مکمل‌های مفید برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا

یک متخصص تغذیه، با اشاره به چگونگی مصرف مکمل‌ها در فصل سرد برای افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که ویتامین‌ها و مینرال‌هایی مانند سی، دی، زینک و گروه بی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مرجان مهدوی روشن با بیان اینکه در فصل پاییز و زمستان شیوع بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا بیشتر می‌شود، اظهار کرد: از طرفی طی سال‌های اخیر با ویروس کرونا نیز مواجه هستیم.

وی با اشاره به راهکارهای تغذیه‌ای برای قوی‌تر کردن سیستم ایمنی بدن در این ایام، افزود: با استفاده از اصول تغذیه‌ای می‌توانیم شانس ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا را کمتر کنیم یا اگر مبتلا شدیم، می‌توانیم با تغذیه مناسب، درمان را سریع‌تر کنیم.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه نمی‌توان ادعا کرد با مصرف یک سری مواد غذایی اصلا به بیماری‌های گروه سرماخوردگی مبتلا نمی‌شویم، گفت: سرماخوردگی و آنفلوانزا ویروسی است و منشا تغذیه‌ای ندارد.

مهدوی روشن، با اشاره به آیتم‌های غذایی که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند، یادآور شد: افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌جات در برنامه غذایی روزانه بسیار مفید است؛ زیرا میوه‌ها و سبزی‌جات غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند و این ترکیبات موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ البته در بین میوه‌ها و سبزی‌جات آن دسته که رنگی‌تر هستند، محتوای آنتی اکسیدان بیشتری دارند.

وی بهترین و مناسب‌ترین انتخاب برای افراد مبتلا به بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا را هویج، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای رنگی، کلم بنفش، انار، گیلاس، توت‌فرنگی، آلبالو و ... دانست و عنوان کرد: افزایش مصرف میوه‌ها به ویژه میوه‌هایی که محتوای ویتامین سی بالاتری دارد مانند مرکبات شامل پرتقال، لیمو و نارنگی، گزینه خوبی است که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و اگر فرد مبتلا باشد نیز روند درمان را سریع‌تر می‌کند.

این رژیم درمانگر، یکی از عواملی که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود را افزایش توده چربی بدن دانست و متذکر شد: هرچقدر وزن فرد بالاتر باشد، ضعف سیستم ایمنی بیشتر می‌شود و اگر اضافه وزن دارید باید با برنامه غذایی اصولی وزن خود را به محدوده مناسب برسانید.

وی با بیان اینکه افزایش دریافت منابع غذایی حاوی پروتئین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، گفت: غذاهایی مانند حبوبات(نخود، لوبیا و عدس)، سفیده تخم مرغ، مرغ، ماهی، گوشت قرمز و لبنیات(شیر، ماست و پنیر) منابع خوب پروتئین هستند و اگر در طول روز به میزان مناسب مصرف شود به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

مهدوی روشن دریافت کافی مایعات را یکی از شروط اصلی تقویت سیستم ایمنی دانست که به عملکرد خوب ارگان‌های بدن کمک می‌کند و ادامه داد: آلودگی و سموم موجود در بدن با دریافت زیاد مایعات دفع می‌شود؛ همچنین استفاده از آب، چای، شیر گرم، آبمیوه‌های طبیعی، سوپ و آش بهترین انتخاب برای تقویت سیستم ایمنی افراد مبتلا به سرماخوردگی است.

این متخصص تغذیه با اشاره به یک سری مواد غذایی که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود، عنوان کرد: هرچقدر مصرف این گروه از مواد غذایی در طول روز و هفته بیشتر باشد، سیستم ایمنی ما ضعیف‌تر می‌شود که شامل غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر، غذاهای سرخ شده و فست فودهاست؛ همچنین مصرف بیش از حد گوشت قرمز به مروز زمان ضعف سیستم ایمنی را به دنبال دارد.

وی داشتن تحرک و فعالیت بدنی را الگویی مناسب برای سبک زندگی سالم دانست که برای تقویت سیستم ایمنی نیز مفید و موثر است و اضافه کرد: مصرف مکمل‌های ویتامینی و مینرالی نیز می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد.

مهدوی روشن، با اشاره به چگونگی مصرف مکمل‌ها در فصل سرد برای افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که ویتامین‌ها و مینرال‌هایی مانند سی، دی، زینک و گروه بی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند؛ اما تجویز این مکمل‌ها زمانی است که بدن دچار کمبود باشد و در نتیجه مصرف مکمل‌ها حتما باید با نظر پزشک متخصص یا مشاور تغذیه باشد و مصرف خودسرانه ممنوع است.

کد خبر: 55205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =