بیشترین بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در کدام استان‌ها هستند

پوشش بیمه‌ای افراد جامعه به عنوان یکی از وظایف مهم سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر محسوب شده که در اصل ۲۹ قانون اساسی به این موضوع اشاره شده که باید برای گسترش و تعمیم خدمات بیمه‌ای این سازمان‌ها اقدامات و برنامه‌ریزی جدی برای ارائه خدمات به افراد فاقد بیمه داشته باشند.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس اطلاعات موجود اکنون ۷۳ درصد جامعه از خدمات بیمه‌ای برخوردار بوده که ۵۳ درصد آنها تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بوده و مابقی از خدمات دیگر سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر بهره‌مند هستند.

از آنجا که حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد جامعه از خدمات هیچ سازمان یا صندوق بیمه‌گری بهره‌مند نبوده بنابراین باید اولویت برنامه‌های این سازمان‌ها گسترش چتر بیمه‌ای برای افراد فاقد بیمه بوده تا همه افراد از این خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی در آینده استفاده لازم و کافی را داشته باشند.

اگرچه سازمان تأمین اجتماعی هدف اصلی خود را ارائه خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به آحاد جامعه می‌داند در این زمینه هم تلاش‌های زیادی را انجام داده تا با رایزنی و امضای تفاهم‌نامه با نهادها و ارگان‌های مختلف افراد فاقد بیمه را تحت پوشش قرار دهد.

حدود ۴۵ میلیون بیمه‌شده تحت پوشش تأمین اجتماعی

براساس اعلام دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، داده‌های آماری این سازمان در بخش بیمه‌شدگان نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ تعداد افراد بیمه‌شده در بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور به رقم ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۲۸۳ نفر رسیده است.

این در حالی است که آمار بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۹۹ رقم ۴۴ میلیون و ۹۰ هزار نفر را تجربه کرده و این نشان از افزایش ۳.۶ درصدی تعداد بیمه‌شدگان این سازمان را در مدت یکسال داشته است.

بیشترین بیمه شدگان در تهران، اصفهان و خوزستان

اما براساس آمارهای موجود بیشترین تعداد بیمه‌شدگان در سال ۱۴۰۰ مربوط به استان تهران ۹ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۲۶۵ نفر، اصفهان با سه میلیون و ۶۰۰ هزار و ۳۳۱ نفر، خوزستان با سه میلیون و ۲۴۱ هزار و ۱۶۸ نفر، خراسان رضوی با ۲ میلیون و۹۷۴ هزار و ۳۵۵ نفر، فارس با ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر، مازندران با یک میلیون و ۹۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر و کرمان با یک میلیون و ۵۶۵ هزار و ۴۷۸ نفر است.

همچنین پایین‌ترین آمار تعداد بیمه‌شدگان به استان‌های ایلام با ۲۹۶ هزار و ۷۰۲ نفر، کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۶ هزار و ۴۶۲ نفر، خراسان شمالی با ۳۳۸ هزار و ۶۱۸ نفر، خراسان جنوبی با ۳۹۷ هزار نفر، چهارمحال و بختیاری با ۴۸۳ هزار نفر، سمنان با ۵۱۹ هزار و ۸۷۴ نفر و زنجان با ۵۷۲ هزار و ۴۹۲ نفر اختصاص دارد.

کمترین مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در کهکیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی

براساس داده‌های آماری دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، تعداد مستمری‌بگیران این سازمان در سال ۱۴۰۰ به رقم چهار میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده که با آمار افراد تبعی افراد بازنشستگان، بازماندگان و ازکارافتادگان، آمار آنها به هفت میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۴۹ نفر می‌رسد.

بیشترین مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی هم طبق آمار و اطلاعات موجود در استان‌های تهران با ۹۱۲ هزار و ۵۸ نفر، اصفهان با ۳۶۳ هزار و ۶۸۳ نفر، خوزستان با ۲۷۱ هزار و ۴۷۲ نفر، خرسان رضوی با ۲۴۶ هزار و ۵۱۱ نفر و استان فارس با ۲۱۹هزار و ۸۹۷ نفر تحت پوشش سازمان هستند.

کمترین تعداد مستمری‌بگیران سازمان نیز در استان‌های کهکیلویه و بویراحمد با ۲۱ هزار و ۱۰۹ نفر، ایلام با ۲۱ هزار و ۴۹۷ نفر، خراسان شمالی با ۲۵ هزار و ۴۲۸ نفر، خراسان جنوبی با ۲۵ هزار و ۹۹۱ نفر، بوشهر با ۴۳ هزار و ۵۹۰ نفر و چهار محال و بختیاری با ۴۴ هزار و ۴۵۹ نفر از خدمات این سازمان بهره‌مندند.

بیش از سه میلیون از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی زن هستند

طبق داده‌های آماری موجود بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی با ۱۵۱ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر بیمه‌شده اصلی تحت پوشش سازمان بوده که ۱۲ میلیون و پنج هزار و ۷۲۵ نفر مرد و سه میلیون و ۱۲۴ هزار و ۲۹۰نفر از بیمه‌شدگان این سازمان بیمه‌گر را زنان تشکیل می‌دهند.

بیشترین تعداد بیمه‌شدگان مرد در تهران با رقم ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۴۸۷ نفر و کمترین بیمه شده در مردان نیز در استان خراسان شمالی با ۸۱ هزار و ۵۵۶ نفر هستند.

همچنین استان تهران با آمار ۸۶۱ هزار و ۲۲۵ نفر بیشترین و اسلام با رقم ۲۱ هزار و ۳۳۲ نفر کمترین تعداد بیمه‌شده زن را در بین بیمه‌شدگان خود دارند.

ارتباط افزایش شمار بیمه‌شدگان با تأمین منابع

سازمان تأمین اجتماعی طبق اصل ۲۹ قانون اساسی برای تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای تمام تلاش خود را در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های مهمی از جمله طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی انجام داده تا بر تعداد بیمه‌شدگان این سازمان افزوده و با این اقدام تعادلی در منابع و مصارف سازمان ایجاد شود.

بزرگترین سازمان بیمه‌گر در میان ۱۸ سازمان و صندوق بیمه‌ای وظیفه‌ای سنگین در قبال ۵۳ درصد جمعیت تحت پوشش خود دارد زیرا با استفاده از منابع داخلی و وصول حق بیمه از بیمه‌شدگان به تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت خود عمل می‌کند.

اکنون طبق آخرین آمارها، حدود ۸۶ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی از محل وصول حق بیمه از بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان تأمین شده که این موضوع از آنجا دارای اهمیت بوده که سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از این منابع و سرمایه‌گذاری در بخش شرکت‌های تحت پوشش خود بدون استفاده از منابع عمومی تعهدات خود در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در بخش بیمه‌ای و درمانی را ایفا می‌کند.

کد خبر: 55362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =