تحمیل هزینه‌های حوادث ناشی از کار به صندوق‌های بیمه‌ای

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: حوادث ناشی از کار خسارت‌ها و هزینه‌های تحمیلی برای کارفرمایان و بیمه‌شدگان به همراه داشته و در این راستا بخشی از این هزینه‌های قابل توجه نیز به صندوق‌های بیمه‌ای به ویژه سازمان تأمین‌اجتماعی تحمیل می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، براساس اعلام سازمان تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۰ در ۴۵ هزار و ۹۰۴ مورد حادثه ناشی از کار، ضمن ارائه خدمات درمانی و بازتوانی برای بیمه‌شدگان حادثه‌دیده، تعهدات قانونی کوتاه‌مدت و بلندمدت حسب شرایط و الزامات قانونی در مورد حادثه‌دیدگان انجام شده است.

علت بروز ۸۱ درصد از این حوادث ناشی از کار به دلیل بی‌احتیاطی گزارش شده و ۹۶ درصد از حادثه‌دیدگان مرد و چهار درصد زن و ۵۴ درصد این افراد حادثه‌دیده مجرد بوده‌اند.

حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد که بسیاری از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی نیز به خاطر فراهم نبودن شرایط مناسب ایمنی فضای کسب و کار امکان خطر در حین کار برای آنها وجود دارد که مهمترین مقوله در این زمینه رعایت اصول ایمنی و استانداردهای موجود در فضای کسب و کار است.

بیشترین فراوانی نوع حادثه ناشی از کار نیز مربوط به «ضرب‌خوردگی، سقوط کردن و لغزیدن و بریدگی و قطع اعضا» به ترتیب با ۲۵، ۱۶ و ۱۰ درصد بوده است.

در سال ۱۴۰۰ و براساس آمارهای سازمان تأمین‌اجتماعی، بیشترین حادثه شغلی مربوط به گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال و ۳۵ تا ۳۹ سال به ترتیب با ۲۳ و ۲۰ درصد و بیشترین اعضای حادثه‌دیده نیز «دست چپ و پا» به ترتیب با ۴۲ و ۲۵ درصد بوده است.

آمارها همچنین حاکی از آن هستند که ۸۸ درصد از حوادث ناشی از کار منجر به «بهبودی کامل» فرد حادثه‌دیده شده و تنها یک درصد از حوادث ناشی از کار منجر به فوت حادثه‌دیده شده و مابقی حوادث نیز منجر به ازکارافتادگی کلی یا جزئی شده است.

تأثیر حوادث ناشی از کار بر بهره‌وری و کارآیی نیروی انسانی

به همین منظور علی جهانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار داشت: این نگاه بیانگر این است که حوادث ناشی از کار از مقوله‌های مهم در عرصه کار بوده که علاوه بر اینکه نیروی انسانی و توان این نیرو را گرفته و در محیط کار بهره‌وری و کارایی نیروی انسانی را تحت تأثیر قرار داده خسارت‌ها و هزینه‌هایی نیز برای کارفرمایان و تأمین‌اجتماعی به دنبال دارد.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی درباره بحث حوادث ناشی از کار و شرایط پرداخت غرامت ناشی از حوادث کار ادامه داد: یکی از خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی در تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت بحث پوشش بیمه‌شدگان ناشی از حادثه و ناشی از حوادث متأثر از محیط کار است.

پرداخت غرامت به بیمه‌شدگان در سه سطح

وی تصریح کرد: در این راستا بیمه‌شدگان حادثه‌دیده ناشی از کار بین ۱۰ تا ۳۳ درصد مبالغ تعیین شده و غرامت نقص مقطوع را دریافت کرده که تأمین کننده خسارت‌ها و هزینه‌های درمانی است که بیمه‌شده با آن مواجه بوده و سازمان تأمین‌اجتماعی نیز غرامت نقص مقطوع را به این افراد اختصاص می‌دهد.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی ادامه داد: در مواقعی نیز متناسب با نیاز غرامت ایام بیماری و ایام تحت درمان نیز از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی به افراد بیمه‌شده پرداخت می‌شود.

به گفته جهانی، بیمه‌شدگانی که بین ۳۳ تا ۶۶ درصد دچار حادثه ناشی از کار شده، در برخی شرایط دچار مشکل جسمی ‌یا روحی می‌شوند.

وی اضافه کرد: این افراد بین ۳۳ تا ۶۶ درصد مستمری از کارافتادگی جزئی دریافت کرده و در مجموع بخشی از مستمری را از سازمان تأمین‌اجتماعی دریافت و بخشی دیگر از درآمد آنها هم به دلیل تغییر شغل، از محل کار دریافت خواهند کرد.

از دست دادن بخشی از توان حادثه‌دیدگان کار

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی اظهار داشت: در واقع این گروه از افراد که دچار حادثه ناشی از کار می‌شوند، به دلیل حادثه جزیی دیده شده و از دست دادن بخشی از توان خود در نهایت مستمری ازکارافتادگی جزیی از سازمان تأمین‌اجتماعی می‌گیرند.

وی افزود: همچنین بیمه‌شدگانی که در این شرایط ناشی از کار در سطح ۶۶ درصد و بالاتر دچار حادثه شده و توانایی و کارایی خود را از دست می‌دهند با توجه به شغل و پارامترهایی که در نظر گرفته این افراد ازکارافتاده کلی شده و مستمری خود را به صورت کامل از این سازمان خواهند گرفت.

پرداخت غرامت مقطوع و از کارافتادگی جزیی و کلی

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی بیان داشت: سازمان تأمین‌اجتماعی در سه حوزه هزینه‌هایی را به صورت مستقیم تحت عنوان غرامت مقطوع، ازکارافتادگی جزیی و کلی پرداخت کرده و در این شرایط خدمات درمانی و تعهدات سازمان نیز در جای خود به افراد تحت پوشش و بیمه‌شدگان با حوادث ناشی از کار پرداخت می‌شود.

جهانی افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین در چهار شاخص و حوزه خدمات متعدد خود را به این بیمه‌شدگان ارائه داده و بدون شک هزینه‌هایی به صورت مستقیم و هزینه‌های درمانی نیز برای بهبود بیمه‌شدگان ناشی از حوادث کار دارد.

خدمات تأمین‌اجتماعی به حادثه‌دیدگان کار

سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان مهمترین و بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور، در زمان بروز حوادث ناشی از کار، خدمات متنوعی به بیمه‌شدگان و افراد حادثه‌دیده ارائه می‌دهد.

پرداخت هزینه‌های مربوط به درمان و بازتوانی حادثه‌دیدگان، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت غرامت نقص عضو، برقراری مستمری ازکارافتادگی جزیی و کلی و همچنین پرداخت مستمری به بازماندگان حادثه‌دیدگان متوفی نیز به عنوان برخی از خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به حادثه‌دیدگان ناشی از کار محسوب می‌شود.

براساس آمارها و داده‌های موجود، حوادث ناشی از کار سالیانه هزاران میلیارد تومان برای اقتصاد کشور و به تبع آن برای تأمین‌اجتماعی هزینه ایجاد کرده و هزینه‌های فردی و اجتماعی آن نیز برای افراد و خانواده‌های حادثه‌دیده غیرقابل محاسبه است.

کد خبر: 54703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =