خدمت گسترده تأمین اجتماعی به مستمری‌بگیران ازکارافتاده

سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی حمایت‌های ویژه‌ از نیمی از جمعیت کشور شامل ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه شده اصلی و تعداد قابل توجه مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی با حدود چهار میلیون نفر دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، ارائه خدمات گسترده بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و فرهنگی به ۴۵ میلیون بیمه شده نشان از خدمات‌رسانی مطلوب این سازمان به این تعداد بیمه شده و افراد تحت تکفل آنها داشته که هنوز هم تعدادی از افراد فاقد بیمه تمایل به استفاده از خدمات بزرگترین صندوق بیمه‌ای کشور را دارند.

این سازمان بیمه‌گر برای حوزه مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی ویژه برای ارائه خدمات به بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان دارد و اقدامات تأمین‌اجتماعی به این گروه‌ها نسبت به دیگر صندوق‌های بیمه‌ای چشمگیر است.

جدیدترین اطلاعات بیمه‌شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی

براساس جدیدترین داده‌های آماری جمعیتی پوشش بیمه در تأمین‌اجتماعی تعداد افراد تحت پوشش این سازمان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴۵ میلیون نفر رسیده است که حدود ۵۳.۳ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود که بیش از ۵۲۰ هزار نفر نسبت به سال پیش از آن (۱۳۹۹) افزایش داشته است.

طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی، تعداد بیمه‌شدگان اصلی سازمان از بیش از ۱۴ میلیون و ۵۸۴ هزار نفر در سال ۱۳۹۹ با رشد ۳.۷۴ درصدی به بیش از ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزارنفر رسیده است.

همچنین با توجه به تازه‌ترین داده‌های آماری تأمین‌اجتماعی، تعداد مستمری‌بگیران اصلی و تبعی در سال گذشته برابر با بیش از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عنوان شده که از مجموع افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی در حدود ۱۶ درصد مربوط به مستمری‌بگیران اصلی و تبعی است و ۸۴ درصد را بیمه‌شدگان اصلی و تبعی شامل می‌شوند.

براساس آمار موجود، در پایان سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۳ میلیون و ۵۸۸ هزار پرونده فعال مستمری وجود داشته و تعداد بیش از ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر بیمه شده اصلی در پایان این سال ثبت شده که اکنون آمار مستمری بگیران سازمان در حدود چهار میلیون است.

داده‌های آماری جدید سازمان تأمین‌اجتماعی حاکی از این است که مستمری‌بگیران بازنشسته بیشترین سهم از کل مستمری‌بگیران را به خود اختصاص داده‌اند که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۷ درصد عنوان شده است.

همچنین بازماندگان مستمری‌بگیر رشد ۱۸ درصدی را در سال جاری ثبت کرده‌ که سهم این گروه از کل مستمری‌بگیران به ۳۸ درصد رسیده و سهم مستمری‌بگیران از کار افتاده نیز در سال ۱۴۰۰ به چهار درصد افزایش یافته است.

هفت درصد از کارافتادگان زن هستند

در آمار از کارافتادگان سازمان تأمین اجتماعی نیز رقم بانوان در حدود ۱۰هزار نفر معادل هفت درصد است که ۹۳ درصد دیگر را مردان با بیش از ۱۴۱ هزار نفر تشکیل می‌دهند در این زمینه نیز میانگین سابقه ازکارافتادگان مرد ۱۰.۲ سال و برای بانوان ۸.۷ سال است.

براساس داده‌های آماری سازمان تأمین‌اجتماعی ۱۱درصد از بازنشستگان، هشت درصد از کارافتادگان و کمتر از ۲ درصد فوت‌شدگان زن هستند.

۹۹ درصد حوادث ناشی از کار منجر به ازکارافتادگی جزئی و کلی می‌شود

در بخش مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی گروه ازکارافتادگان به دلایل مختلفی از جمله حوادث ناشی از کار، تصادفات و هر حادثه دیگری از خدمات ازکارافتادگی جزیی و کلی این سازمان بهره‌مند می‌شوند که حتی ممکن است برخی از این افراد با کمترین سابقه بیمه‌پردازی خدمات گسترده‌ای تا سال‌های سال از این سازمان دریافت کنند.

براساس آمارها و داده‌های موجود سازمان تأمین‌اجتماعی در سال گذشته در ۴۵ هزار و ۹۰۴ مورد حادثه ناشی از کار، ضمن ارائه خدمات درمانی و بازتوانی برای بیمه‌شدگان حادثه‌دیده، تعهدات قانونی کوتاه‌مدت و بلندمدت را حسب شرایط و الزامات قانونی در مورد حادثه‌دیدگان انجام داده است.

آمارها همچنین حاکی از آن است که ۸۸ درصد از حوادث ناشی از کار منجر به «بهبودی کامل» فرد حادثه‌دیده شده و تنها یک درصد از حوادث ناشی از کار منجر به فوت حادثه‌دیده شده و مابقی حوادث نیز منجر به ازکارافتادگی کلی یا جزئی شده است.

سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان مهم‌ترین و بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور، در زمان بروز حوادث ناشی از کار، خدمات متنوعی به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد.

پرداخت هزینه‌های مربوط به درمان و بازتوانی حادثه‌دیدگان، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت غرامت نقص عضو، برقراری مستمری ازکارافتادگی جزئی و کلی و همچنین پرداخت مستمری به بازماندگان حادثه‌دیدگان متوفی از جمله خدماتی است که سازمان تأمین‌اجتماعی به حادثه‌دیدگان ناشی از کار ارائه می‌دهد.

حوادث ناشی از کار سالیانه هزاران میلیارد تومان برای اقتصاد کشور و به تبع آن برای سازمان تأمین‌اجتماعی هزینه ایجاد می‌کند و هزینه‌های فردی و اجتماعی آن نیز برای افراد و خانواده‌های حادثه‌دیده غیرقابل محاسبه است که می‌توان با هزینه‌های بسیار کمتر برای ارتقای آموزش و ایمن‌سازی محیط کار، از بروز حوادث ناشی از کار پیشگیری کرد.

در این میان بیمه‌شدگان مشمول قانون تأمین اجتماعی در حوادث ناشی از کار، در مواردی چون هزینه درمان و بازتوانی، مستمری ازکارافتادگی جزیی و کلی و نیز مستمری بازماندگان، تحت پوشش حمایت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی هستند و نداشتن بیمه اجتماعی و درمانی؛ تبعاتی جدی برای فرد حادثه‌دیده و خانواده وی از حیث هزینه‌های درمان و معیشت در بردارد.

کل زنان مستمری بگیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی ۲۱ درصد شامل بازنشستگان، از کارافتادگان و فوت‌شدگان هستند که نسبت جنسی مرد به زن در میان بازنشستگان برابر هشت، از کارافتادگان برابر ۱۳ و فوت‌شدگان معادل ۶۱ است.

هزینه ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان برای تعهدات تأمین اجتماعی

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، در حال حاضر این سازمان ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان پرداخت حقوق و تعهدات دارد که رقم بسیار بزرگی است که البته بخش زیادی از منابع مورد نیاز سازمان برای پرداخت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت این سازمان بیمه‌ای نیز از محل پرداخت حق بیمه افراد بیمه‌شده سازمان تأمین می‌شود.

تاکید بر اهمیت پوشش بیمه‌ای برای تمامی اقشار جامعه

سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر اهمیت پوشش بیمه‌ای برای تمامی اقشار جامعه، جدیدترین داده‌های آماری مربوط به مستمری‌بگیران ازکارافتاده این سازمان را اعلام کرد.

کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قوانین کار و تأمین‌اجتماعی حق دارند از اولین روز اشتغال به کار بیمه باشند و کارفرما مکلف است طبق ماده ۳۹ قانون تأمین‌اجتماعی نسبت به بیمه کارگران از اولین روز اشتغال آنان اقدام کند.

هر فرد پس از آغاز بیمه‌پردازی می‌تواند از سازمان تأمین‌اجتماعی خدمات بیمه‌ای و درمانی را در چارچوب قوانین این سازمان مطالبه کند و حتی اگر بیمه‌شده در همان روزهای اول اشتغال، دچار حادثه ناشی از کار شود؛ سازمان تأمین‌اجتماعی بدون لحاظ کردن سابقه بیمه‌پردازی فرد، از بیمه‌شده حمایت می‌کند و مستمری ازکارافتادگی برای وی برقرار می‌شود.

همچنین اگر حادثه ناشی از کار، منجر به فوت بیمه‌شده شود، بازماندگان وی بدون توجه به مدت پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌شده، تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفته و مستمری دربافت خواهند کرد.

یک هزار و ۷۰۳ نفر از کارافتادگان کمتر از یک ماه سابقه پرداخت حق بیمه

بر اساس اعلام دفتر فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی از مجموع مستمری‌بگیران ازکارافتاده تحت پوشش این سازمان تا پایان سال گذشته که ۱۴۲ هزار و ۲۲۸ نفر است، یک هزار و ۷۰۳ نفر از آنها کمتر از یک ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌اند.

براساس داده‌های آماری تأمین اجتماعی، اما این افراد به دلیل ازکارافتادگی ناشی از حوادث کار، تحت پوشش حمایت‌های این سازمان قرار گرفته و مستمری ماهانه دریافت می‌کنند.

براساس گزارش‌های آماری این سازمان، یک هزار و ۱۵۲ نفر مستمری‌بگیر ازکارافتاده تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی بین یک تا سه ماه و یک هزار و ۸۳۵ مستمری‌بگیر ازکارافتاده بین سه تا شش ماه و سه هزار و ۱۲۵ مستمری‌بگیر ازکارافتاده نیز بین شش ماه تا یک سال سابقه حق بیمه در زمان اشتغال داشته‌اند.

همچنین ۱۱ هزار و ۸۴۹ نفر مستمری‌بگیر ازکارافتاده تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در زمان اشتغال، بین یک تا سه سال سابقه حق بیمه داشته‌اند که به علت ازکارافتادگی ناشی از حوادث کار؛ در زمره مستمری‌بگیران این سازمان قرار گرفته‌اند.

سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و خدمات ۱۸ گانه خود را بدون اتکا به بودجه دولتی در بخش بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و فرهنگی را به افراد تحت پوشش ارائه می‌دهد.

کد خبر: 54501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =