نرخ بیکاری به کمترین میزان خود در 17 سال اخیر رسید

شاید مخالفان این دولت هرگز فکر نمی کردند که دولت سیزدهم طی یک سال، آن هم تحت شرایط ظالمانه تحریم اقتصادی،اقتصاد به گل نشسته از دولت سابق را رونق بدهد. این را داده های مرکز آمار، بانک مرکزی و همچنین بانک جهانی می گوید. توقف روند صعودی نرخ بیکاری در بهار امسال و همچنین کاهش نرخ بیکاری و افزایش رشد اشتغال علاوه بر تثبیت شغل های ایجاد شده، تنها نمونه ای از کارنامه دولت سیزدهم است، طوری که حالا نرخ بیکاری به کمترین میزان خود طی 17 سال اخیر رسیده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران ،هنگامی می توان به عملکرد دولت در یک سال اخیردر این زمینه به عنوان موفقیت یاد کرد که شرایط یک سال اخیر اقتصاد ایران، وضعیت پایداری نداشت و رکود تورمی اقتصاد را به پستوها کشانده بود، آنگونه که اشتغال غیررسمی دو چندان شده بود. میراثی از دولتی مستاصل که به انتظار ای اف تی اف و برجام نشسته بود.

درتازه ترین گزارش مرکز آمار که دو روز پیش در تارنمای این مرکز به اشتراک گذاشته شد، نرخ بیکاری نسبت به بهار امسال و تابستان سال گذشته در پایان شهریور ماه کاهشی نشان می داد.

ثبت نرخ ۸.۹ درصد بیکاری در تابستان امسال، کمترین میزان نرخ اعلام شده در ۱۷ سال گذشته از سال ۸۴ تا کنون بوده است. این همان نقطه عطفی است که گزارش جدید مرکز آمار و فعالیت های اقتصادی دولت را برجسته می کند. تابستان سال ۱۳۸۴ نرخ بیکاری در کشور ۱۱ درصد بود که بعد از گذشت ۱۷ سال این نرخ در تابستان سال ۱۴۰۱ به ۸.۹ درصد رسیده است. جالب آنکه بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در ۱۷ سال اخیر، مربوط به سال ۹۵ بوده که ۱۲.۷ درصد ثبت شده است، یعنی زمانی که برجام در حال اجرا بود و دولت روحانی از رونق اقتصاد می گفت، اما رونقی که دولت روحانی از آن سخن می گفت به اشتغالزایی منتج نشد.

اقدامات دولت سیزدهم برای بهبود فضای کسب و کار

در این مدت یک سال، دولت سیزدهم با وجود اقتصاد فرو رفته در رکود و همه گیری بیماری کرونا، اقداماتی انجام داد که منتج به بهبود فضای کسب و کار شد.

واکسیناسیون عمومی، تسهیل در صدور مجوزها و کاهش ۵ واحد درصدی مالیات تولید و از همه مهمتر پرداخت تسهیلات هدفمند اشتغالزایی و احیای واحدهای تعطیل شده و نیمه تعطیل از مهم ترین اقداماتی است که به رونق کسب و کار و رشد اشتغال کمک کرد. همین چند وقت پیش بود که وزیر اقتصاد به وضعیت نامناسب اقتصادی در هنگام آغاز دولت سیزدهم اشاره کرده بود و در این باره توضیح داده بود، اولین اقدام دولت این بود که ترمز دلایل بی ثبات کننده اقتصاد کشور را بکشد.

سیداحسان خاندوزی با این توضیح گفته بود که برای به ثبات رساندن اقتصاد کشور، دولت شروع به کشیدن ترمزهای بی ثبات کننده اقتصاد کشور، از جمله متوقف کردن اقداماتی که نوعی بی انضباطی در اقتصاد به وجود می آوردند، کرد و به پرداخت ها انضباط بخشید و سخت گیری هایی را در پرداخت های بانکی انجام داد.

وی همچنین از صدور بیش از ۲۴۰ هزار مجوز کسب و کار در این یک سال اخیر خبر داده بود؛ موضوعی که خود عامل اصلی در بهبود شاخص های فضای کسب و کار می شود.

وزیر اقتصاد همچنین به گام دوم دولت در حوزه اقتصادی، اشاره کرد و گفته بود که ایجاد فرصت برای رونق تولیدکنندگان کشور، دومین گام دولت برای بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید و اشتغال در راستای رشد اقتصادی کشور بود.

خاندوزی، به تولید کنندگانی اشاره می کرد که سال ها دست و پا بسته در حصار دستگاه های دولتی بودند و باید سال ها معطل می ماندند و گاهی درگیر مفاسد و رشوه می شدند، در حالی که طبق سیاست های اقتصاد مقاومتی، تولید کننده داخل کشور باید با خیال راحت و تکریم فعالیت اقتصادی خود را انجام دهند. وی بخشنامه های جدید و مبهم را یکی از موانع رونق تولید می دانست و گفته بود که این ضوابط امروز سازماندهی شده است، البته وضعیت مطلوب و ایده ال نیست، اما سعی می شود فشار کم شود. مقرر شده بخشی از درآمد مالیاتی ۳۵۰۰ شرکت بزرگ که درآمدهای مالیاتی آنها به مرکز پرداخت می شد به حساب خود استان ها واریز شود. گفته می شود تا شهریور ماه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از درآمد مالیات شرکت های تولیدی به حساب استان ها برگشت خورده است.

بانک جهانی از رشد اقتصاد ایران خبر می دهد

بانک جهانی هم در جدیدترین ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی ایران، رشد اقتصادی ۲.۹ درصدی و بهبود وضعیت تراز حساب های جاری و تراز مالی ایران در سال ۲۰۲۲ را پیش بینی کرد.

بر اساس این گزارش، تراز تجاری ایران از ۳.۵ درصد تولید ناخالص ملی در سال ۲۰۲۱ روند افزایشی به خود گرفته و در سال ۲۰۲۲ به ۳.۸ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. این رقم در سال ۲۰۲۰ منفی ۰.۴ درصد بوده است.

همچنین تراز مالی دولت که در سال ۲۰۲۱ منفی ۵.۳ درصد بوده در سال جاری میلادی بهبود پیدا کرده و به منفی ۴.۵ درصد خواهد رسید. این رقم در سال ۲۰۲۱ نیز برابر با منفی ۵.۸ درصد بوده است که نشان از روند بهبود این شاخص طی این سه سال دارد.

آمار تابستان سال ۱۴۰۱

براساس این گزارش، نرخ بیکاری در تابستان سال جاری به ۸.۹ درصد رسیده که نسبت به فصل گذشته ۰.۳ واحد درصد و نسبت به تابستان سال گذشته ۰.۷ واحد درصد کاهش نشان می دهد. همچنین جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر به ۲۳ میلیون و ۷۷۹ هزار نفر رسیده که نسبت به بهار سال جاری ۲۰۱ هزار نفر و نسبت به تابستان سال گذشته ۳۷۴ هزار نفر افزایش داشته است.

طبق گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۳,۰ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ۱۴۰۱ بیکار بوده اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۴۰۰) ۲.۷ واحد درصد و نسبت به فصل گذشته یک واحد درصد کاهش یافته است.

همچنین بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان می دهد که در تابستان ۱۴۰۱، ۱۶,۲ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می دهد این نرخ نسبت به تابستان ۱۴۰۰، به میزان ۱.۴ واحد درصد و نسبت به فصل گذشته ۰.۴ واحد درصد کاهش یافته است. طبق گزارش مرکز آمار، بخش صنعت نسبت به تابستان گذشته نیز به رشد مواجه شده و سهم این بخش در اقتصاد به ۳۳.۸ درصد رسیده است.

این امر نشان می دهد که در یک سال اخیر و بخصوص در سال جدید بخش صنعت فعالتر شده و میزان سرمایه گذاری درآن با افزایش مواجه شده است.

کد خبر: 54296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =