عدم تمایل پزشکان برای فعالیت در مناطق محروم

مدیردرمان تامین‌اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد، جذب نیروهای تخصصی و فوق‌تخصصی را در استان‌های فاقد فعالیت صنعتی که به استان‌های محروم موصوف است، با دشواری‌هایی همراه دانست؛ زیرا بسیاری از پزشکان تمایلی برای ماندن در این مناطق ندارند؛ اما خوشبختانه به دلیل وجود مراکز دانشگاهی در استان، کمبود شدید نیروی متخصص وجود ندارد.

دکتر یونس محمودیان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به عدم استقبال پزشکان متخصص از فعالیت در مناطق محروم، افزود: کمبود پزشک متخصص در شهرهای کوچک و مناطق با بافت سنتی یک مسئله کشوری است و می‌توان گفت، بسیاری از متخصصان و فوق‌تخصصان، علاقمند هستند که در شهرهای بزرگ زندگی کنند و در نتیجه جذب این پزشکان برای مناطقی که فعالیت اقتصادی آن‌ها مبتنی بر کشاورزی و دامداری است و بر پایه تولیدات صنعتی قرار ندارد، بسیار دشوار است.

وی اظهار کرد: هرچند سازمان تامین‌اجتماعی برای ابقای پزشکان در مناطق محروم، تدابیری را اتخاذ کرده و ضریب حقوق پزشکان را در مناطق محروم افزایش داده است؛ به نحوی که مبلغ پرکیس پزشکان به عدد ۱.۴۵ ضرب می‌شود و این شیوه تا حدی توانسته است در نگه‌داشت آن‌ها موثر واقع شود؛ اما به طور مناسب پاسخگوی تامین نیروی پزشک نبوده است.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خوشبختانه می‌توان گفت، در شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج به دلیل وجود مراکز دانشگاهی، کمبود شدید نیروی متخصص وجود ندارد. مگر در مواردی که کمبودها کشوری باشد؛ مانند متخصصان بیهوشی و جراحان مغزواعصاب که در سطح کشور با کمبود مواجه هستیم.

محمودیان تصریح کرد: مسئله‌ای که وجود دارد؛ مربوط به شهرستان گچساران است؛ در این شهرستان علی‌رغم صنعتی بودن شهر، به دلیل فعالیت بیمارستان نفت که خدمات رفاهی مناسب و نیز حقوق و مزایای مکفی در اختیار پزشکان قرار می‌دهد، جذب متخصص برای تأمین‌اجتماعی مشکل است و در برخی از موارد از شهرستان‌های همجوار پزشک متخصص تامین می‌کنیم.

خدمت‌رسانی در کرونا

وی با اشاره به همیاری تامین‌اجتماعی در مدیریت بیماری کرونا در استان، ادامه داد: هرچند مراکز تامین‌اجتماعی به عنوان مرکز معین درمان بیماران کرونا، تعیین نشده بود، اما برخی خدمات را به بیماران کرونا ارائه کرده‌ایم و علاوه بر آن در دو مرحله ۱۰ نیروی پرستار تامین‌اجتماعی به بیمارستان شهید جلیل که مرکز معین کرونا در استان بود، به مدت دو هفته برای خدمت‌رسانی به بیماران اعزام شدند.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یکی دیگر از خدمات تامین‌اجتماعی در دوران کرونا، انجام تست PCR بود؛ همچنین با توجه به مناسب بودن کیفیت دستگاه CT اسکن تامین‌اجتماعی، حدود ۱۰ هزار CT اسکن از بیماران کرونا انجام شد. این خدمت‌رسانی از این منظر حائز اهمیت بود که به دلیل تعداد زیاد بیماران، دستگاه CT اسکن بیمارستان شهید جلیل دچار آسیب شد و بار بیماران کرونا برای خدمات تصویربرداری بردوش تامین‌اجتماعی قرار گرفت که با همکاری کارکنان، این نیاز بیماران برطرف شد.

تمهیدات رفع کمبود دارویی

محمودیان درخصوص وضعیت تامین دارو برای بیماران به ویژه در موارد کمبود دارویی، افزود: با توجه به اینکه تامین دارو در بسته‌های کشوری انجام می‌شود، اقلام کمیاب، به صورت سهمیه‌بندی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان متولی این اقدام، در اختیار مراکز قرار داده می‌شود و بخشی از کمبودها نیز از طریق خرید از شرکت‌های دارویی متعلق به تامین‌اجتماعی برطرف می‌شود.

وی اظهار کرد: به هر روی، کمبود برخی اقلام دارویی مسئله‌ای کشوری است و برای مثال ما نیز مدتی با کمبود سرم مواجه بودیم؛ اما خوشبختانه به مشکل جدی برنخوردیم. زیرا در یک دوره زمانی، با توجه به پیش‌بینی‌های لازم درخصوص کمبودهای دارویی، اقلام مورد نیاز را به میزان مناسب خریداری کرده بودیم. همچنین با رایزنی و برگزاری جلسات با مسئولان دانشگاهی کمبودها را برطرف می‌کنیم.

چالش‌ها تبدیل به فرصت می‌شود

مدیردرمان تامین‌اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی که همواره به عنوان یک چالش مطرح می‌شود، گفت: درست است که در مراکز ملکی این استان نیز کمبود نیروی انسانی نسبت به چارت تعیین شده وجود دارد، اما این مسئله به گونه‌ای مناسب مدیریت شده و کمبودها تبدیل به فرصت می‌شود. به این ترتیب، نیرویی شاغل در یک بخش با برخورداری از آموزش‌های لازم در واحدهای دیگر به کار گمارده می‌شود و این شیوه به ویژه در شرایط بحرانی بسیار کارآمد بوده است.

محمودیان تصریح کرد: اما یکی از مسائل مهم حوزه درمان استان این است که از شهرستان‌های ده‌گانه تنها در سه شهرستان مرکز ملکی وجود دارد و دسترسی برخی بیمه‌شدگان به مراکز ملکی در استان مناسب نیست.

وی ادامه داد: مسئله بعدی اینکه با توجه به صنعتی نبودن استان، کارگران ما در سایر استان‌ها از جمله بوشهر، خوزستان، اصفهان و فارس مشغول به فعالیت هستند و حق‌بیمه‌های آن‌ها در این استان‌ها پرداخت می‌شود؛ اما اعضای خانواده‌های آن‌ها از خدمات درمانی این استان بهره‌مند می‌شوند و در نتیجه باید این خدمات به آن‌ها ارائه شود.

برنامه‌های آینده

مدیردرمان تامین‌اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برنامه‌های آینده این مدیریت، عنوان کرد: یکی از طرح‌هایی که در این مدیریت برای ارتقای خدمات درمانی پیش‌بینی شده است، بحث ارتقای شیفت پلی‌کلینیک گچساران است. خوشبختانه مجوز ارتقای شیفت دریافت شده و ان‌شاءالله این پلی‌کلینیک به صورت شبانه‌روزی فعالیت خواهد کرد. زیرا جامعه کارگری این شهرستان حدود ۹۰ هزار نفر بیمه شده است که میزان قابل توجهی است. همچنین درنظر است با احداث ساختمان جدید، دستگاه‌های ماموگرافی، شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی تهیه و راه‌اندازی شود و اتاق‌عمل سرپایی نیز در ساختمان جدید، پیش‌بینی شده است.

محمودیان افزود: در شهرستان بویراحمد و در مرکز استان یاسوج، طرح توسعه بیمارستان کلنگ‌زنی شده است و هتلینگ بیمارستان در بخش‌های زایشگاه، آزمایشگاه و چند بخش دیگر ارتقا می‌یابد. ساختمان بیمارستان در طرح توسعه دارای ۱۰ هزار و ۴۰۰ متر زیربنا است که علاوه بر احداث بخش‌های جدید، فضاهای مناسبی برای آزمایشگاه و سایر بخش‌ها پاراکلینیک پیش‌بینی شده است. درحال حاضر برخی از ساختمان‌های بیمارستان استیجاری است که در طرح توسعه، فضای جدیدی برای آن پیش‌بینی شده است و درنظر است تا ساختمان استیجاری وجود نداشته باشد.

وی اظهار کرد: در شهرستان کهگیلویه، برنامه و پیشنهاد ما به سازمان، ارتقای پلی‌کلینیک تخصصی و ساخت بیمارستان مشارکتی با دانشگاه است و پی‌گیر آن هستیم تا بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی با مشارکت دانشگاه ساخته شود. سازوکار این طرح درحال بررسی است تا ان‌شاءالله در اولین فرصت انجام آن کلید بخورد.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین درنظر است تا در شهرستان‌های بهمئی، باشت و سی‌سخت که حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار بیمه شده زندگی می‌کند، درمانگاه عمومی احداث شود.

کد خبر: 54541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =