323 هزار نفر به بیمه شدگان تامین اجتماعی اضافه شدند

 براساس اعلام معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهبود آمارها در بخش اشتغال کشور نشان می دهد که اقدامات دولت در این حوزه مثمر ثمر بوده است؛ نشان به آن نشان که تنها در شش ماهه اول امسال، بیمه شدگان جدید اجباری سازمان تامین اجتماعی 323 هزار نفر افزایش یافته که این میزان نسبت به مدت مشابه 6.5 درصد رشد داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران ، اقدامات دولت در موضوع اشتغال بر بستر زیست بوم ملی اشتغال قرار گرفته است. خدمات دولتی و مردمی و خصوصی در حوزه اشتغال می بایست بر اساس زیست بوم ملی اشتغال کشور ارائه شود تا به ایجاد شغل هدفمند مولد پایدار و انبوه منتج شود. بدین معنا که هر چه بیشتر دولت خدمات واقعی ارائه کند جامعه مخاطب بیشتری به سمت ثبت اشتغال و دریافت خدمات حرکت می کند که این اتفاق از طرفی به برآورد دقیق تری از عرصه اشتغال کشور کمک و راهبری و پیاده سازی زیست بوم را تسهیل می کند و از طرفی دستاورد آن محاسبه ارزش تولیدات مشاغل خارج از دیدگاه است و رشد تولید ناخالص داخلی واقعی تر است.

آنطور که محمود کریمی بیرانوند گفته است در یک سال اخیر 3 نشست شورای عالی اشتغال با حضور رئیس جمهور تشکیل شده است که این نشان از اهمیت موضوع اشتغال در این دولت دارد. چرا که در دولت های قبلی شخص رئیس جمهور در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نمی کرد و این جلسات به ریاست معاون اول وی برگزار می شد.

کریمی بیرانوند، با اشاره به تاکید آیت الله رئیسی مبنی بر اینکه تا پایان سال، هر ماه جلسه شورای عالی اشتغال برگزار شود، گفته که یکی از دلایل طولانی شدن بازه زمانی برگزاری جلسات شورای عالی اشتغال به سرانجام رسیدن مصوبات جلسات قبلی است، یعنی باید در مصوبات جلسات قبل به یک نقطه اثر جدید برسیم.

طبق گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اگر مصوبات خوب اجرا نشده باشد، جلسه برگزار نمی شود تا از به سرانجام رسیدن اموری که آغاز شده اطمینان حاصل کنیم.

افزایش 211 هزار نفری جمعیت فعال کشور

این مقام مسئول اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش 163 هزار نفری جمعیت بیکار کشور در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده و گفته است که طبق گزارش مرکز آمار در تابستان امسال شاهد افزایش 373 هزار نفری جمعیت شاغل کشور، کاهش 163 هزار نفری جمعیت بیکار و افزایش 211 هزار نفری جمعیت فعال کشور هستیم.

محمود کریمی بیرانوند، با بیان اینکه «روند ایجاد اشتغال خالص برای مردان و زنان افزایشی بوده است، گفته که نرخ بیکاری نسبت به تابستان 1400، هفت دهم درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نیز نسبت به سال گذشته 1/2 درصد کاهش داشته است.

وی همچنین درباره ایجاد اشتغال خالص در بخش های صنعت و کشاورزی نیز گفته است که ایجاد اشتغال خالص در بخش صنعت و خدمات مثبت و میانگین آن بالای 100 هزار نفر بوده است اما متاسفانه بخش کشاورزی در حوزه اشتغال خالص ریزش داشته است. بیشترین ریزش اشتغال در تابستان 1401 مربوط به بخش کشاورزی بوده و بیشترین افزایش به بخش خدمات با 547 هزار شغل تعلق داشته است.

در تابستان امسال نیز شاغلان بخش صنعت با رشد مواجه شدند. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، تعداد شاغلان بخش صنعت نیز در تابستان سال جاری 8 میلیون و 29 هزار نفر برآورد شده، این در حالی است که در فصل مشابه سال گذشته این تعداد 7 میلیون و 907 هزار نفر بوده است، بنابراین تعداد شاغلان در بخش صنعت در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته حدود 121 هزار نفر افزایش داشته است. سهم بخش صنعت از کل تعداد شاغلان ایران نیز در تابستان 1401 حدود 33.5 درصد به ثبت رسیده است.

آمارها نشان می دهد تا پایان شهریورماه امسال 998 هزار و 595 نفر در واحدهایی که در شهرک ها و نواحی صنعتی به بهره برداری رسیدند، مشغول به کار بودند که نسبت به اشتغال 961 هزار و 174 نفر تا پایان سال قبل در این واحدها، حدود 3.9 درصد افزایش داشته است. از آنجا که 92 درصد صنعت کشور را صنایع کوچک تشکیل می دهند، رویکرد دولت مردمی سیزدهم در بخش صنعت و تولید، رونق بازار کار و احیای واحدهای تولیدی راکد است؛ این مهم به عنوان یکی از سرفصل های کاری دولت از ابتدای فعالیت خود در دستور کار قرار گرفته و تاکنون به نتایج خوبی نیز منتج شده است.به همین خاطر است که در سال گذشته 2 هزار واحد راکد شده به چرخه تولید بازگشتند و بیش از 40 هزار اشتغالزایی جدید به وجود آمد. امسال نیز برای احیای واحدهای راکد، 50 هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

از طرفی نتایج طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال نشان می دهد که در بین کل واحدهای صنعتی، 12 هزار و 67 واحد راکد، شامل 6814 واحد در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی و 5253 واحد در خارج از آنها وجود دارد که 62 درصد آنها از طریق شیوه های فنی باز فعال سازی، امکان راه اندازی مجدد دارند و در صورت تحقق آن، بیش از 167 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد و سازمان صنایع کوچک نیز سالانه برای احیای تعدادی از این واحدها برنامه ریزی می کند.

پرداخت بیش از 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حوزه اشتغال

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از پرداخت بیش از 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات در حوزه اشتغال خبر داده و گفته است که برای اولین بار در دولت سیزدهم، در یک سال بیش از 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حوزه اشتغال پرداخت شده و این میزان در دولت های سابق کم نظیر است و بزودی به 45 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته که میزان پرداخت تسهیلات در سال های بعد قطعا به حدود 70 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که بسیار عدد قابل توجهی است.

کریمی بیرانوند رویکرد دولت سیزدهم در حوزه ایجاد اشتغال را سپردن قدرت اجرایی به استانداران سراسر کشور عنوان کرده و گفته هیچ دستگاهی در اعتبارات استانی سهیم نیست و شخص استاندار با توجه به شرایط، امکانات و ظرفیت های دستگاه های استانی خود تصمیم می گیرد.

وی یکی از افتخارات دولت مردمی سیزدهم را راه اندازی سامانه ملی رصد اشتغال دانسته و خاطرنشان کرده که تمام اتفاقات در زمینه اشتغال کشور از جمله مشاوره، آموزش و پرداخت تسهیلات در این سامانه، به تفکیک کد ملی، آدرس و... در حال ثبت است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به رویکرد توسعه اشتغال در مناطق محروم اظهار کرده که براساس اطلاعات سامانه رصد، استان های ایلام، کردستان و سیستان وبلوچستان سه استان برتر در حوزه ثبت اشتغال هستند.

وی از افزایش 3.1 درصدی بیمه شدگان جدید بیمه بیکاری خبر داده اما گفته که میزان درخواست بیمه بیکاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 30 درصد کاهش داشته است.

کد خبر: 55098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =