حوادث جاده‌ای و ترافیکی بیشترین عامل ایجاد تروما در کشور

متخصص طب اورژانس، با بیان اینکه آسیب‌های تروما در کشور ما زیاد رخ می‌دهد، افزود: ما جزو کشورهای پرتروما در دنیا هستیم و می‌توان گفت، بیش از ۵۰ درصد عوارض تروما در کشور مربوط به حوادث ترافیکی و رانندگی است و علاوه بر آن حوادث ناشی از کار نیز وجود دارد که برخی از این حوادث منجر به آسیب‌های جدی می‌شود.

دکتر بهروز هاشمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین به مناسبت روز جهانی تروما، افزود: عوامل گوناگونی در بروز این حوادث نقش دارد که یکی از علل آن استاندارد نبودن جاده‌ها است؛ در بسیاری از موارد کیفیت جاده‌ها، پاسخگوی سرعت وسایط نقلیه نیست و اتومبیلی با سرعت حتی در جاده‌ای خلوت حرکت می‌کند که آن مسیر، پاسخگوی این میزان سرعت نیست و راننده دچار حادثه می‌شود.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نیز به امری عادی تبدیل شده است و برخی از راننده‌ها از حدنصاب سرعت تخطی می‌کنند.

پزشک سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها، گفت: یکی دیگر از عوامل بروز تصادفات و تروماهای ناشی از آن، مربوط به تردد موتورسیکلت‌ها است؛ در سطح شهر شاهد آن هستیم که موتورسیکلت‌ها در مسیرهایی حرکت می‌کنند که اجازه عبور ندارند. با توجه به ایفای وظایف در شهرهای مختلف، می‌توانم بگویم، یک پایه حوادث، مربوط به موتورسیکلت است و این وسایل نقلیه با سرعت‌های غیرمجاز، مسیرهای غیرمعمول و خلاف جهت حرکت می‌کنند.

هاشمی با اشاره به حوادث شغلی به عنوان یکی دیگر از عوامل بروز تروما در کشور، تصریح کرد: عدم رعایت ایمنی در محیط کار منجر به وارد آمدن آسیب‌های جدی به کارگران می‌شود و شاهد آن هستیم که برخی از بیمارانی که با آمبولانس به مراکز اورژانس انتقال داده می‌شوند، به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی در محل کار دچار آسیب‌ و تروما شده‌اند.

وی ادامه داد: علت بروز حوادث ناشی از شغل می‌تواند مسائل گوناگونی را دربر بگیرد؛ کفش نامناسب، عدم استفاده از کلاه ایمنی، عدم ایمنی لباس و دستکش، غیراستاندارد بودن تجهیزات و وسایل و بسیاری موارد دیگر از علل بروز تروما در محل کار به شمار می‌رود.

متخصص طب‌اورژانس، عنوان کرد: بسیاری از حوادث ناشی از کار، هرچند آسیب‌های جدی را به دنبال ندارد؛ اما این آسیب‌ها علاوه بر ایجاد مشکلات جسمانی می‌تواند مشکلات روانی ناشی از استرس و تنش‌های حادثه را در پی داشته باشد و علاوه بر آن با خروج موقت آسیب‌دیدگان از چرخه تولید و پرداخت هزینه‌های درمان، بر مشکلات اقتصادی افزوده می‌شود.

هاشمی افزود: برخی از حوادث ناشی از کار منجر به آسیب‌های جدی می‌شود که معمولا شامل آن دسته از عواملی است که با وسایل خطرناکی مانند دستگاه‌های برش سروکار دارند. آسیب‌های مشابهی را نیز در منازل و در بین افرادی که مشاغل خانگی دارند، مشاهده می‌کنیم؛ افرادی که کارهای صنعتی را در منزل انجام می‌دهند، در معرض حوادث ترومایی قرار دارند؛ زیرا محیط امنی را برای خود ایجاد نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از علل تروما، ناشی از حوادث معمول است؛ اظهار کرد: مانند اینکه فردی راه می‌رود و پایش پیچ می‌خورد و یک سری از تروماها نیز مربوط به نزاع‌های خانگی و خانوادگی است که متاسفانه در کشور ما آمار بالایی دارد. همچنین این‌روزها شاهد افزایش زورگیری‌های خیابانی هستیم.

پیشگیری از تروما

پزشک سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها، یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از ایجاد تروما را در حوزه حوادث رانندگی، رعایت قوانین برشمرد و گفت: در بسیاری از کشورها، یکی از علل مهم کاهش حوادث مربوط به رعایت دقیق قوانین است و این مسئله باید در کشور ما فرهنگ‌سازی شود. مانند بستن کمربند که در دهه‌های گذشته در کشور ما اجباری نبود؛ اما پس از ضروری شدن رعایت این قانون، ابتدا به دلیل عادت نداشتن مردم به بستن کمربندی ایمنی، شاهد مقاومت بسیاری از راننده‌ها بودیم. اما کم‌کم وقتی مردم از مزایای بستن کمربند ایمنی مطلع شدند و متوجه شدند که در تصادفات تا چه حد می‌تواند جان آن‌ها را نجات دهد، اکنون خود بدون نظارت پلیس، از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند.

هاشمی تصریح کرد: مسئله بعدی ضرورت آگاه شدن مردم از روح قوانین جاده‌ای است؛ وقتی سرعت مجاز در یک جاده ۸۰ کیلومتر تعیین می‌شود، به این معناست که کیفیت جاده بر مبنای سرعت ۸۰ احداث شده است و سرعت بیش از حد مجاز حتی برای اتومبیل‌های مدل بالا نمی‌تواند پاسخگوی این گنجایش باشد و در نتیجه تصادفات جاده‌ای رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین وقتی اعلام می‌شود، ورود موتورسواران و دوچرخه‌سواران به تونل ممنوع است؛ نباید از این قانون تخطی کرد. زیرا چه بسیار مواردی پیش آمده که این افراد به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از مونوکسید کربن ناگهان از هوش رفته و تصادف کرده‌اند و از طرفی در برخی از تونل‌ها، حداقل سرعت مجاز وجود دارد که با وسایل نقلیه موتوری و دوچرخه تناسب ندارد.

متخصص طب اورژانس با اشاره به ضرورت پیشگیری از حوادث شغلی، عنوان کرد: بسیاری از کارگران به دلایل مختلف از جمله گرمای هوا یا سنگینی کفش و لباس‌های ایمنی از این پوشش‌ها استفاده نمی‌کنند؛ درحالی که با یک پوشش ایمن می‌توانند از آسیب‌های ناشی از حوادث مانند شکستگی و جراحات در امان بمانند.

کد خبر: 54441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =