تحقق وعده‌ افزایش حقوق برای رفاه حال بازنشستگان و مستمری‌بگیران

معیشت بازنشستگان و مستمری‌بگیران به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی مدیریت سازمان تأمین اجتماعی در طول یکسال گذشته بوده به گونه‌ای که حمایت ویژه این مدیریت، جهت رفاه حال این افراد و عمل به وعده‌های داده شده برای تأمین نیازهای بازنشستگان از موارد محقق شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی معیشت و درمان بازنشستگان و مستمری‌بگیران را از مهم‌ترین دغدغه‌های خود دانسته که از نخستین روز این مسئولیت پیگیری شده و در این باره گفته است که با حمایت دولت انقلابی و مجلس مردمی و تدابیر اتخاذ شده برای تأمین نقدینگی، برنامه‌های ارتقای معیشت، توسعه خدمات سلامت و برنامه‌های رفاهی ویژه بازنشستگان در اولویت اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی است.

این موضوع نشان می‌دهد که بازنشستگان و مستمری‌بگیران به عنوان گروه مورد توجه سازمان تأمین اجتماعی محسوب شده و حال که مدیریت سازمان نیز بر تأمین معیشت و حتی درمان این گروه تاکید ویژه داشته بنابراین برای تحقق اهداف، وعده‌ها و برنامه‌های خود مصمم بوده و هستند.

سازمان تأمین اجتماعی با حدود چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر وظیفه سنگینی در قبال این افراد و افراد تحت تکفل آنان داشته که برای همین موضوع ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان برای تعهدات خود در بخش بیمه‌ای و درمانی در قبال این افراد و دیگر گروه‌های تحت پوشش تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند.

تحت پوشش داشتن ۴۵ میلیون نفر با حدود ۵۳ درصد از جمعیت کشور و ارائه خدمات درمانی و بیمه‌ای به چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر با حدود ۶۰ درصد کل بازنشستگان کشور هزینه‌های زیادی برای سازمان تأمین اجتماعی دارد که از زمان دولت سیزدهم تاکنون کوچکترین خللی در پرداخت این تعهدات به افراد تحت پوشش ایجاد نشده است.

افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر و سایر سطوح

مدیریت سازمان تأمین اجتماعی برای تحقق افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر و سایر سطوح تلاش‌های جدی داشته که در سال ۱۴۰۱ برای این گروه‌ها که از سازمان حقوق دریافت می‌کنند، اقدامات خوبی انجام داده است.

در بخش بازنشستگان و مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر ۵۷.۴ درصد و برای سایر سطوح نیز ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان در ابتدا از سوی سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شد که پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت این پیشنهادات سازمان برای افزایش حقوق بازنشستگان محقق شد.

مناقشه زیادی برای تحقق پیشنهادات سازمان تأمین اجتماعی در راستای افزایش حقوق بازنشستگان بود که در نهایت پس از تصویب هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی، ارسال پیشنهاد به هیات دولت و تصویب آن، مخالفت هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس شورای اسلامی، دوباره تصویب آن در دولت، تصمیم وزرای هیات امنای تأمین اجتماعی و در پایان تصویب هیات دولت این مصوبه به نتیجه رسید.

نگاه خاص به بازنشستگان برای تحقق افزایش حقوق

اگرچه سازمان تأمین اجتماعی برای انجام تعهدات خود نیازمند تأمین به موقع منابع است اما در این دولت و در این دوره مدیریتی تمام تلاش خود را برای پرداخت به هنگام حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی کرده و تاکنون برای انجام تعهدات بیمه‌ای و درمانی اقدامات خوبی از سوی سازمان انجام شده است.

انجام تعهدات سازمان در قبال بازنشستگان و مستمری‌بگیران و پرداخت معوقات باقیمانده آنان در سال جاری نیز بر تعهدات این سازمان افزوده به گونه‌ای که ماهانه ۲۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت معوقات از سوی تأمین اجتماعی هزینه خواهد شد اما تأمین اجتماعی براساس برنامه‌ریزی که دارد این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این باره نیز اظهار داشت: تلاش می‌کنیم با مدیریت شرایط و محدودیت‌ها، تعهدات و خدمات سازمان را به نحو احسن انجام دهیم به عنوان مثال افزایش ۳۸ درصدی مستمری بازنشستگان سایر سطوح با همکاری بسیار خوب و مدبرانه دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بازنشستگان انجام شد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: با وجود همه سختی‌ها و محدودیت‌های موجود، توفیق خدمت به جامعه شریف بازنشستگان، برکت کار در سازمان تأمین‌اجتماعی بوده و نیت خالصانه همه همکاران سازمان، خدمت صادقانه به بازنشستگان است.

وی افزود: بعد از افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح و اجرایی شدن آن از شهریور ماه، یکی از دغدغه‌های اصلی ما در سازمان تأمین‌اجتماعی، پرداخت معوقات بازنشستگان بوده است، پیگیری فراوانی نیز صورت گرفت که آخرین اقدام مهم در این زمینه، طرح موضوع در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بوده است.

موسوی ادامه داد: ریاست‌ جمهوری نیز دغدغه فراوانی برای کمک به تأمین‌اجتماعی داشته و سازمان قدردان این توجهات است. سایر اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از جمله معاون اول رئیس‌جمهور، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به خوبی همراهی کردند.

وی بیان داشت: پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان را از آبان ماه شروع کرده و ماهانه ۲۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت معوقات هزینه خواهد شد.

مراحل طی شده تا افزایش حقوق بازنشستگان

طبق ماده ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، حداقل مستمری پرداختی به افراد واجد شرایط دریافت مستمری کامل در هر سال (مشتمل بر مستمری ازکارافتادگی کلی، مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان) نباید کمتر از حداقل حقوق تعیین شده از سوی شورای عالی کار برای کارگران مشمول قانون کار باشد.

علاوه بر آن طبق تصریح ماده ۹۶ قانون تأمین‌اجتماعی، سازمان تأمین‌اجتماعی مکلف است همه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد، با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

در سال ۱۴۰۱ و پس از تعیین میزان افزایش سالانه حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون در شورای عالی کار در روزهای پایانی اسفند ماه سال ۱۴۰۰، فرآیند تدوین پیشنهاد سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد میزان و چگونگی افزایش مستمری بازنشستگان و سایر مستمری‌بگیران این سازمان با مشارکت و همکاری اعضای هیأت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران آغاز شد.

پس از برگزاری چندین جلسه با نمایندگان بازنشستگان، پیشنهاد هیأت‌مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد افرایش حقوق سالانه بازنشستگان، هفتم اردیبهشت ماه براساس مفاد مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی و با در نظر داشتن مفاد مصوبه شورای عالی کار، از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به هیأت‌وزیران ارسال شد.

اما با ابلاغ مصوبه هیات دولت در مورد افزایش مستمری بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در ۱۵ خرداد ماه، مشخص شد که در هیات ‌وزیران پیشنهاد سازمان تأمین‌اجتماعی مشتمل بر افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مستمری‌ها و نیز افزایش ۳۸ درصدی بعلاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان سایر سطوح مستمری‌ها با تغییراتی همراه شده است.

هرچند سازمان تأمین‌اجتماعی پس از ابلاغ این مصوبه، بلافاصله افزایش مقرر را در حقوق حداقل‌بگیران و سایر سطوح مستمری بگیران از همان خرداد ماه اعمال و حقوق خرداد ماه آنان با اعمال افزایش مقرر محاسبه و پرداخت کرد و مابه‌التفاوت ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز در ماه های تیر و مرداد به بازنشستگان و مستمری‌بگیران پرداخت شد، اما از همان روز ابلاغ مصوبه؛ سازمان تأمین‌اجتماعی اصلاح این مصوبه را پیگیری کرد.

در این زمان با دستور رئیس‌جمهور به معاون اول برای بررسی دوباره موضوع افزایش مستمری بازنشستگان و همچنین پیگیری‌های نمایندگان مجلس، امیدها به اصلاح این مصوبه افزایش یافت.

با تلاش‌های انجام شده، هیأت‌ وزیران اختیارات خود در مورد تصمیم‌گیری در زمینه میزان افزایش مستمری بازنشستگان سایر سطوح را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی واگذار کرد و در نهایت در ۲۷ مرداد ماه از تصمیم وزرای عضو هیات‌امنای سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد اعمال مصوبه شورای عالی کار در زمینه افزایش سایر سطوح غیراز حداقل مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی خبر داده شد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز اعلام کرد که احکام جدید این دسته از بازنشستگان در شهریور ماه صادر و حقوق شهریور ماه آنان براساس افزایش ۳۸ درصد بعلاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان محاسبه و پرداخت خواهد شد.

در نهایت طبق وعده مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، حقوق شهریور ماه بازنشستگان با اعمال افزایش مستمری سایر سطوح پرداخت شد و حالا با آغاز فصل پاییز و در حالی که پرداخت مستمری مهر ماه به عنوان دومین ماه اعمال افزایش موضوع مصوبه شورای عالی کار در حقوق بازنشستگان سایر سطوح نیز در موعد مقرر خاتمه یافته، سازمان تأمین‌اجتماعی در تکاپوی تأمین منابع مورد نیاز برای پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های فروردین تا مرداد ماه مستمری بازنشستگان سایر سطوح است.

با اعمال مصوبه وزرای عضو هیات‌امنای تأمین‌اجتماعی در مورد افزایش مستمری سایر سطوح، ماهانه ۲۶۰۰ میلیارد تومان به هزینه‌های پرداخت مستمری اضافه شده و مجموع مبلغ مستمری ماهانه پرداختی سازمان تأمین‌اجتماعی، به رقمی بالغ بر سی هزار میلیارد تومان رسیده است.

پرداخت مستمری مهرماه با اعمال افزایش مصوب

سازمان تأمین اجتماعی پرداخت مستمری مهرماه بازنشستگان سایر سطوح تأمین‌ اجتماعی با اعمال افزایش ناشی از مصوبه شورای عالی کار را اعلام کرد.

پرداخت حقوق مهرماه نزدیک به چهار میلیون نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی با اضافه شدن حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان به مجموع هزینه ماهانه پرداخت مستمری‌ها نسبت به ماه‌های ابتدایی سال، پایان یافت.

این دومین ماه پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی پس از اعمال مصوبه شورای عالی کار در مورد مستمری بازنشستگان سایر سطوح است و طبق اعلام قبلی سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت مابه‌التفاوت مستمری پنج ماهه ابتدای سال جاری این بازنشستگان از آبان ماه آغاز خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی پیشتر اعلام کرده بود که پنج ماه معوقه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح براساس برنامه‌ریزی و تلاش این سازمان از آبان تا پایان اسفندماه به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد البته حقوق مهر بازنشستگان سایر سطوح مطابق شهریور و با اعمال افزایش ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: با تأکیدات ویژه رئیس‌جمهور و پیگیری معاون اول ریاست جمهوری، موانعی که برای افزایش حقوق سایر سطوح به ۳۸ درصد بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان وجود داشت، براساس مصوبه وزرای عضو هیأت‌امنای تأمین‌اجتماعی برداشته شد و حقوق شهریور ماه این عزیزان را با اعمال افزایش ۳۸ درصد بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان پرداخت کردیم.

این تلاش مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و نگاه ویژه به معیشت بازنشستگان می‌تواند به طور یقین موجب رضایتمندی بازنشستگان و مستمری‌بگیران از بزرگترین سازمان بیمه‌گر شده چرا که تأمین اجتماعی بدون دریافت بودجه عمومی و با استفاده از منابع خود از محل وصول حق بیمه و دیگر منابع درآمدی در راستای اجرای تعهدات خود کارنامه قابل قبولی در بین افراد تحت پوشش دارد.

کد خبر: 54632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =