صدور و تمدید بیش از ۳۱۲هزار کارت موقت اشتغال اتباع

جدیدترین گزارش آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اشتغال اتباع بیگانه در کشور نشان می‌دهد که در طول سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۹ هزار و ۵۵۶ مورد کارت کار موقت توسط وزارت کار صادر و ۲۲۳هزار و ۸۹۳ کارت موقت نیز برای اتباع بیگانه شاغل در کشور تمدید شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، بر اساس این گزارش وزارت کار در سال گذشته تعداد چهارهزار و ۶۴۱ مورد روادید کار با حق کار مشخص برای اتباع بیگانه به عنوان نیروی کار ماهر جهت اشتغال در کشورمان صادر شده است.

همچنین در این خصوص تعداد ۹۰ مورد روادید کار نیز در سال گذشته برای اتباع بیگانه غیرمشمول موافقت هیات فنی اشتغال صادر شده و این افراد به کار مشغول شده‌اند.

این گزارش همچنین حاکی است که در سال قبل تعداد پنج هزار و ۱۳۴ مورد تمدید پروانه کار برای اتباع شاغل در کشور نیز توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته که در این راستا تمدید هزار و ۲۸۸ مورد پروانه کار نیز برای اتباع غیرمشمول موافق هیات فنی اشتغال وزارت کار نیز انجام شده است.

شناسایی بیش از ۳۰هزار شاغل غیرمجاز در بین اتباع

بخش دیگری از داده‌های گزارش آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حاکی از این است که تعداد سی‌هزار و ۱۴۰ نفر از اتباع شاغل غیرمجاز در سطح کشور در سال ۱۴۰۰ توسط تیم‌های بازرسی کار وزارت تعاون شناسایی شده است.

بر اساس این گزارش حوزه بازار کار بیشترین تعداد شاغلان غیرمجاز اتباع بیگانه در بازار کار کشور مربوط به استان تهران با ۱۲هزار و ۹۴۹ نفر و کمترین این شناسایی‌ها نیز با ۴ و ۶ نفر به استان‌های کردستان و ایلام اختصاص دارد.

بستر قانونی روادید اشتغال اتباع

براساس تعاریف رسمی حوزه اشتغال اتباع، روادید ورود با حق کار مشخص پس از درخواست کارفرما و موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای شغل مشخص شده به منظور ورود به کشور و اشتغال تبعه بیگانه به استثنای برخی موارد اشاره شده در قانون توسط وزارت امور خارجه صادر می‌شود.

در این راستا تبعه بیگانه دارای مهارت پس از کسب موافقت هیأت فنی اشتغال اتباع خارجی در صورتی که نیروی کار داوطلب دارای همان مهارت کاری با تابعیت ایرانی وجود نداشته باشد، در شغلی معین مشغول به کار شده و موظف است مهارت خود را در حین کار به منظور جایگزینی به نیروی کار دارای تابعیت ایرانی آموزش دهد.

جریمه ۵۳۸ میلیارد ریالی به کارگیری غیرمجاز اتباع

گفتنی است با توجه به پیش‌بینی قانونی جریمه برای کارفرمایانی که به صورت غیرقانونی از اتباع بیگانه در فرصت‌های شغلی استفاده می‌کنند در سال گذشته تعداد ۱۱هزار و ۹۶۲ کارفرما به دلیل اشتغال غیرمجاز اتباع مشمول جرائم مختلف شدند.

بر اساس تازه‌ترین داده‌های اعلامی از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته مبلغی بالغ بر ۵۳۸ میلیارد ریال میزان مجموع جریمه کارفرمایان در حوزه استفاده از نیروی کار اتباع غیرمجاز اعلام شده است.

در همین ارتباط در سال قبل تعداد ۴۵هزار و ۶۹۰ مورد بازرسی کار در خصوص اتباع بیگانه، شاغل غیرمجاز و کارفرمایان متخلف انجام شده است که بیش از ۳۰ هزار مورد آن به اتباع شاغل غیرمجاز اختصاص داشته است.

شناسایی اتباع شاغل غیرمجاز از طریق بازرسی مستمر

چندی پیش محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار از تمدید ماهانه یک میلیون پروانه کار اتباع خارجی خبر داد و گفت: شناسایی اتباع غیرمجاز از طریق بازرسی‌های مستمر با جدیت دنبال می‌شود.

معاون وزیر کار همچنین موضوع اشتغال اتباع خارجی را یکی از پیچیده‌ترین مسایل کشور عنوان کرده و می‌گوید: شناسایی اتباع غیرقانونی از طریق بازرسی‌های مستمر با جدیت در حال پیگیری است.

به گفته کریمی بیرانوند، وزارت کار ضلع اصلی ساماندهی اتباع خارجی در کشور است و شفافیت اطلاعات اتباع خارجی به عنوان یک راهبرد در این معاونت دنبال می‌شود.

رونمایی از سامانه جامع اشتغال اتباع / حضور یک میلیون و ۲۵۰هزار تبعه غیرمجاز در کشور

شهریورماه سال جاری نیز سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی با حضور «محمود کریمی‌بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال و «محسن ابراهیمی» مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۱۴ استان رونمایی شد.

کریمی‌بیرانوند در این نشست گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری تمامی واحدهای اجرایی در استان‌ها موظف هستند درخواست‌های مرتبط با استفاده از خدمات اشتغال اتباع خارجی را صرفاً در سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی ثبت و رسیدگی کنند.

ابراهیمی نیز در این مراسم گفت: کارفرمایان حقیقی و حقوقی متقاضی استفاده از خدمات اتباع خارجی طبق ماده ۱۲۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران می‌توانند پس از ثبت‌نام و ایجاد پرونده شخصی الکترونیکی در سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی، نسبت به ثبت درخواست در قالب روادید ورود با حق کار، صدور، تمدید، تجدید و ابطال پروانه کار اقدام کنند.

مهرماه سال گذشته، مدیرکل امور اتباع وزارت کشور از حضور یک میلیون و ۲۵۰ هزار تبعه غیرمجاز در کشور خبر داده و گفته بود: حدود ۸۰۰ هزار نفر از اتباع دارای کارت آمایش و حدود ۹۷۰ هزار نفر دارای رسید سرشماری هستند.

اشتغال نیروی کار اتباع به جای کارگران ایرانی

علی اصلانی، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در خصوص عدم همخوانی شرایط تورمی و حقوق مزایای نیروی کار کارگری گفت: برقراری تعادل و تناسب بین دستمزد کارگران و نرخ تورم نیازمند رصد مستمر سبد معیشت و تصمیم‌گیری در خصوص تقویت قدرت خرید نیروی کار است.

این فعال حوزه کارگری تصریح کرد: با توجه به عدم تعادل عرضه و تقاضای و عدم تامین دستمزد مدنظر نیروی کار توسط کارفرمایان، بی‌میلی این نیروی ایرانی به اشتغال در شغل‌های رسمی و به تبع آن اشتغال نیروی کار غیر ایرانی در بسیاری از این شغل‌ها را خواهیم داشت که در بلندمدت آسیب فرصت‌های شغلی و بازار را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه در این راستا در یکی از استانها حتی استفاده مجاز از نیروی کار اتباع دیگر کشورها در قالب اشتغال رسمی بخش‌های مختلف فعالیت‌های صنعتی نیز مطرح شده، اظهار داشت: این اقدام مسئله امنیت شغلی نیروی کار داخلی را با مخاطره مواجه خواهد کرد.

به گفته اصلانی، از طرفی افزایش هزینه‌های تولید باعث ناتوانی برخی کارفرمایان در پرداخت دستمزد و مزایای را داشته و این بخش از جامعه کارفرمایی به دنبال کاهش هزینه‌های تولید از نیروی کار غیرایرانی استفاده کرده و نیروی داخلی بیکار باقی می‌ماند.

نگاه فرهنگی و قانونی در خصوص اشتغال اتباع

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشتر در خصوص اشتغال اتباع در ایران و در اختیار داشتن فرصت‌های شغلی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظههار داشت: دونگاه در خصوص اشتغال اتباع در کشور وجود دارد که یکی مربوط به پیشینه فرهنگی در استقبال از اتباع بوده و دیگری مربوط به اجرای قانون به کارگیری اتباع در فرصت‌های شغلی است.

حامد فروزان با اشاره به اعلام فهرست مشاغل مجاز برای اتباع به صورت سالانه از طرف وزارت کار وزارت کار گفت: این فهرست در خصوص استانها نیز مصداق داشته با این شرایط که برخی از مشاغل در برخی از استانها مجاز و در بعضی غیرمجاز هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: تاکید وزارت کار بر این است که تمامی اتباع حاضر در کشور برای اشتغال مجوز لازم داشته و این نگاه باید در حوزه‌های کارگری و کارفرمایی وجود داشته باشد.

وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر نیز اداره کل اتباع وزارت کار به صورت روزانه مشغول بررسی و صدور مجوز اشتغال برای اتباع حاضر در کشور است.

برابری فرصت‌های در اختیار شهروند ایرانی و اتباع

مدیرکل امور بین‌المللی وزارت کار در ادامه گفت: تقریباً تمامی فرصت هایی که یک شهروند ایرانی داراست تقریباً در اختیار اتباع دیگر کشورها نیز قرار می گیرد که این وضعیت در جهان کم نظیر بوده و این روند به نهادهای بین المللی گزارش شده و آمارهای مرتبط با این فرایند در کشورمان به این سازمان‌ها منتقل شده است.

از طرف دیگر درخواست ما از کارفرمایان این است که در به کارگیری اتباع دیگر کشورها با افراد دارای مجوز اشتغال همکاری داشته و از اشتغال افراد غیرمجاز خودداری کنند.

اشتغال اتباع صرفاً مربوط به وزارت کار نیست

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت کار در ادامه با طرح این مسئله که موضوع اشتغال اتباع البته صرفاً مرتبط با وزارت کار نیست، اظهار داشت: باید بررسی شود که چگونه افراد بدون مجوز به کشور وارد شده و پیش از طرح اشتغال اتباع مسئله ورود و حضور بدون مجوز آنها باید مورد توجه قرار گیرد که نهادهای مرتبط با این موضوع باید اهتمام بیشتری به مسئله داشته باشند.

وی گفت: اکنون که افراد بدون مجوز به کشور وارد شده‌اند باید در این شرایط کارفرمایان به دنبال دریافت مجوز برای اشتغال این افراد در کشور باشند که این مسئله نیز مورد کم توجهی قرار گرفته است.

فروزان همچنین افزود: آنچه در حوزه بازرسی ها در خصوص به کارگیری اتباع غیرمجاز در کارگاه ها مرتبط با وزارت کار است با انجام کارهای لازم شرایط بهتری را در این بخش شاهد هستیم، اما فاصله نسبت به آنچه که باید باشد همچنان زیاد است.

کد خبر: 54685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =