ارائه بیش از ۱۰۸ میلیون نفرساعت آموزش مهارتی

براساس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۱۰۸ میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی در رشته‌های مختلف در مراکز دولتی مهارت‌آموزی وابسته به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال گذشته ارائه شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تازه‌ترین گزارش وزارت کار در خصوص ارائه آموزش‌های حاکی از روند کاهشی ارائه آموزش‌های مهارتی مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای در سال ۱۴۰۰ نسبت به عملکرد این حوزه در سال قبل از آن است.

براین اساس در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۱۸ میلیون نفرساعت آموزش مهارت رشته‌های مختلف در مراکز دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای انجام شده که در سال بعد از آن با کاهش ۱۰ میلیون نفرساعتی مواجه شده است.

براساس سیاست‌های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های مهارتی در مراکز مختلف مانند کارگاه‌ ثابت شهری، کارگاه سیار شهری، کارگاه صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، کارگاه جوار دانشگاهی، کارگاه پادگان، کارگاه زندان، کارگاه روستا و دیگر مراکز مهارت‌آموزی ارائه شده که هرکدام از این مراکز بخشی از بار آموزش مهارت را عهده‌دار هستند.

کارگاه‌های ثبت شهری مرکز مهارت‌آموزی کشور

در این بین مراکز مهارت‌آموزی کارگاه ثابت شهری با بیش از ۴۳ میلیون و ۵۵۷هزارنفر ساعت بیشترین سهم ارائه دوره‌های مهارت‌آموزی را در بین دیگر مراکز به خود اختصاص داده و مراکز مهارت‌آموزی کارگاه‌های صنایع و بنگاه‌های اقتصادی به عنوان مراکز جوارکارگاهی با میزان بیش از ۶ میلیون و ۴۴۲هزارنفر ساعت آموزش در سال گذشته کمترین بار ارائه مهارت‌آموزی را در بین مراکز دولتی برعهده داشته است.

البته با توجه به اثبات اثرگذاری فعالیت گسترده مراکز آموزش مهارت جوارکارگاهی در رونق تولید با چاشنی مهارت نیروی کار انتظار توسعه آموزش مهارت از طریق این مراکز در واقع موجب افزایش بهره‌وری نیروی کار و تولید خواهد شد.

نیروی کار ماهر دانش‌آموخته محصول مراکز آموزش جوارکارگاهی

ارائه آموزش‌های جواردانشگاهی نیز به عنوان دومین مراکز فعال آموزش مهارت در سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون و ۵۰۸ هزارنفر ساعت مهارت‌آموزی را در کارنامه خود دارند.

آمار قابل توجه آموزش مهارت در مراکز جواردانشگاهی اما از حیث تلفیق سیاست‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با مراکز فنی و حرفه‌ای در راستای توسعه و پیوند مهارت با دانش روز نظری مورد توجه بوده و روند نقش‌آفرینی فعالیت مراکز در گسترش مهارت‌آموزی و تربیت نیروی کار ماهر دانش‌آموخته را نشان می‌دهد.

در واقع عدم توجه به الزام پیوند مهارت و دانش نظری دانشگاهی و تاثر آن در خروجی کسب و کار و تعیین کنندگی در بازار کار و اشتغال در طی سالها و دهه‌های گذشته به عنوان یکی از خلاء‌های بازار کار و اشتغال شناخته شده که با ادامه روند مثبت فعالیت مراکز آموزش مهارت جواردانشگاهی شاهد تغییر مسیر مثبت این مهم خواهیم بود.

تربیت سربازان ماهر

کارگاه‌های آموزش مهارت جوارپادگانی نیز به عنوان یکی از مراکز دولتی فعال در ارائه آموزش‌های مهارتی در رشته‌های متعدد، نقش مهمی در توسعه آموزش‌ مهارت برعهده داشته به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ در این مراکز شاهد ارائه بیش از ۱۰ میلیون و ۱۸۲هزارنفر ساعت آموزش مهارتی بوده‌ایم.

استفاده از فرصت حدوداً ۲ ساله دوره خدمت سربازی به عنوان بخشی از سالهای جوانی و آموزش‌پذیری نیروی کار در واقع فرصت دوسویه‌ای برای نیروی جوان آماده ورود به بازار کار و همچنین فرصتی برای توسعه مهارت‌آموزی در راستای بهره‌مندی بازار کار از محصول آموزشی در قالب نیروی کار دانش‌آموخته محسوب می‌شود.

در راستای سیاستگذاری و ایجاد زمینه برای ارائه آموزش‌های مهارتی به کارجویان و تربیت نیروی کار ماهر جهت ورود به بازار کار در قالب سربازان، ضرورت ایجاد سازوکاری ویژه در سالهای گذشته دیده شده است که در این مسیر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با ایجاد و توسعه مراکز آموزشی" جوارپادگان" بستر ارائه گسترده آموزش‌های مهارتی را فراهم کرده است.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند بستر ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی را به نیروی کار جوان در دوره خدمت ضروری فراهم کند و در قالب تعامل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و نهادهای نظامی و انتظامی فعالیت اثربخش در این حوزه داشته باشد، تاسیس "مراکز جوارپادگان" برای ارائه تخصصی آموزش‌های مهارتی به سربازان است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این راستا اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، "مراکز جوار پادگان" می‌توانند نقش تعیین کننده در خصوص تربیت نیروی کار ماهر در قالب همکاری با نیروهای مسلح ایفا کنند و با ایجاد ارتباط و تعامل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با پادگان‌های مختلف در سراسر کشور، امکان مهارت‌آموزی در بخش‌های مختلف آموزشی به سربازان ایجاد خواهد شد و نهایتاً می‌توان خروجی قابل قبولی در تربیت نیروی کار ماهر و جوان را شاهد بود.

در همین ارتباط و بر اساس اطلاع‌رسانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در کشور بیش از ۷ هزار کارگاه در سطح پادگان‌ها و مراکز آموزش نظامی ‌وجود دارد که از طریق آنها می‌توان، آموزش‌های لازم را به سربازان ارائه داد و در واقع می‌توان از این امکانات و ظرفیت‌ها به عنوان بستر مهارت‌آموزی به جمعیت جوانی که در آینده به بازار کار وارد می‌شوند، بهره‌مند شد.

آموزش مهارتی سالانه ۱۲۰ هزار سرباز

«غلامحسین حسینی نیا» رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از ارائه آموزش های مهارتی به ۱۲۰‌هزار سرباز خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان وظیفه، با کمک ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان فنی و حرفه‌ای سالانه به ۱۲۰‌هزار سرباز وظیفه آموزش‌ مهارتی ارائه می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه از میان ۱۹ گروه مخاطب مهارت آموزی، یکی از مهم ترین آنها نیروهای مسلح و به ویژه سربازان هستند، بیان کرد: یکی از مهمترین این گروه‌ها نیروهای مسلح و به ویژه «سربازان» هستند که دوره‌های مختلف مهارت‌آموزی برای آن‌ها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ دستگاه کشوری و لشگری برای مهارت‌آموزی نیروهای مسلح و سربازان بسیج شده‌اند، یادآور شد: ۱۲۰ هزار نفر در سال گذشته تحت آموزش های مهارتی قرار گرفته‌اند و در ۳ ماهه نخست سال جاری نیز ۳۷ هزار نفر از افراد زیر مجموعه نیروهای مسلح در ۷ هزار و ۳۰۰ کارگاه مهارت‌آموزی و با وجود تفاهم نامه‌ای که از قبل بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دستگاه های اجرایی به امضا رسیده است، آموزش‌های مهارتی مختلف را فرا گرفته‌اند.

اشتغال زندانیان با استفاده از مهارت

ارائه بیش از ۸ میلیون و ۳۲۱ هزارنفر ساعت دوره‌های آموزشی مهارت در قالب فعالیت کارگاه‌های آموزشی زندان‌ها نیز در راستای بسترسازی برای تربیت نیروی کار جهت ورود به بازار اشتغال پس از گذراندن دوره محکومیت و کسب درآمد از طریق مهارت‌آموزی در زندان و تأمین هزینه‌های معیشت خانوار از جمله مزایای مهارت‌آموزی زندانیان با کمک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سازمان زندانها است.

در واقع یکی از راهکارهای بازگشت زندانیان به جامعه و خودکفایی آنها پس از گذراندن دوران محکومیت، ارائه دوره‌های آموزش مهارت برای آنها و فراگیری مهارت توسط آنها است.

روند مهارت‌آموزی زندانیان بهترین بستر برای اشتغال آنها در دوران آزادی است که منجر به اشتغال و تأمین معیشت خانوار توسط خود فرد خواهد شد که نیاز به حمایت‌ نهادهای مختلف را جهت اداره خانواده از بین می‌برد.

کد خبر: 55028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =