الویت بهزیستی استفاده از ظرفیتهای مردمی

سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در" اجلاس منطقه ای کودک یار جنوب " با موضوع کودکان کار و خیابان که به همت قرارگاه مردمی تحول اجتماعی شهید اسدالهی و با همکاری صنایع فولاد خوزستان و استانداری، در اهواز برگزار شد، استفاده از ظرفیت های مردمی مثل قرارگاه مردمی شهید اسدالهی را از اولویتهای بهزیستی دانست.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان، حیدرهایی بیان کرد:موضوع کودکان کارو خیابان، هم در برنامه ششم توسعه تکلیف شده و هم در پیش نویس برنامه هفتم یکی از وظایف اصلی سازمان بهزیستی در موضوع ساماندهی و نظارت برانجام فعالیت موثر در حوزه کاهش آسیب کودکان است.

وی تصریح کرد:قطعا موضوع حذف کودک کاریا حذف بدترین اشکال موضوع کودک کار جز به همت موسسات غیر دولتی، سمن ها و ngo های فعال در این حوزه میسر نخواهد شد.

سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود:قطعا سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان دولتی نیازمند حمایتهای موسسات، سمن ها و ngo هایی است که در حوزه ساماندهی کودکان کار فعال هستند.

محمد رضا حیدر هایی در ادامه گفت:پیشنهاد می کنم این همایش نیز در سایر استانها برگزار بشود تا بتوانیم به یک جمع بندی نهایی در موضوع ساماندهی کودکان کار به کمک نهادهای غیر دولتی برسیم و انشالله روزی برسد که به هیچ وجه شاهد حضور هیچ کودکی در خیابان نباشیم.

وی افزود: در سازمان بهزیستی معتقدیم که جای کودک در مدرسه است و وظیفه کودک بازی کردن و تفریح کردن است و کار کردن حق هیچ کودکی نیست

این مقام مسئول با بیان اینکه کار در حوزه آسیبهای اجتماعی یکی از سخت ترین کارها در بهزیستی است، گفت:۶۳ موسسه ساماندهی کودکان کار، ۲۱ مرکز ندای مهر، ۱۰ مرکز خانه امن و ۸ مرکز راه نوین و در مجموع ۳۳ هزار مرکز غیر دولتی در سطح کشور تحت نظارت بهزیستی فعالیت می کنند.

سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴۵۰۰ کودک کار و خیابان در سطح کشور شناسایی شده در ادامه گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ در ۱۲ استان به صورت پایلوت طرح ثبت اطلاعات کودکان کار توسط مراکزی که طرف قرارداد با ما هستند از طریق اسکن عنبیه انجام و یک کد یونیک به این کودکان داده می‌شود.

حیدرهایی اظهار داشت:با توجه به اینکه در حوزه اورژانس اجتماعی هم در تعداد نیروها و هم تعداد خودروها کمبود داشتیم به همین جهت تا پایان پاییز امسال، ۷۰۰ نفر نیرو از طریق آزمونهای تخصصی جذب و ۱۶۰ خودرو مناسب سازی شده تا پایان سال خریداری می شود.

وی در پایان یاد آور شد: آماده همکاری با هر فرد یا موسسه ای که علاقه مند به کار در حوزه کودکان کار و خیابان است و توانایی و شرایط دریافت مجوز را دارد، هستیم.

مهران کریمیان، مدیر کل بهزیستی استان خوزستان، نیز در حاشیه این اجلاس بیان کرد:قطعا حضور تشکل ها و موسسات مردمی در کنار سازمانهایی همچون بهزیستی بسیار مفید خواهد بود و بسیاری از مشکلات اجتماعی با حضور مردم مرتفع خواهد شد.

کریمیان افزود: آسیبهای اجتماعی یکی از مشکلات اصلی جامعه ما است و مقام معظم رهبری در خصوص پیگیری جدی این موضوع تاکید کردند و دولت خدمتگزار و سازمان بهزیستی نیز در اینخصوص برنامه های خیلی خوبی دارند.

وی ادامه داد:از ابتدای تاسیس سازمان بهزیستی موضوع مشارکت مردمی جایگاه ویژه ای داشته و می توان گفت یکی از مردمی ترین سازمانها بهزیستی است و امروز بسیاری از فعالیتهای بهزیستی توسط مردم و سازمانهای مردم نهاد انجام میشود و اگر واقعا حضور مردم نباشد بهزیستی به تنهایی قادر به انجام این حجم از وظایف نیست و بسیاری از مراکز غیر دولتی و موسسات تحت نظارت بهزیستی توسط افراد خیر و مردم اداره می شوند.

مدیر کل بهزیستی استان خوزستان بیان کرد:یکی از چالشهای مهمی که در این اجلاس دیده شد این بود که خیلی از افرادی که دعوت شده بودند با قوانین ساماندهی کودکان کار و اطفال آشنایی کامل نداشتند و نیاز است که این قوانین در اختیار این تشکلها و گروهها ی جهادی و همه کسانی که دغدغه این کودکان را دارند قرار بگیرد و با مطالعات قبلی وارد این جلسات بشوند تا بتوانند به خوبی مطالبه گری کنند.

گفتنی است در این اجلاس نمایندگان سمن ها و ngo های فعال در حوزه کودکان کار و خیابان از استانهای خوزستان، چهار محال و بختیاری، بوشهر، فارس و لرستان چالش ها و مشکلات خود را در حوزه کودکان کار و خیابان مطرح و مسئولان حاضر به سوالات پاسخ دادند.

اجلاس منطقه ای کودک یار جنوب

اجلاس منطقه ای کودک یار جنوب

اجلاس منطقه ای کودک یار جنوب

کد خبر: 54556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =