموختگان، هدفگذاری ۵۰۰ هزار نفر فرصت شغلی برای آنها درنظر گرفته شده است.

این طرح در واقع ویژه دانش‌آموختگانی است که متناسب با رشته‌های تحصیلی آنها بازار کاری وجود نداشته و در چارچوب سیاست‌گذاریهای مرتبط با این طرح به آنها طی ۶ ماه مهارت‌های فناوری اطلاعات (IT) آموزش داده شده و افراد آموزش دیده براین اساس برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند.

در قالب طرح مذکور، افراد بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی به مدت سه ماه در پارک‌های علم و فناوری دوره کارآموزی را گذرانده و بخش قابل توجهی از آنها در همان پارک‌های علم و فناوری جذب و مشغول به‌کار شده و دانش‌آموختگان با استفاده از این طرح به سمت مشاغل فناورانه و آینده‌محور هدایت می‌شوند.

طرح نخلستان با رویکرد مهارت‌آموزی به فارغ التحصیلان دانشگاهی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اجرا شده که در اجرای این طرح افراد دارای ایده ورود پیدا کرده و در راستای ایده‌های خود آموزش های مهارتی لازم را می‌بینند.

براساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تدابیر اندیشیده شده در قالب طرح نخلستان، اشتغال همه افراد شرکت کننده در طرح «نخلستان» تضمین شده است.

ارتقاء ظرفیت اشتغال و کاهش بیکاری با طرح نخلستان

معاون وزیر کار و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: طرح نخلستان برای دانش‌آموختگان دانشگاهی با هدف ارتقاء ظرفیت اشتغال‌پذیری آنان با بهره‌مندی از اجرای دوره‌های مهارتی در حوزه‌های نوآوری، کارآفرینی فناوری‌های نوین یا دانش‌بنیان است.

«غلامحسین حسینی نیا» همچنین افزود: بر اساس تفاهم‌نامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و وزارت علوم در راستای تحقق طرح نخلستان و مهارت‌افزایی دانش‌آموختگان در مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش می‌بینند.

به گفته وی بر اساس این تفاهم‌نامه، طرح مهارت‌افزایی دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در حوزه مشاغل و کسب و کارهای نوین (موسوم به طرح نخلستان) اجرایی می‌شود.

اشتغال فارغ‌التحصیلان در حوزه فناری اطلاعات

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برای فارغ‌التحصیلان پیش‌بینی شده گفت: با اجرای این طرح، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با بهره‌مندی از دوره‌های آموزش مهارتی در حوزه فناوری اطلاعات جذب بازار کار می‌شوند. رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ابراز داشت: نگاه این سازمان بر گسترش چتر آموزشی و توسعه مهارت‌آموزی برای اقشار مختلف مردم در سراسر نقاط کشور است.

حسینی نیا اضافه می‌کند: فارغ‌التحصیلان به مدت ۳ تا ۶ ماه مهارت‌های لازم در حوزه فناوری اطلاعات را سپری کرده و با کسب تجربه و مهارت وارد بازار کار می‌شوند.

وی بر فرهنگ‌سازی کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای تاکید کرد و گفت: در برخی رشته‌های این سازمان تا ۴۵ درصد ورودی‌ها را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده که به دنبال مهارت‌آموزی برای ورود به بازار کار هستند.

مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان راهی برای رشد اشتغال

با نگاه به اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نقش موثری در اشتغالزایی جویندگان کار و دانش‌آموختگان دانشگاهی دارد، طرح نخلستان امکان رفع ضعف مهارتی دانش‌آموختگان برای ورود به بازار کار را مهیا کرده و از این طریق به توسعه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به‌خصوص در بین دانش‌آموختگان کمک می‌کند.

براساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیش از ۴۰ درصد مهارت‌آموزان این سازمان را دانش‌آموختگان دانشگاهی تشکیل داده که پس از طی دوره‌های تحصیل در دانشگاه عمدتاً به دلیل عدم توانایی‌ مهارتی و نیاز روز بازار کار و اشتغال به افراد ماهر امکان ورود به بازار کار را نداشه و به جمع بیکاران اضافه شده‌اند.

نیاز بازار کار در جذب نیروی کار ماهر

نیاز بازار کار در به‌کارگیری نیروی کار ماهر، همراستایی آموزش‌های مهارتی و تحصیلات دانشگاهی برای تربیت نیروی کار ماهر دانش‌آموخته برای اشتغال در آینده پس از تحصیلات ضروری است. البته خلاء سیاست‌گذاری آموزشی متناسب با تربیت نیروی کار ماهر در نظام آموزشی کشور و تأمین بخش مهمی از نیروی کار در آینده دیده می‌شود.

طرح‌هایی مانند نخلستان نیز با هدف ایجاد بسترهایی برای اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی به‌خصوص در راستای توسعه فرصت‌های اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات و با بهره‌مندی از ابزار مهارت و تلفیق آن با تحصیلات دانشگاهی اقدام به رفع برخی مشکلات اشتغال دانش‌آموختگان داشته است.

کد خبر: 54178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =