اثرگذاری زیست بوم اشتغال بر افزایش بیمه شدگان شاغل تامین اجتماعی

 از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان تابستان سال ۱۴۰۱، دولت سیزدهم با رویکرد اشتغالزایی در قالب زیست بوم ملی اشتغال، باعث شد بیش از یک میلیون و ۷۰ هزار نفر به بیمه شدگان اجباری اضافه شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، به نظر می رسد رویکرد دولت سیزدهم در حوزه اشتغال و معیشت نتیجه داده است؛ زمانی که الگوی زیست بوم ملی اشتغال در نیمه دوم پارسال به مرحله اجرا درآمد و دستمزد سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۷ درصد افزایش یافت.

نشان به آن نشان که معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اثرگذاری این دو رویکرد بر اشتغال و مسائل رفاهی بیان داشته است: «یکی از سیاست های مثبت رفاهی دولت سیزدهم افزایش حداقل دستمزد کارگران بود که باعث شد در ۶ ماهه اول ۱۴۰۱ بیمه شدگان جدید اجباری سازمان تامین اجتماعی ۳۲۳ هزار نفر افزایش یابند.»

بنا بر داده های آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزایش تعداد بیمه شدگان اجباری در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ بیش از ۶ درصد رشد نشان می دهد.

در سال ۱۴۰۰ نیز یک میلیون و ۱۰۷ هزار بیمه شده جدید اجباری به بیمه شدگان تامین اجتماعی اضافه شده بودند که سهم نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ۷۵۰ هزار نفر بود. بر این اساس در مجموع ۱۲ ماه یعنی ۶ ماهه دوم سال گذشته و نیمه اول امسال، یک میلیون و ۷۳ هزار نفر بیمه شده اجباری به جمع بیمه شدگان تامین اجتماعی افزوده شده اند. این تعداد بیمه شده نشان می دهد در جایی شاغل شده اند.

بر اساس گزارش مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از مجموع بیمه شدگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در ۹ ماهه سال گذشته، ۳۹.۹ درصد از آنها، بیمه شدگان اصلی هستند که حدود ۸۸.۹ درصد آنها را بیمه شده شاغل تشکیل می دهند.

آمار بیمه شدگان شاغل سازمان تامین اجتماعی طی این مدت همچنین گویای آن است که بیشترین سهم متعلق به بیمه شدگان اجباری با ۷۸ درصد و ۲۲ درصد مابقی، رانندگان، حرف و مشاغل آزاد و کارگران ساختمانی است.

سازمان تامین اجتماعی با تحت پوشش قرار دادن ۷۶ درصد جمعیت کل بیمه شدگان کشور، در میان صندوق های بیمه ای کشور در جایگاه اول از نظر جمعیت تحت پوشش قرار دارد.

برابر ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون مکلفند مطابق قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه کارگران واحدهای خود اقدام کنند.

کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری

یکی از نشانه های درخواست بیمه بیکاری این است که بیکاران برای مدتی که جویای کار هستند، مقرری بیکاری دریافت می کنند. به عبارت دیگر کاهش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری به معنی رونق کسب وکارها و برگشت به کار افراد و بازگشت مجدد جویندگان کار به اشتغال است.

آمارهای اشتغالزایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد درخواست بیمه بیکاری نیز با کاهش مواجه شده است. بنا بر داده های سازمان تامین اجتماعی، در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه، میزان درخواستی های بیمه بیکاری به میزان ۳۰ درصد کاهش داشته است. بر این اساس تا پایان خردادماه ۱۶۲هزار و ۴۹۱ نفر بیمه بیکاری دریافت می کنند که این روند نزولی بوده است. تعداد بیمه شدگان بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۰، ۱۸۵هزار نفر و در سال ۱۳۹۹، ۲۰۰ هزار نفر بوده است.

۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید تامین اجتماعی

اگرچه منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی متنوع و از محل ۴ منبع پایدار شامل «حق بیمه، درآمد حاصل از وجوه ذخایر و اموال سازمان، وجوه حاصل از خسارات و جریمه های نقدی مقرر در قانون ماده ۲۸ تامین اجتماعی و کمک ها و هدایا» تامین می شود، اما حق بیمه به عنوان یکی از مهم ترین منابع پایدار این سازمان تعریف شده است.

هر چه میزان بیمه پردازان افزایش یابد، سازمان تامین اجتماعی نیز خدمات بهتری به بیمه شدگان ارائه می دهد و منابع آن پایدارتر می شود. بنابراین اهتمام به ایجاد اشتغال در قالب رویکرد زیست بوم ملی اشتغال و صیانت از اموال مردم در شرکت های زیرمجموعه صندوق های تامین اجتماعی باعث افزایش درآمدزایی این سازمان شده است.

نشان به آن نشان که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید برای سازمان تامین اجتماعی فراهم شده است.

برنامه جدیدی برای بازرسی از کارگاه ها و بررسی اوضاع کارگران انجام می شود و ابتدا تمرکز روی واحدهای اقتصادی تحت مدیریت دولت و حاکمیت خواهد بود که ببینیم آیا حقوق کارگران در شرکت های زیرمجموعه حاکمیت رعایت می شود یا خیر.

تاثیرگذاری زیست بوم ملی اشتغال بر حوزه کار

با توجه به اهمیت موضوع اشتغال در کشور، رویکرد و راهکار تحولی با مبنا قرار گرفتن زیست بوم اشتغال در ارائه خدمات و مردمی سازی خدمات اشتغال در نظر گرفته شده است؛ چراکه خدمات دولتی، مردمی و خصوصی در حوزه اشتغال باید بر اساس زیست بوم ملی اشتغال کشور ارائه شده تا به ایجاد شغل هدفمند، مولد، پایدار و انبوه منتج شود. بدین معنا که هر چه دولت خدمات واقعی بیشتری ارائه کند، جامعه مخاطب بسیاری به سمت ثبت اشتغال و دریافت خدمات حرکت می کنند که این اتفاق از یک طرف به برآورد دقیق تری از عرصه اشتغال کشور کمک کرده و راهبری و پیاده سازی زیست بوم را تسهیل می کند و از طرف دیگر دستاورد آن محاسبه ارزش تولیدات مشاغل خارج از دیدگاه است و رشد تولید ناخالص داخلی واقعی تر می شود.

زیست بوم اشتغال کشور با هدف ایجاد سالانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در اولین جلسه شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم در آبان ماه سال ۱۴۰۰، با حضور شخص رئیس جمهور رونمایی شد. این زیست بوم ۲ الزام در زمینه تکنیک ها و روش های ایجاد اشتغال و هماهنگی در سطح کلان برای عملیاتی شدن ظرفیت ها و زیرساخت های کشور در راستای اشتغال آفرینی دارد.

زیست بوم اشتغال، ۲ گروه افراد بیکار و افراد فاقد شغل شایسته را به عنوان مخاطب در نظر دارد و تلاش می کند برای افراد بیکار شغل ایجاد کرده و وضعیت شغلی افراد فاقد شغل شایسته را نیز بهبود بخشد. در این زیست بوم ۲۲ رسته شغلی در سطح ملی، هشت رسته در سطح استانی و سه رسته در هر ناحیه در نظر گرفته شده است.

کد خبر: 55198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =