استقبال کارگران از خدمات درمانی تامین‌اجتماعی

رئیس پلی‌کلینیک تامین‌اجتماعی مبارکه (استان اصفهان)، این مرکز درمانی را به واسطه واقع شدن در شهرستانی که به عنوان قطب اقتصادی منطقه نامیده می‌شود، یکی از شلوغ‌ترین مراکز درمانی تامین‌اجتماعی بیان کرد که خدمات آن با استقبال مردم به ویژه اقشار کارگر جامعه مواجه است.

دکتر حسام نصیری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه این مرکز درمانی در قطب اقتصادی استان اصفهان، یعنی شهرستان مبارکه واقع شده است، افزود: قشر کارگری وسیعی در این شهر ساکن است تا حدی که می‌توان گفت، شعبه تامین‌اجتماعی مبارکه یکی از پرجمعیت‌ترین بیمه‌شدگان استان را دارد و به تبع آن درمانگاه تامین‌اجتماعی مبارکه نیز یکی از شلوغ‌ترین و پرمراجعه‌ترین مرکز درمانی استان به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: با توجه به فعالیت کارخانه‌های عظیم مانند کارخانه فولاد مبارکه، کارخانه چینی زرین، کارخانه فرآورده‌های نسوز اصفهان، کارخانه قند اصفهان و بسیاری از کارخانه‌های بزرگ دیگر و نیز به دلیل مجاورت شهرک صنعتی مبارکه، بسیاری از کارگران از خدمات درمانی این پلی‌کلینیک بهره‌مند می‌شوند؛ به گونه‌ای که روزانه حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ بیمار به این مرکز مراجعه می‌کند که این میزان مراجعه در پیک‌های بیماری از جمله آنفلوآنزا، افزایش می‌یابد.

پزشک عمومی در شرح خدمات این مرکز درمانی، گفت: یکی از خدمات مهم مرکز را واحد دندانپزشکی تشکیل می‌دهد؛ هرچند متاسفانه به دلیل پایین بودن تعرفه‌های دندانپزشکی، کمتر دندانپزشکی یافت می‌شود که با مراکز ملکی در سطح کشور همکاری داشته باشد، اما در این پلی‌کلینیک خداراشکر توانستیم یک دندانپزشک را جذب کنیم و بتوانیم پاسخگوی نیازهای بهداشتی دهان و دندان بیمه‌شدگان که تقاضا برای آن بسیار زیاد است، باشیم. ان‌شاءالله سازمان نیز نسبت به رفع این مشکل توجه جدی داشته باشد.

نصیری با اشاره به رایگان بودن صفر تا ۱۰۰ خدمات دندانپزشکی، تصریح کرد: این خدمات شامل عکس رادیولوژی دندان، پر کردن، جرم‌گیری، کشیدن دندان و سایر اقدامات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه است که با بهترین کیفیت ارائه می‌شود؛ از جمله اینکه مواد پر کردن دندان از بهترین نوع خریداری شده و دستگاه‌ها و تجهیزات دندانپزشکی و لوازم یکبار مصرف با کیفیت مناسب فراهم است. این نحوه خدمت‌رسانی سبب جلب رضایت بیمه‌شدگان شده و جا دارد که خدمات دندانپزشکی که درحال حاضر هفته‌ای سه روز ارائه می‌شود، گسترش یابد.

وی خدمات دارویی این مرکز را از دیگر امکانات مهم برشمرد و ادامه داد: به جرات می‌توانم بگویم در زمینه ذخیره دارویی شش ماه در شهرستان، حرف اول را می‌زنیم و با توجه به تشکیل پرونده‌ بیماری‌های مزمن به تعداد زیاد، بسیاری از داروهای بیماری‌های مزمن، دیابت، چربی و فشارخون الحمدالله تا شش ماه آینده فراهم است و از سوی دیگر با تشکیل پرونده برای بیماران مزمن، آن‌ها تحت نظر پزشکان قرار دارند و از پیشروی بیماری‌شان جلوگیری می‌شود.

رئیس پلی‌کلینیک مبارکه عنوان کرد: همچنین آزمایشگاه این مرکز مجهز به دستگاه‌های پیشرفته و پرسنل با تجربه است که خدمات این واحد نیز به صورت رایگان به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود. در این مرکز حدود ۷ پزشک عمومی، یک متخصص داخلی هفته‌ای سه روز، متخصص اطفال چهار روز در هفته و متخصص زنان و زایمان یک روز در هفته و دو دکتر داروساز ارائه خدمت می‌کنند. از سوی دیگر خدمات مامایی نیز هر روز هفته برای بانوان مهیا است و سه پرستار زبده، خدماتی را مانند نوارقلب، پانسمان و تزریقات، به بیماران سرپایی ارائه می‌دهند.

خرید دستگاه سونوگرافی از سوی خیرین

نصیری یکی از اقدامات موثر این مرکز درمانی را جذب کمک‌های مردمی برای خرید دستگاه سونوگرافی برشمرد و افزود: با تلاش شخصی و همکاران مجموعه، توانستیم از یک سازمان غیردولتی بیش از ۲ میلیارد تومان پول برای خرید دستگاه سونوگرافی جذب کنیم. دستگاه مذکور از بهترین و بالاترین کیفیت دستگاه‌های موجود در ایران تهیه شده و برای خرید آن ریالی از بودجه سازمان استفاده نشده است.

وی اظهار کرد: تا قبل از تهیه این دستگاه، در این مرکز خدمات سونوگرافی وجود نداشت و بیمه‌شدگان که بسیاری از آن‌ها از اقشار کارگر جامعه هستند، به ناچار به مراکز خصوصی مراجعه می‌کردند که بسیار گران بوده و با نوبت‌های طولانی پذیرش می‌شدند. الحمدالله توانستیم با تهیه این دستگاه، خدمات رایگان سونوگرافی را برای آن‌ها فراهم کنیم.

رئیس پلی‌کلینیک مبارکه گفت: با توجه به اهتمام مرکز در خرید دستگاه رادیولوژی، موفق به جذب یک متخصص رادیولوژی شده‌ایم که هر دو هفته یک‌بار حضور دارد و روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ سونوگرافی در مرکز انجام می‌شود.

مهمترین مسائل پلی‌کلینیک

نصیری یکی از مهمترین مسائل این مرکز درمانی را مربوط به قدیمی بودن بنای ساختمان دانست و ادامه داد: ساختمان این مرکز حدود ۴۰ سال پیش بنا شده و درحال حاضر بسیار فرسوده و قدیمی است. از سوی دیگر با توجه به افزایش تعداد بیمه‌شدگان منطقه، این مرکز گنجایش تعداد مراجعه‌کننده‌های فعلی را ندارد و حتی امکان افزایش پزشکان نیز فراهم نیست.

وی تصریح کرد: در مجموع می‌توان گفت، ساختمان فاقد استانداردهای لازم برای ارائه خدمات درمانی است و هرچند با تلاش همکاران فضای مجموعه بسیار تمیز، استریل و مرتب نگه‌داری می‌شود، اما نیازمند احداث بنای جدید هستیم تا در شان مردم و نیز شان قطب صنعتی ایران باشد.

رئیس پلی‌کلینیک مبارکه افزود: از سوی دیگر ساختمان این مرکز فاقد پروانه بهره‌برداری و پروانه مسئول فنی بود و الحمدالله با پی‌گیری و برقراری تعامل مناسب توانستیم مجوزهای لازم را اخذ کنیم.

نصیری عنوان کرد: مشکلاتی مانند کمبود نیرو نیز وجود دارد؛ نیروی پذیرش مرکز بسیار کم است و واحد دندانپزشکی فاقد منشی است و روزهای فعالیت دندانپزشک، از سایر همکاران برای کمک در این واحد استفاده می‌شود. همچنین در داروخانه نیز کمبود نیرو وجود دارد و کل مجموعه دارای یک نگهبان است که پُست آن در شیفت بعدازظهر خالی است و مجبور به جابه‌جایی نیروها می‌شویم.

تهیه زمین اهدایی برای مرکز

وی گفت: با توجه به برقراری تعامل مناسب با مسئولان شهرستان، موفق شده‌ایم که زمین مناسب و ارزشمندی را به طور رایگان برای احداث ساختمان جدید پلی‌کلینیک دریافت کنیم. این قدم بزرگ را ما برداشته‌ایم و اما نیازمند مساعدت مدیران ارشد سازمان در بحث تصویب طرح و تقبل هزینه‌های احداث ساختمان جدید هستیم.

رئیس پلی‌کلینیک مبارکه اظهار کرد: یکی از برنامه‌های آینده من این است که این مرکز طوری تجهیز شود که چه از نظر فیزیکی و نیز کیفی، پاسخگوی نیازهای بیمه‌شدگان و مردم شهر باشد تا نیازی به مراجعه به مرکز استان نداشته باشند. زیرا هم بحث هزینه رفت‌وآمد برای آن‌ها مطرح است و نیز دسترسی آسان آن‌ها را به خدمات درمانی میسر می‌کند. امید داریم که این کار شدنی است و با کمک مسئولان سازمان ان‌شاءالله به این هدف خود می‌رسیم.

کد خبر: 55230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =