فعالیت مستمر تأمین اجتماعی برای گسترش خدمات بیمه‌ای

براساس داده‌های آماری اکنون ۶ تا ۷ میلیون نفر از شاغلان و فعالان اقتصادی در کشور فاقد بیمه بوده و با وجود اینکه تأمین اجتماعی به تنهایی ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد اما هنوز امکان بهره‌مندی این گروه از فعالان عرصه کسب و کار، اقتصاد و تولید با وجود فعالیت ۱۸ صندوق بیمه‌ای در کشور فراهم نشده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه در کشور تاکنون براساس اصل ۲۹ قانون اساسی از ۷۰ درصد افراد تحت پوشش؛ ۵۳ درصد جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران را از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی بهره‌مند کرده اما هنوز ۳۰ درصد افراد فاقد بیمه در کشور وجود داشته که نیاز به حمایت بیمه‌ای از این افراد ضرورت دارد.

در اصل ۲۹ قانون اساسی آمده؛ برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، درراه‌ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی همگانی بوده و دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی یادشده را برای یک یک افراد کشور تامین کند.

فعالیت در عرصه اقتصادی و اشتغال در فضای کسب و کار بدون داشتن هرگونه بیمه‌ای به ضرر افراد فاقد بیمه بوده و حتی صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر نیز از این منظر متضرر خواهند شد زیرا با استفاده از وصول حق بیمه از هر بیمه‌شده‌ای امکان افزایش منابع پایدار هر سازمان بیمه‌گری وجود دارد.

در شرایطی که روند افزایش سالمندی و کاهش جمعیت در کشور را شاهد هستیم، صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر نیز به دلیل افزایش شمار مستمری‌بگیران و بازنشستگان با کاهش ضریب پشتیبانی همراه شده که افزایش شمار بیمه‌شدگان جدید در راستای حمایت از فعالان عرصه تولید و اقتصاد در این زمینه بسیار کارساز بوده تا به سمت افزایش ضریب پشتیبانی این سازمان‌های بیمه‌گر حرکت شود.

۴۵ میلیون تحت پوشش تأمین اجتماعی با ۱۵ میلیون بیمه شده اصلی

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰ جمعیت ایران با ۸۴ میلیون و ۹۷۱ هزار نفر اکنون ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۲۸۳ نفر تحت پوشش این سازمان بزرگ بیمه‌ای معادل ۵۳ درصد از افراد جامعه هستند که تعداد افراد بیمه شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته (۱۴۰۰) نیز طبق آمارهای موجود ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۱۵ نفر است.

در این آمارها بیشترین بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی مربوط به بیمه‌شدگان اجباری با ۶۹ درصد، بیمه‌شدگان خاص با ۲۹ درصد، بیمه بیکاری و توافقی هم هرکدام یک درصد این جمعیت تحت پوشش بزرگترین سازمان بیمه‌گر در کشور هستند.

ضریب پوشش بیمه‌ای در کشور ۷۰ درصد است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این باره با اشاره به توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی و درمانی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب گفت: ضریب پوشش بیمه‌های اجتماعی که پیش از پیروزی انقلاب حدود ۲۰ درصد بوده امروز به حدود ۷۰ درصد رسیده و در بخش بیمه‌های درمانی ضریب پوشش ۱۰۰ درصد است.

میرهاشم موسوی تصریح کرد: با وجود دستاوردهای ارزشمند در این حوزه، هنوز بین ۵ تا ۶ میلیون نفر از شاغلان و فعالان اقتصادی کشور تحت پوشش هیچ بیمه اجتماعی نیستند.

وی اظهار داشت: فراگیری پوشش بیمه‌های اجتماعی در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته و برنامه عملیاتی سازمان تأمین‌اجتماعی در این زمینه از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ آغاز شده و با طراحی برنامه بیمه فراگیر خانواده ایرانی، از نیمه دوم سال گذشته تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش این بیمه قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به روند افزایشی تعداد بیمه‌شدگان تصریح کرد: بعد از افزایش قابل توجه و بی‌نظیر دستمزد کارگران در سال جاری که با حمایت و دستور رئیس‌جمهور اتفاق افتاد، برخی پیش‌بینی کرده بودند که شاهد ریزش نیروی انسانی باشیم.

موسوی ادامه داد: اما آمارهای سازمان تأمین اجتماعی از تعداد بیمه‌شدگان، روند افزایشی را نشان می‌دهد و تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نیز از ۲۲۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۷۰ هزار نفر در سال جاری کاهش یافته که این موضوع نشان‌دهنده روند مثبت و افزایشی در عرصه اقتصاد و اشتغال است.

حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار پشت نوبت بیمه کارگران ساختمانی

موسوی در مورد بیمه‌های حمایتی و حمایت سازمان تأمین اجتماعی از گروههای فاقد بیمه نیز اظهار داشت: بیمه رانندگان و کارگران ساختمانی، از بیمه‌های حمایتی است که بیمه‌شده، سهم حداقلی در پرداخت حق بیمه دارد.

وی بیان داشت: حدود ۱۵ میلیون بیمه‌شده اصلی تحت پوشش این سازمان بوده که ۱۰.۵ میلیون نفر بیمه‌شده اجباری با پرداخت حق بیمه کامل و مابقی بیمه‌های خاص و حمایتی هستند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: در بیمه رانندگان، پرداخت بخشی از حق بیمه را دولت تقبل کرده و به هر میزان که دولت منابع را تأمین کرده و رانندگان تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

موسوی درباره حمایت از بیمه کارگران ساختمانی نیز بیان داشت: بیمه کارگران ساختمانی، قانون خاص دارد و بخشی از حق بیمه این گروه از محل عوارض پروانه‌های ساختمانی تأمین می‌شود.

به گفته وی، اکنون ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار داشته و حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر دیگر نیز به عنوان پشت نوبتی هستند.

ناترازی منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره سیاست‌های تأمین اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: یکی از چالش‌هایی که در این سیاست‌ها نقطه‌زنی شده، ناترازی منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی بوده و امروز یکی از چالش‌های مهم صندوق‌ها، ضریب پشتیبانی پایین است که در برخی صندوق‌ها به نقطه سربه سر یک بیمه‌پرداز در مقابل یک بازنشسته رسیده است.

میرهاشم موسوی در این باره اظهار داشت: در برخی صندوق‌های بازنشستکی نیز حتی ضریب پشتیبانی منفی شده و دولت تمام بودجه این صندوق‌ها را از محل منابع عمومی تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: در صندوق تأمین‌اجتماعی که شرایط نسبتاً بهتری در این شاخص دارد، این نسبت حدود ۴.۲ بوده یعنی به ازای یک بازنشسته، ۴.۲ بیمه‌پرداز وجود دارد که استاندارد آن حدود ۶ یا ۶.۵ نفر به ازای هر بازنشسته است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: فراگیری پوشش بیمه‌های اجتماعی که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته، راهکاری برای بهبود شرایط نسبت پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی است که تا حدی ناترازی صندوق‌ها را جبران کند.

اجرای نظام چندلایه و بیمه فراگیر راهکارهای افزایش پوشش بیمه‌ای

حمیدرضا نایب خسروشاهی کارشناس حوزه بیمه‌های اجتماعی نیز درباره پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه پیشتر در گفت و گو با آتیه آنلاین اظهار داشت: یکی از راهکارهای مهم برای پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه اجرای نظام چندلایه تامین اجتماعی بوده زیرا در این نظام و سیاست‌های ملی تأمین اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به لایه‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای در سطوح پایه، مازاد و مکمل به خوبی توجه شده است.

وی تصریح کرد: برای ایجاد نظام چندلایه تأمین اجتماعی در سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تاکید جدی شده و با وجود اقدامات موثر برای ایجاد این نظام در تأمین اجتماعی اما هنوز اجرای آن با مشکلاتی روبه‌رو است.

خسروشاهی ادامه داد: در حوزه حمایتی نظام چندلایه تأمین اجتماعی موضوع حمایتی سازمان تأمین اجتماعی متکی به منابع دولتی به نوعی مغفول مانده و در واقع جهت‌گیری و سوگیری برای حمایت‌های مردمی به صورت مدون در راستای این موضوع وجود ندارد.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است: با مشخص شدن نقش و جایگاه سازمان تأمین اجتماعی در نظام چندلایه، افزایش هم‌افزایی سازمان‌های بیمه‌گر و کاهش تداخل بین سازمان‌ها در راستای اجرای دقیق این نظام چندلایه در کشور، نقش صندوق‌های برای اجرای این نظام در کشور بهتر تعیین می‌شود.

به گفته وی، براساس ماده یک قانون تأمین اجتماعی، تعمیم و پوشش بیمه‌ای به عنوان یکی از تکالیف مهم سازمان بوده که اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به عنوان یکی از طرح‌های مهم سازمان در راستای اجرای عدالت اجتماعی و پوشش بیمه همگانی به شمار می‌رود.

اکنون با توجه به اینکه ۱۸ صندوق بیمه‌ای در کشور فعالیت داشته باید برای جلوگیری از کاهش ضریب پشتیبانی و افزایش منابع پایدار سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر پوشش افراد فاقد بیمه در دستور کار قرار گرفته تا ضمن گسترش خدمات بیمه‌ای و وصول حق بیمه از این افراد، در تعادل منابع و مصارف این سازمان‌ها نیز ساماندهی صورت گیرد.

کد خبر: 55149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =