اجرای برخی از قوانین مربوط به ایثارگران در دوره مدیریتی جدید

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در امور ایثارگران گفت: برخی از طرح‌ها و قوانین مربوط به ایثارگران این سازمان که سال‌های سال اجرای آنها به تاخیر افتاده در این دوره مدیریتی جدید زمینه اجرایی پیدا کرده است.

مهدی باقری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: عزم مدیریت جدید سازمان تأمین‌اجتماعی بر انجام کارهای شاخص در امور ایثارگران، برنامه‌ریزی و اقدام جدی برای کارهای معطل و روی زمین مانده در سال‌های گذشته است.

وی افزود: با توجه ویژه مدیریت جدید به حوزه ایثارگران و اقدامات خوب در راستای احیا و اجرای قوانین معطل مانده در سال‌های گذشته، به نوعی باعث ادای حق ایثارگران شد.

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور ایثارگران ضمن تشکر ویژه از میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی بخاطر پیگیری جدی امور ایثارگران اظهار داشت: تمام کارهای حوزه ایثارگران که بخشی از آن انجام شده و برخی در شرف انجام است، همه به دلگرمی مدیریت جدید در این یکسال گذشته بوده است.

اجرای ماده ۵۱ قانون جامع ایثارگران در تأمین اجتماعی

وی تاکید کرد: اجرای ماده ۵۱ قانون جامع ایثارگران مبنی بر الزام دستگاههای اجرایی مشمول این قانون برای پرداخت ۲۵ درصد حداقل حقوق کارکنان دولت به عنوان فوق‌العاده ایثارگری به شهدا و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و آزادگان، همسران و فرزندان شهدا و بازنشستگی فرزندان شهدا با ۲۲ سال سابقه و هشت سال ارفاقی از جمله قوانین بر زمین مانده بوده که در این دوره مدیریتی اجرایی شده است.

باقری ادامه داد: تاکید مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تهیه سیستم یا فرایندی به دور از نوسان و تابع نبودن به افراد است تا جامعه ایثارگری تحت تاثیر تغییرات مدیریتی نباشد.

به گفته وی، در مرحله دوم اینکه ایثارگران فارغ از دغدغه شغلی و کاری بوده تا در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سازمان و حتی جامعه اقدام کنند تا با حل مشکلات موجود ایثارگران و به دور از مسایل شغلی، اتفاقات خوبی در آینده رقم بزنند.

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور ایثارگران معتقد است برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید به گونه‌ای عمل کرد تا خود ایثارگران و فررزندان آنها برای این موضوع برنامه‌ریزی کنند.

تعیین واحد مشخص در حوزه حقوقی برای پیگیری قوانین مربوط به ایثارگران

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در امور ایثارگران گفت: برای موضوع ایثارگران در حوزه حقوقی واحد مشخصی تعیین شده تا قوانین مربوط به جامعه شهدا و ایثارگران به صورت جدی و عملیاتی دسته‌بندی شود.

باقری خاطرنشان کرد: به همین منظور همه قوانین مربوط به ایثارگران جمع‌بندی و تقسیم‌بندی شده که اکنون قوانین در حال اجرا، قوانینی که هنوز بخشی از آن اجرا نشده و قوانینی که تاکنون اجرا نشده، به صورت کامل جمع‌بندی شده است.

به گفته وی، پیگیری و مکاتبات برای قوانین در حال اجرا یا قوانینی که به طور کامل اجرا نشده در حال انجام است تا بتوان این قوانین را به طور کامل اجرایی کرد.

باقری بیان داشت: اکنون بیشترین مراجعه جامعه ایثارگران در سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه حقوقی مربوط به بخش قوانین موجود است و در بخش اداری هم به همین صورت ایثارگران مراجعه داشته و براساس اطلاعات و آمارهای موجود اغلب درخواست‌های ایثارگران در حوزه اداری برای جابجایی و ارتقای جایگاه و تعریف ردیف شغلی است.

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در امور ایثارگران افزود: در صورتی که این حجم از درخواست‌های ایثارگران در بخش اداری باشد به طور یقین امکان اجرا و اقدام اساسی برای آنها وجود نداشته به همین منظور اکنون در واحد امور ایثارگران سازمان تأمین اجتماعی اقداماتی برای حل مشکلات حوزه اداری ایثارگران در حال انجام است.

بیشترین درخواست جامعه ایثارگران مربوط به نقل و انتقالات

باقری بیان داشت: چون واحد ایثارگران سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان واحد تخصصی در این حوزه فعالیت داشته به همین دلیل این واحد به دلیل شناخت درست از مشکلات ایثارگران، مراحل اولیه‌ای را برای حل مسائل و مطالبات ایثارگران انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: پس از اقدامات اولیه در واحد ایثارگران، فرد متقاضی یا درخواست کننده از جامعه ایثارگران و خانواده شهدا پس از رفع نواقص پرونده یا درخواست خود به واحد اداری ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که بیشترین درخواست جامعه ایثارگران در سازمان تأمین‌اجتماعی مربوط به نقل و انتقالات است، گفت: اجرای درخواست‌های فراوان ایثارگران برای نقل و انتقال کار بسیار سنگینی برای سازمان محسوب شده که به همین منظور درخواست‌ها در امور ایثارگران پالایش می‌شود.

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در امور ایثارگران گفت: در این راستا واحد امور ایثارگران سازمان تأمین‌اجتماعی به طور خاص درخواست واقعی با مدارک تکمیل شده ایثارگران را برای واحد اداری ارسال می‌کند تا از این طریق واحد اداری با درخواست‌های واقعی همکاران ایثارگر روبه‌رو باشد.

وی ادامه داد: در واقع واحد امور ایثارگران سازمان تأمین اجتماعی مسئولیتی را می‌پذیرد تا پاسخگوی درخواست‌هایی غیرقابل اجرا بوده و واحد اداری هم براساس کارهای انجام شده این واحد، درخواست‌های منطقی را اجرا کند.

رسیدگی ویژه امور ایثارگران در مرکز ارتباطات مردمی

باقری به ارتباط تنگاتنگ با روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی برای پیگیری امور مربوط به ایثارگران هم اشاره کرد و گفت: واحد امور ایثارگران در زمینه ارتباطات کار جدیدی را با روابط عمومی و مرکز ارتباطات مردمی سازمان انجام داده‌ است.

وی اظهار داشت: با اقدام طرح جدید با مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ امور ایثارگران به صورت ویژه مورد رسیدگی و بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اغلب همکاران واحد ایثارگران سازمان تأمین‌اجتماعی در زمان داشتن مشکل، به نحوه پیگیری مسایل و مشکلات خود را مسلط نبوده و پس از مراجعه به واحد امور ایثارگران سازمان بخشی از مسیرهای پیگیری امور خود را طی کرده و از این واحد درخواست همکاری برای رسیدگی به درخواست خود را داشتند.

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: به همین منظور در مرکز ارتباطات مردمی سازمان، نام کاربری و دسترسی ویژه برای واحد ایثارگران ایجاد و از طریق واحد ایثارگران این موضوع اطلاع رسانی شده تا ایثارگران مراجعات را از طریق همین بخش ویژه ایثارگران پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: البته چند طرح دیگر در حوزه ایثارگران با مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی در دست بررسی بوده که امیدواریم به مرحله اجرا برسانیم.

باقری افزود: همچنین در روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی سرشماره ویژه برای ایثارگران تعریف شده که همه این موارد نشان می‌دهد که در واقع همکاری خوبی برای رسیدگی و پیگیری جامعه ایثارگران در این سازمان وجود دارد.

وی اظهار داشت: هر درخواستی در حوزه ایثارگران از سوی روابط عمومی سازمان بدون تعلل و بروکراسی اداری انجام شده و برای اختصاص یک خط و سرشماره اختصاص در سامانه پیام کوتاه همکاری ویژه‌ای شده است.

وی با اشاره به ارتباط لحظه‌ای با ایثارگران، گفت: با اختصاص این سرشماره پس از دریافت پیام کوتاه جامعه ایثارگری در واحد ایثارگران، پاسخ وی داده شده و دیگر نیازی به حضور ایثارگر برای پیگیری امور خود نیست.

سازمان تأمین اجتماعی از میان ۱۸ صندوق بیمه‌ای به عنوان بزرگترین سازمان به ۵۳ درصد افراد جامعه در حدود ۴۵ میلیون نفر را در قالب ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر به عنوان بیمه شده اصلی و حدود چهار میلیون مستمری بگیر خدمات هجده‌گانه ارائه می‌دهد.

اما در این میان که نیمی از جمعیت ایران از خدمات سازمان تأمین اجتماعی برخوردار هستند، براساس آمارهای موجود، حدود ۲۰ درصد کارکنان این سازمان را جامعه ایثارگران تشکیل داده که در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ جانباز، ۳۱۱ آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس، ۶۰ شهید دفاع مقدس، ۲ شهید مدافع حرم و هشت شهید مدافع سلامت محسوب می‌شوند.

کد خبر: 54454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =