توسعه منابع تأمین‌اجتماعی با تقویت سرمایه‌گذاری

سازمان‌های بیمه‌گر به دلیل هزینه‌های تعریف شده مختلف در بخش‌های بیمه‌ای، بازنسشتگی، درمانی و دیگر موارد مرتبط با ارئه خدمات به اقشار تحت پوشش، علاوه بر دریافت حق بیمه از بیمه‌شدگان نیازمند بهره‌مندی از روش‌های دیگر جهت تأمین منابع برای هزینه‌کرد در حوزه‌های اشاره شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، جذب منابع برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف جهت دریافت بازدهی مناسب در تأمین و تقویت منابع مورد نیاز با استفاده از مدیریت آینده‌نگر به عنوان یکی دیگر از راهکارهای اثربخش در خصوص درآمدزایی در راستای دستیابی به منابع پایدار جهت ارائه خدمات به افراد تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌ای محسوب می‌شود.

بر اساس محاسبات بیمه‌ای تمامی سازمان‌های بیمه‌گر به دلیل پایه درآمد هزینه‌ای و در راستای وظایف تعریف شده در قبال افراد بیمه شده و تحت پوشش باید با بهره‌مندی از راهکارهای به‌روز شده در حوزه‌های بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری از طریق جذب بیمه‌شدگان جدید و همچنین بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاری در مسیر تحقق توسعه منابع به دنبال درآمدزایی برای پایداری سازمانی باشند.

خدمات تأمین‌اجتماعی با راهبردهای دریافت حق بیمه و سرمایه‌گذاری

سازمان تأمین اجتماعی با پوشش بیش از ۴۵ میلیون نفری اقشار مختلف در راستای ارائه خدمات متنوع بازنشستگی، بیمه‌ای، درمانی و فرهنگی به آنها هزینه ماهانه‌ای بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان را صرف می‌کند.

تامین بودجه سالانه بیش از ۴۲۰ هزار میلیارد تومانی سازمان بزرگ تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر کشور با پوشش بیمه‌ای بیش از ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزارنفر بیمه شده اصلی که بخش بزرگی از آن از طریق دریافت حق بیمه از بیمه‌شدگان تحت پوشش تأمین می‌شود، علاوه بر حق بیمه نیازمند استفاده از منابع حاصل از سرمایه‌گذاری است.

هزینه ماهانه ۳۵هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید: تعهدات این سازمان برای ارائه خدمات درمانی و بیمه‌ای و پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان بسیار سنگین بوده به گونه‌ای که امسال تعهدات تأمین اجتماعی ۳۵ هزار میلیارد تومان در ماه است.

میرهاشم موسوی اظهار داشت: در حوزه درمان و مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران یکی از موضوعات مهم برای سازمان تأمین اجتماعی که دارای اهمیت است اینکه سعی شود حتی یک روز حقوق مستمری‌بگیران عقب نیفتد زیر حجم پرداختی‌ها سازمان بسیار سنگین است.

وی همچنین در ادامه تاکید کرد: با وجود این حجم از تعهدات باید تلاش کنیم سازمان تأمین اجتماعی را به پایداری در منابع برسانیم.

هدف‌گذاری ۴۰۰ هزارمیلیارد تومانی سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی در چارچوب اهداف حوزه سرمایه‌گذاری با بهره‌مندی از بسترهای اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا) در راستای تقویت منابع و استمرار ارائه خدمات به جمعیت تحت پوشش علاوه بر دریافت حق بیمه به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمدزایی، بخشی از منابع موردنیاز را از طریق مدیریت سرمایه و سرمایه گذاری در قالب شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی تأمین می‌کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی چندی پیش در آیین پایانی همایش سراسری شرکت‌های سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی (شستا) گفت: عزم جدی شستا در گام دوم انقلاب بر حرکت در مسیر رویکرد تحولی پرقدرت در فضای اقتصادی کشور است.

میرهاشم موسوی اظهار داشت: گردش مالی و فعالیت‌های شستا بسیار گسترده است بنابراین با بهره‌گیری از رویکردهای هم‌افزایی درون سازمانی می‌توان فرصت های توسعه سرمایه گذاری را در درون شستا احیاء کرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه سرمایه‌گذاری در شستا بیان کرد: هدف‌گذاری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی در این عرصه؛ ما را به افق روشن در حوزه سرمایه‌گذاری شستا رهنمون می‌کند.

موسوی همچنین با اشاره به اینکه تامین اجتماعی در بخش مهمی از اقتصاد و سرمایه‌گذاری در قالب شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تحت عنوان شستا به‌عنوان یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور نقش قابل توجهی را دارد، افزود: امروز شستا ۹ هلدینگ تخصصی در بخش‌های پتروشیمی، دارو، معدن و غیره داشته و فعالیت مثمر ثمری را ارائه می‌کند.

هدف‌گذاری افزایش سهم شستا از تأمین منابع تأمین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: وجه متمایز شستا در حوزه سرمایه‌گذاری این است که این اموال و دارایی‌ها مربوط به عزیزترین و محترم‌ترین قشر جامعه یعنی قشر مولد، شاغل، کارگرو بازنشستگان عزیز کشور است که قبلا در ایجاد سرمایه مشارکت داشته و حق بیمه خود را سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

موسوی گفت: سهم منابع سازمان تامین اجتماعی از حوزه سرمایه‌گذاری در حال حاضر حدود شش درصد است. حداقل هدف‌گذاری ما افزایش سه برابر این سهم و رساندن آن به حدود ۱۸ درصد از منابع است.

وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به این هدف چند راهبرد کلان در سیاستگذاری نیاز است، بیان کرد: مطالبه ما در این همایش دسترسی به همین راهبردها و راهکارهای افزایش نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در حوزه سرمایه‌گذاری شسستا است.

مدیر عامل تامین اجتماعی با اشاره به اینکه دو شاخص عمده افزایش تولید و افزایش سود را در این بخش دنبال خواهیم کرد، افزود: اگرچه در سال گذشته در حوزه سرمایه‌گذاری انفاقات خوبی را شاهد بودیم اما این اقدامات کافی نیست.

وی عنوان کرد: در فروش تجمیعی حدود ۷۲ درصد رشد را شاهد بودیم و از عدد ۹۳ همت به ۱۶۳ همت رسید. سود تجمیعی ۴۵ درصد رشد داشت و از ۳۳ همت به ۴۵ همت رسید.

الزام سرمایه‌گذاری بلندمدت و کارآمد در تأمین اجتماعی

یک کارشناس بیمه‌های اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: ایجاد بسترهای سرمایه‌گذاری معنی‌دار، بلندمدت، کارآمد و پاسخگو با رعایت شاخص‌های اقتصاد خرد و کلان در سازمان تأمین اجتماعی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

علی جهانی با بیان اینکه در واقع تقویت منابع سازمان تأمین اجتماعی با ایجاد و جذب سرمایه‌گذاری ممکن می‌شود، اظهار داشت: در طول سال‌های گذشته به دلیل ضعف در مدیریت منابع و مصارف شاهد افزایش بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی بودیم.

وی در ادامه عنوان کرد: البته معتقدیم که امروز حوزه سرمایه‌گذاری و اقتصادی تأمین اجتماعی تکلیف جدی در راستای ارتقاء و حفظ منابع این سازمان دارد.

تأمین ۸۶ درصد منابع تأمین اجتماعی از دریافت حق بیمه

این کارشناس حوزه بیمه‌های اجتماعی اظهار داشت: با ایجاد اشتغال گسترده امکان ارتقاء و افزایش منابع سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد به گونه‌ای که بیش از ۸۶ درصد منابع این نهاد بیمه‌ای بزرگ از محل دریافت حق بیمه جاری بیمه‌شدگان تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: بین افزایش کمی شاغلان و بیمه‌شدگان و منابع سازمان تأمین اجتماعی رابطه جدی وجود دارد و از دریچه‌ای کنترل جدی برقراری مستمری‌ها و نظارت جدی و جلوگیری از انحراف در این حوزه، تیم مدیریتی سازمان دارای برنامه‌های جدی است.

جهانی ادامه داد: این برنامه‌ها در واقع ماندگاری و استمرار حیات معنی‌دار سازمان تأمین اجتماعی را به دنبال داشته و در واقع تحول و توسعه سازمانی را موجب خواهد شد.

مزایای مدیریت صحیح منابع و مصارف

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی بیان داشت: بدون شک یکی از سرفصل‌های استمرار حیات سازمان تأمین اجتماعی جلوگیری از افزایش بدهی‌ها برای بهره‌مندی از تمرکز بر مدیریت منابع و مصارف سازمانی است.

جهانی خاطرنشان کرد: هدفمندی و کنترل، جلوگیری از انحرافات و البته توجه به قانونمندی مصارف در این سازمان بیمه‌ای و شناسایی و افزایش منابع جدید در حوزه مدیریت منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: منابع جدید با واقعی‌سازی دستمزدها، ورود بیمه‌شدگان جدید، شناسایی فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی سازمان تحقق می‌یابد.

ارتقاء منابع تأمین اجتماعی با سرمایه‌گذاری حرفه‌ای

کارشناس حوزه بیمه‌های اجتماعی گفت: تکلیف همه‌جانبه ملی، دینی و انسانی در رابطه با سازمان تأمین اجتماعی به دلیل پوشش بسیار گسترده جمعیتی وجود دارد که در همه ابعاد حاکمیتی، دولتی و اجتماعی باید به دنبال حفظ آن باشد.

وی معتقد است: حفظ سازمان تأمین اجتماعی در واقع حفظ رضایتمندی بخش قابل توجهی از جامعه بوده و تأمین امنیت، ارتقاء و ایجاد تحول در حوزه رفاه بسیاری از اقشار تحت پوشش را نیز شامل خواهد شد.

جهانی افزود: سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، متناسب با شرایط روز و پاسخگوی نیازهای سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارتقاء منابع سازمانی و ایجاد رابطه دقیق بین سود و سرمایه از ضروریات بزرگترین نهاد بیمه‌گر کشور در حوزه بیمه‌های اجتماعی است.

وی بیان داشت: برنامه‌ریزی جدی در حوزه منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی نیز در حوزه مسائل بخش بیمه‌ای این سازمان به عنوان یکی از اساسی‌ترین ملزومات سازمانی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در بسیاری از مواقع منابع سازمان تأمین اجتماعی متاثر از تصمیم‌گیری‌های سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بوده و در واقع هدفمندسازی و کنترل مصارف در برخی اوقات ایجاد و تقویت رابطه بین سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موجب شده و در بسیاری شرایط این تعامل با دیگر نهادهای مرتبط در حوزه تصمیم‌سازی‌ها است.

کد خبر: 54208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =