رشد مراکز خدمات اشتغال و کاریابی‌ها در سال گذشته

آمار و اطلاعات مربوط به شاخص‌ها و تحولات بازار کار و اشتغال در سال ۱۴۰۰ حاکی از روند افزایشی مراکز خدمات اشتغال، کاریابی‌های داخلی و خارجی است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس خروجی داده‌های آماری مراکز خدمات اشتغال و دفاتر کاریابی خصوصی کشور در سال قبل، مجموعاً تعداد هزار و ۱۹۹ مرکز خدمات اشتغال و دفاتر کاریابی‌های خصوصی داخلی و خارجی در کشور فعالیت داشته‌اند که در مقایسه با سال پیش از آن رشد ۱۱۵ موردی را ثبت کرده است.

بر همین مبنا مجموعاً در سال ۱۳۹۹ تعداد هزار و۸۴ دفتر کاریابی و خدمات اشتغال در سطح کشور مشغول به کار بوده‌اند که روند افزاشی در این خصوص در سال ۱۴۰۰ توسط مرکز آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است.

این گزارش همچنین فعالیت ۹۸ مرکز خدمات اشتغال را در سطح استانهای کشور به ثبت رسانده که در مقایسه با تعداد ۸۸ مرکز خدمات فعال در سال قبل از آن، رشد ۱۰ موردی را نشان می‌دهد.

در حوزه کاریابی‌های خصوصی داخلی و خارجی نیز با توجه به آمار هزار و ۱۰۱ موردی در کشور در سال گذشته و ۹۹۶ موردی در سال ۱۳۹۹ نیز روند افزاشی ثبت شده که ارتقاء ۱۰۵ موردی دفاتر کاریابی فعال را نشان می‌دهد.

گفتنی است با استناد به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد ۹۱۱ مورد کاریابی داخلی و ۱۹۰ مورد نیز کاریابی خارجی در سطح کشور در حال فعالیت و ارائه خدمات حوزه اشتغال و کاریابی به جویندگان کار در قالب اقشار و گروه‌های سنی مختلف هستند.

گزارش مذکور حاکی از بیشترین میزان فعالیت کمی و کیفی مراکز خدمات اشتغال و کاریابی به ترتیب در استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان با تعداد ۲۳۶، ۱۰۱ و ۸۸ مورد است که حتماً ارتباط مستقیمی با میزان جمعیت و فرصت‌های شغلی موجود در این مناطق دارد.

همچنین گفتنی است که کمترین میزان تعداد مراکز خدمات اشتغال و کاریابی‌های فعال کشور در استانهای لرستان، کرمانشاه و قم به ترتیب با یک، ۱۲ و ۱۲ مورد ثبت شده که مولفه‌های جمعیت، میزان صنعتی بودن و فرصت‌های شغلی موجود در این مناطق در اثرگذاری این آمار نقش‌آفرین هستند.

این در حالی است که در بسیاری از استانهای کشور مراکز خدمات اشتغال وجود نداشته و در برخی مناطق نیز به واسطه عدم وجود بسترهای اشتغال، دفاتر کاریابی داخلی و خارجی فعالیت ندارند.

افزایش فرصت‌های شغلی و کاهش جویندگان کار کاریابی

جدیدترین داده‌های مربوط به جویندگان کار در سال گذشته نیز حکایت از وجود بیش از ۵۱۳ جوینده کار، ۴۲۷هزار فرصت شغلی، ۲۸۷هزار معرفی به کارفرما و همچنین بیش از ۵۸ هزار مورد به‌کارگیری این افراد توسط دفاتر کاریابی خصوصی دارد.

در این ارتباط روند افزایشی شکل‌گیری فرصت‌های شغلی و روند کاهشی جویندگان کار، معرفی شدگان به کارفرما و به‌کار گمارده‌شدگان در سطح کشور در مقایسه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ ثبت شده است.

مراکز فعال در ساماندهی بازار اشتغال

بر اساس تعاریف قانونی، مراکز کاریابی حلقه پیوند میان جویندگان کار و کارفرمایان بوده و اقداماتی را در راستای جستجوی شغل برای متقاضیان کار و آشنا کردن آن‌ها با نوع شغل و ارتباط بین آن‌ها و کارفرمایان صورت می‌دهند.

در صورت رونق بازار کار، کاریابی‌ها و دفاتر مشاوره شغلی به لحاظ کاری در شرایط مطلوبی قرار می‌گیرند و از جذب نیروی کار در بنگاه‌ها و کمک به جویندگان کار برای یافتن شغل مناسب و برقراری ارتباط میان آن‌ها بهره لازم را می‌برند.

هر اندازه که تعادل میان شاخص کمی نیروی کار و یا به عبارتی کارجویان در بازار کار و میزان فرصت‌های شغلی موجود در حوزه کار برقرار نباشد، به همان میزان، اقبال به کارگزاری‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و اما در شرایط خاص امروز و با جمعیت بالای بیکاران، عملاً نیاز به وجود و عملکرد مراکز مشاوره شغلی و کاریابی در سطح کشور بیشتر از همیشه به چشم می‌خورد.

۵۰درصد جذب نیروی کار کشورهای توسعه‌یافته توسط کاریابی

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، در کشورهای توسعه یافته جهان بیش از ۵۰ درصد نیروی کار مورد نیاز، توسط کاریابی‌ها جذب می‌شوند و این در حالی است که این میزان در کشور ما در بهترین شرایط، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است، اما با این حال کاریابی‌ها سهم بسزایی در تامین نیروی کار مورد نیاز و معرفی فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و جویندگان کار دارند و البته به لحاظ کمی و کیفی باید شرایط بهتری برای فعالیت این مراکز در کشور فراهم شود.

گفتنی است که کشورهای پیشرفته از بدو ورود نیروی کار به بازار، تا کاریابی و سپس سازگاری با محیط کار، مسیر شغلی را مورد مطالعه قرار داده و پژوهش‌های بسیاری در این زمینه صورت داده‌اند و در کشور ما نیز رشته مشاوره شغلی با این هدف شکل گرفته اما به دلایل متعددی از ارائه خدمات به متقاضیان بازمانده و بهره‌گیری از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بالای مراکز مشاوره شغلی و کاریابی‌ها مغفول مانده و از این رو شایسته است که مراکز کاریابی با ایجاد تحول و تغییر رویکرد نقش فعالتری در بازار کار کشور ایفا کنند.

کد خبر: 54855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =