نقش زنان به عنوان محور خانواده در سلامت افراد جامعه

یک کارشناس ارشد مامایی، زنان را محور خانواده توصیف کرد که افزایش آگاهی آنان از سبک زندگی سالم می‌تواند منتهی به سلامت افراد جامعه شود و ترویج فرهنگ بهره‌مندی از مشاوره‌های سلامت را در کسب این آگاهی بسیار موثر دانست و ارائه خدمات غربالگری را در پیشگیری از بیماری‌ها اقدامی ضروری عنوان کرد.

معصومه تاجیک که دوره‌های آموزشی طب سنتی را سپری کرده است، در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درخصوص سبک زندگی سالم از منظر طب سنتی، افزود: برخورداری از زندگی سالم شامل ۶ زمینه هوا، حرکت و سکون، خواب‌وبیداری، طعام یا خوراکی‌ها، دفعی‌ها و جذبی‌ها و حالات روحی‌روانی است.

وی اظهار کرد: برخورداری از سلامت هوا، مسئله‌ای عمومی و در حوزه برنامه‌ریزی کلان شهری است و نقش مسئولیت فردی در آن بسیار کم‌رنگ است؛ اما در زمینه تغذیه، افراد می‌توانند اقداماتی را انجام دهند تا تغذیه سالم داشته باشند.

ماما مسئول بیمارستان شهدای ۱۵ خرداد ورامین، گفت: غذا باید به اندازه و به وقت خورده شود و از مصرف مواد غذایی ناسالم پرهیز کنیم. حرکت و سکون نیز شامل فعالیت‌های ورزشی است که باید انجام داد و اگر امکانات ورزشی مناسبی وجود ندارد، پیاده‌روی روزانه و هفتگی باید انجام شود.

تاجیک تصریح کرد: سبک زندگی بعدی، درخصوص خواب و بیداری است؛ خوابیدن باید منظم، به‌موقع و به میزان ۷ تا ۸ ساعت باشد و این طول خواب باید از ۱۰ شب آغاز شود. همچنین باید از مصرف مواد مخدر، الکل و سیگار دوری شود و در زمینه حالات روحی و روانی نیز باید سعی کنیم زندگی شادی را برای خود و اطرافیان ایجاد کنیم. برخورداری از شادی روش‌های مختلفی دارد؛ برخی‌ها با خواندن کتاب شاد می‌شوند و برخی دیگر با دورهمی‌های دوستانه این شادی را به دست می‌آورند. به هرروی باید سعی کنیم که از زندگی درست استفاده کنیم و بتوانیم روابط بین خود و اعضای خانواده را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه زن به عنوان محور خانواده، مسئولیت مادرانه، نقش همسری، وظایف خانه‌داری و حتی مسئولیت شغلی را بردوش دارد، ادامه داد: افزایش آگاهی مادران نسبت به سبک زندگی سالم می‌تواند نقش موثری در برخورداری از جامعه سالم داشته باشد و ترویج فرهنگ برخورداری از مشاوره‌های سلامت در افزایش این آگاهی موثر است. معتقدم وقتی خداوند این همه قدرت را در اختیار زنان قرار داده است که «زن» باشند، «مادر» باشند، «شاغل» باشند و «خانه‌دار» باشند پس می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب به همه امور خود رسیدگی کنند.

عضو هیات‌مدیره نظام‌پزشکی ورامین، افزود:‌ به عنوان فردی که دارای همه این مسئولیت‌ها هستم، یعنی صبح سرکار حاضر می‌شوم، دو فرزند در سنین ۱۳ و ۸ ساله دارم و باید به امور درس و مشق فرزندان و خانه‌داری نیز رسیدگی کنم، این مسئولیت‌ها را با برنامه‌ریزی مناسب انجام می‌دهم تا از عهده امور برآیم.

تغذیه سالم برای زنان

تاجیک نیازهای تغذیه‌ای زنان را براساس گروه سنی و دوره‌های زندگی متفاوت دانست و گفت: با توجه به اینکه هر فردی در چه سنی و در کدامیک از دوره‌ زندگی قرار دارد، باید از تغذیه مناسب برخوردار باشد. این دوران از قبل از بلوغ آغاز شده و دوره‌های جوانی و میانسالی را دربر می‌گیرد؛ همه این دوره‌ها سطح انرژی متفاوتی دارد که لازم است با تغذیه مناسب تامین شود. به ویژه اینکه خانم‌ها دوران عادت ماهیانه، دوران بارداری، دوران شیردهی و دوران یائسگی را تجربه می‌کنند.

وی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در زمینه سلامت خانم‌ها تامین آهن بدن است که باید از طریق تغذیه سالم آن را تامین کرد؛ مواد غذایی گوشت‌قرمز، زرده تخم‌مرغ، سبزی‌جات برگ‌سبز تیره مانند اسفناج، حبوباتی از جمله عدس و لوبیا و دانه‌های آجیل حاوی مقادیر مناسبی از آهن است که باید در برنامه غذایی خانم‌ها لحاظ شود.

کارشناس ارشد مامایی، ادامه داد: همچنین خانم‌ها در دوران یائسگی با خطر پوکی استخوان و شکستگی استخوان و لگن مواجه هستند و در این دوره زندگی مصرف غذاهای حاوی کلسیم بسیار ضروری است. مواد غذایی لبنیات، بادام، کشمش و سبزی‌هایی مانند جعفری و اسفناج می‌تواند در تامین کلسیم مفید واقع شود.

تاجیک تصریح کرد: یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری برای سلامت زنان، ویتامین دی است که از نور خورشید تامین می‌شود؛ اما امروزه با توجه به مسئله آپارتمان‌نشینی امکان بهره‌مندی از نور خورشید برای خانم‌ها و نیز کودکان به طور مناسب وجود ندارد و در نتیجه بهتر است مصرف برخی مواد غذایی حاوی ویتامین‌دی مانند انواع ماهی، شیر و تخم‌مرغ به طور جدی در برنامه غذایی هفتگی خانواده‌ها گنجانده شود.

وی ادامه داد: کمبود ویتامین‌های مورد نیاز منجر به کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود و از طرفی کمبود آهن به ویژه پس از زایمان، می‌تواند منجر به کاهش هموگلوبین خون و کاهش اکسیژن بدن شود. این درحالی است که بسیاری از خانم‌ها از فقر آهن و کمبود ویتامین بدن خود مطلع نیستند و تا مشکل جدی برای آن‌ها رخ ندهد، به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

ضرورت انجام مشاوره‌های سلامت

ماما مسئول بیمارستان شهدای ۱۵ خرداد ورامین، عنوان کرد: زنان باید در دوران مختلف زندگی خود با مراجعه به پزشکان عمومی، گروه مامایی و کادر مراقبان بهداشتی از مشاوره‌های سلامت و غربالگری برخوردار شوند. اما متاسفانه کمتر شاهد آن هستیم که خانم‌ها از این مشاوره‌ها استقبال کنند و تنها زمانی به ماماها مراجعه می‌کنند که در دوره بارداری یا پیش از بارداری قرار دارند. این درحالی است که یکی از وظایف اصلی مامایی ارائه مشاوره سلامت به اعضای خانواده به ویژه زنان و کودکان است و تمامی مراحل رشد افراد از دوران قبل از بلوغ، دوره بلوغ، ازدواج، بارداری، زایمان، شیردهی و یائسگی بهتر است زیر نظر ماما قرار گیرد.

اهمیت مشاوره‌های جوانی جمعیت

تاجیک افزود: انجام مشاوره‌های سلامت به ویژه در شرایط فعلی که طرح جوانی جمعیت مطرح است، از اقدامات بسیار ضروری به شمار می‌رود که باید برنامه‌ریزی مناسبی برای آن انجام شود. از طرفی افزایش جمعیت سالمند در کشور روند شتابانی دارد و حفظ سلامت سالمندان و ارائه مشاوره‌های سلامت به آن‌ها از اقدامات بسیار ضروری است؛ این دوره سنی برای خانم‌ها بسیار حساس است و افزایش آگاهی آنان نسبت به داشتن تغذیه مناسب و مکمل‌های غذایی، انجام حرکات ورزشی، حفظ روحیه شاداب و در مجموع، پی‌روی از یک سبک زندگی سالم باید در محور برنامه‌ها قرار گیرد. به طور حتم کسب این آگاهی می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های این دوران موثر واقع شود.

وی اظهار کرد: همچنین غربالگری زنان در زمینه بیماری‌های شایع سالمندی مانند سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، سرطان اعضای گوارشی از جمله رکتوم و سایر بیماری‌ها مانند پوکی استخوان، دیابت، فشارخون، چربی خون و ... از جمله مسائلی است که به طور جدی باید به آن پرداخته شود. بی‌شک این خدمات غربالگری و مشاوره‌های پزشکی نه تنها در حفظ سلامت بانوان از نظر جسمانی و پیشگیری از مشکلات روانی مواجه با بیماری مفید است، بلکه در کاهش هزینه‌های درمان نظام سلامت و سازمان‌های بیمه‌گر نیز موثر است.

کد خبر: 54474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =