۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
کد خبر: 54410

ضرورت به‌روزرسانی استانداردهای مهارتی

احسان احمدی_روزنامه‌نگار
ضرورت به‌روزرسانی استانداردهای مهارتی

مهارت‌آموزی به عنوان یکی از پایه‌های اساسی بازار کار در تدوین و تنظیم سیاست‌های این حوزه و برقراری ارتباط بین ماهیت کسب و کار و اشتغال، کارفرما و کارجو نقش‌آفرینی داشته و ارتقاء بهره‌وری نیروی کار و همچنین رونق تولید را به دنبال خواهد داشت.

در این خصوص آموزش‌های مهارتی برای اثرگذاری مستمر در گستره حوزه‌های اشتغال، اقتصاد تولید و بهره‌وری نیروی کار نیازمند تطبیق و ایجاد تناسب با شرایط روز بازار کار و وضعیت نیروی کار دارد که این مهم در چارچوب استانداردهای آموزشی در بخش‌های مختلف اشتغال معنا پیدا می‌کند.

تدوین استانداردها و پایه‌های آموزشی جدید برای برقراری ارتباط بخش تولید با شغل‌های جدید باید مورد توجه قرار گرفته و در واقع قبل از شکل‌گیری این شغل‌ها باید نیازهای آموزشی حوزه مهارت آنها در مدارس، مراکز آموزش عالی و مراکز آموزشی مهارت فنی و حرفه‌ای تدوین شده و زمینه ارائه این آموزش‌ها مهیا شود.

براین اساس به‌روزرسانی استاندارهای مهارت‌آموزی علاوه بر تحقق موارد تعریف شده در راستای آموزش‌های مهارتی برای نیروی کار جهت افزایش گستره اثرگذاری این آموزش‌ها برای ارتقاء جایگاه آموزش در کسب و کار و همچنین هماهنگی آموزش‌های مهارتی با ضروریات روز بازار کار موثر هستند.

اهمیت و ضرورت موضوع آموزش‌های مهارتی در تمامی مشاغل و بسترهای رشد و توسعه شغل‌ها همزمان با توسعه متوازن در دیگر حوزه‌ها و البته ضرورت همگامی مهارت‌آموزی در راستای افزایش بهره‌وری کار از الزاماتی است که اهمیت تدوین و به‌روزرسانی استانداردهای آموزشی برای مشاغل را نشان می‌دهد.

البته مشاغل آینده به عنوان فرصت‌های شغلی که سهم بزرگی از بازار کار و اشتغال را در اختیار خواهند داشت نیز به دلیل توسعه روزافزون و تغییرات ماهیت‌ها شغل‌های امروز نیز به شدت به تدوین و به‌روزرسانی استانداردهای آموزشی نیازمند بوده و از قائده تطبیق مهارت‌ها با نیاز بازار کار مستثنی نیستند.

استانداردهای آموزش مهارت در واقع به عنوان حلقه واسط رشد و توسعه مشاغل و تغییر ماهیت شغل‌های امروز و آینده، از طرفی تعیین و تضمین‌کننده نیاز روز مهارتی بازار کار بوده و از طرف دیگر تعادل بازار کار را در حوزه عرضه و تقاضای نیروی کار در تربییت افراد کارجو برای ورود به حوزه کسب و کار هستند.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز به عنوان متولی اصلی حوزه مهارت‌آموزی در کشور باید ضرورت تدوین و به‌روزرسانی استانداردهای آموزشی در بخش‌های مختلف را درک کرده و با آینده‌نگری در حوزه بازار کار و اشتغال با تشخیص نیازهای روز بازار کار با استفاده از به‌روزرسانی استاندارهای آموزش مهارت و تدوین استانداردهای جدید برای نیازهای روز بازار کار به توسعه مهارت نگاه ویژه داشته باشد.

کارجویان و به عبارتی افراد بیکار و به طور خاص دانش‌آموختگانی که موفق به یافتن شغل نشده‌اند نیز با میل به گذراندن دوره‌های آموزش مهارت و به خصوص به‌روزرسانی مهارت‌های لازم در بازار کار باید داشته‌های مهارتی خود به‌روزرسانی کرده و در واقع با این اقدام جذابیت مهارتی را برای کارفرما افزایش دهند.

بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیش از ۴۰ درصد مهارت‌آموزان این سازمان را دانش‌آموختگان بیکار تشکیل می‌دهند که این مسئله در واقع نشانه از درک ضرورت توسعه و به‌روزرسانی مهارت از طرف نیروی کارجوی تحصیلکرده است.

با این اوصاف اهمیت و نقش‌آفرینی استانداردهای آموزشی، به‌روزرسانی آنها و تدوین استانداردهای جدید آموزش مهارت مبتنی بر مشاغل آینده و نیاز بازار کار تکمیل کننده روند مهارت‌آموزی و بسترساز توسعه مهارت در راستای تربیت نیروی کار مورد نیاز بازار کسب و کار خواهند بود.

کد خبر: 54410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =