ورود میکروب به بدن از طریق گوش‌ پاک‌کن

متخصص گوش‌وحلق‌وبینی، نسبت به استفاده از گوش‌ پاک‌کن برای نظافت مجرای گوش هشدار داد و تصریح کرد: این وسیله برای مصارف دارویی و آرایشی کاربرد دارد؛ اما استفاده آن برای گوش مجاز نیست و واژه گوش پاک‌کن به غلط مصطلح شده است.

دکتر عبدالحمید حسین‌نیا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه از هرگونه دستکاری گوش باید خودداری کرد، افزود: وسیله‌ای که به نام گوش‌ پاک‌کن معروف است در واقع نام اصلی آن «اپلیکاتور» است که برای مصارف دارویی و آرایشی استفاده می‌شود و نباید از این وسیله برای نظافت گوش استفاده کرد.

وی اظهار کرد: گوش پاک‌کن یک واژه مجازی برای این وسیله است و در کشورهای پیشرفته روی بسته‌های این اپلیکاتورها عکس گوش را به رنگ قرمز کشیده‌اند تا اخطار دهند که این وسیله برای مصارف گوش کاربرد ندارد. بنابراین می‌توان گفت، واژه گوش‌ پاک‌کن به غلط روی این وسیله مصطلح شده و کمپانی‌های سازنده این محصول نیز چنین کاربردی را برای این درنظر نداشته‌اند.

پزشک بیمارستان میلاد با اشاره به صدمات ناشی از استفاده از گوش‌ پاک‌کن، گفت: استفاده از گوش پاک‌کن می‌تواند خطر ورود میکروب به داخل گوش را افزایش داده و منجر به آلودگی گوش شود؛ بعضا به پرده گوش نیز صدمه وارد می‌شود یا ممکن است پنبه این وسیله از نوک آن جدا و به عنوان جسم خارجی وارد مجرای گوش شود. در معاینات روزمره گوش‌وحلق‌وبینی، به کرات چنین پیامدهایی را مشاهده کرده‌ایم.

حسین‌نیا تصریح کرد: برای خشک کردن گوش پس از استحمام، نیازی به استفاده از وسیله موسوم به گوش پاک‌کن نیست و بهترین روش خشک کردن گوش استفاده از سشوار است. هوای گرمی که از سشوار ساطع می‌شود، به خوبی می‌تواند داخل گوش را خشک کند. همچنین استفاده از پنبه خشک در مدخل گوش نیز باعث جذب آب می‌شود.

وی با تاکید براینکه هیچگونه دستکاری در گوش نباید انجام شود، ادامه داد: در صورت گرفتگی گوش حتما باید به متخصص گوش‌وحلق‌وبینی مراجعه شود تا در صورت لزوم نسبت به شست‌وشوی گوش اقدام کند.

متخصص گوش‌وحلق‌وبینی، عنوان کرد: افرادی که در اثر ضربه یا هر عامل دیگری پرده صماخ گوشش‌شان دچار آسیب شده و سوراخ می‌شود یا پارگی پایدار صماخ گوش دارند، باید هنگام استحمام یا شنا از نفوذ آب به داخل گوش به طور جدی جلوگیری کنند. برای این منظور می‌توانند پنبه را آغشته به وازلین کرده و در گوش خود قرار دهند تا جلوی نفوذ آب را بگیرند. درمان سوراخ پایدار صماخ گوش نیازمند جراحی است.

کد خبر: 54908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =