الزام رشد اشتغال‌زایی در فضای کسب و کار

روند افزایشی دانش‌آموختگان طی دهه‌های گذشته و متعاقب آن رشد کارجویان و نیروی کار آماده ورود به بازار کار، ضرورت هدفگذاری در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی گسترده برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار را نشان داده است.

به گزارش آتیه آنلاین، برقراری تناسب در بازار کار با استفاده از رشد ایجاد فرصت‌های شغلی باید با بهره‌مندی از ابزارهای طرح‌ریزی شده در حوزه اشتغال هدفگذاری شده و در این خصوص دولت سیزدهم سیاست‌های مختلفی جهت ایجاد فرصت‌های شغلی تدوین کرده و این طرح‌ها را مبنای خروجی اشتغلا قرار داده است.

ابزارها و هدفگذاری دولت در پیشبرد سیاست‌های اشتغال

بر همین اساس تأمین مالی طرح‌های تولیدی با هدف توسعه اشتغال، اهدای تسهیلات به کسب‌وکارها، ساماندهی طرح‌های اشتغالزا در قالب «زیست‌بوم ملی اشتغال»، اجرای طرح تسهیل مجوزهای کسب‌وکار با هدف تسریع در روند آغاز به‌کار مشاغل و همچنین سیاستگذاری جهت توسعه آموزش‌های مهارتی، روند اصلی تسهیل اشتغالزایی در دولت سیزدهم را تشکیل می‌دهند.

زیست بوم ملی اشتغال از زمان آغاز به‌کار دولت به عنوان بستر هماهنگ کننده و پیشران حوزه اشتغال در کشور در قالب سیاست اصلی متولیان بازار اشتغال رونمایی شده و در این راستای عوامل و ابزارهای دیگر در اختیار دولت به همراه استفاده از توان و ظرفیت بخش‌های خصوصی و تعاونی به عنوان برنامه‌های اساسی اشتغغال‌زایی مطرح شد.

اشتغال اولویت دستگاه‌های متولی حوزه کسب و کار

آیت‌الله رییسی در سومین جلسه شورایعالی اشتغال در دولت سیزدهم اولویت‌دهی ایجاد و توسعه اشتغال را اولویت کاری تمامی دستگاه‌ها دانست و بر تلاش بیشتر جهت ایجاد اشتغال توسط نهادهای مرتبط و متولی این بخش تأکید کرد.

رییس‌جمهور هفته گذشته در جریان هشتادوسومین جلسه شورایعالی اشتغال همچنین بر تأمین بودجه اشتغال‌آفرینی بر توجه ویژه به اشتغال دانش‌آموختگان و زنان سرپرست خانوار، سهیم کردن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های اشتغال و نظارت بر نحوه ارائه تسهیلات در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی تأکید کرد.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال به عنوان ضرورت رشد اقتصاد و تولید، بر تشکیل شورای اشتغال در استان‌ها تأکید و استانداران را مکلف به پیگیری مسأله اشتغال کرده و گفت: باید به مسأله بیکاری به عنوان اساسی‌ترین دلیل بروز آسیب‌های اجتماعی توجه داشت.

رییسی همچنین بیان داشت: ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار و دانش‌آموختگان از اولویت‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

وی ایجاد سالانه یک میلیون شغل را نیاز کشور، تکلیف قانونی و وعده دولت عنوان کرد و اظهار داشت: برای جبران عقب‌ماندگی‌هایی که در این زمینه از قبل وجود دارد، ایجاد اشتغال باید در اولویت کاری همه دستگاه‌ها باشد.

ایجاد ۶۵۰ هزار شغل در مدت ۷ ماه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در جریان آخرین نشست شورایعالی اشتغال با اشاره به آمارها، شاخص نرخ بیکاری را کاهشی عنوان کرد و گفت: در هفت ماهه ابتدایی سال ‌جاری بالغ بر ۶۵۰ هزار شغل ایجاد شده است.

سید صولت مرتضوی، با بیان اینکه علاوه بر کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان در بازه زمانی مذکور شمار بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی نیز با تأثیرپذیری از شرایط اشتغال، روند افزایشی داشته، اظهار داشت: اصل مسأله «اشتغال» بوده و همانند دوران دفاع ‌مقدس باید قرارگاه ایجاد اشتغال در کشور راه‌اندازی شود.

مرتضوی مأموریت‌های اصلی این وزارتخانه را در حوزه‌های «اجتماعی»، «اشتغال» و «اقتصادی» دانست و تأکید کرد: در حوزه اجتماعی، گره‌های کوری وجود دارد که با برنامه‌های متنوع و متعدد باید در جهت رفع آنها اقدام کرده و اصل «می‌توانیم» را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

ایجاد قرارگاه اشتغال و کانون ملی کارآفرینی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اهداف ایجاد و توسعه کانون ملی کارآفرینی و قرارگاه اشتغال را در سطح کشور تشریح کرد.

سید صولت مرتضوی اظهار داشت: کانون ملی کارآفرینی به منظور رفع موانع تولید و اشتغال، ایجاد مشوق‌های لازم در این خصوص و همچنین توسعه فرصت‌های شغلی در استانها ایجاد خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: آیین‌نامه مرتبط با ایجاد کانون ملی کارآفرینی و قرارگاه ملی اشتغال به زودی به استانهای سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه بیان داشت: البته استانها نیز در راستای اجرای سیاست‌های اشتغال معطل ابلاغ سیاست‌های مرتبط با حوزه اشتغال و کارآفرینی نشده و در واقع برنامه‌های مرتبط با توسعه اشتغال را به صورت جدی دنبال می‌کنند.

وزیر تعاون در ادامه عنوان کرد: استانداران در تمام مناطق کشور بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای اشتغال دولت سیزدهم در تمام استانها آستین همت بالا زده و در این حوزه تلاش‌های فراوانی داشته است.

به گفته مرتضوی، در طول دوره تصدی دولت سیزدهم نیز در راستای رفع موانع تولید و ایجاد فرصت‌های گسترده شغلی برنامه‌ریزی و اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در ارتباط با اجرای سیاست‌های کلان حوزه اشتغال و توسعه فرصت‌های شغلی، استانداران در سراسر کشور، کارآفرینان، بانک‌های عامل در حمایت از کارآفرینی و توسعه اشتغال و تمامی دستگاه‌های ذیربط بر حسب وظایف محوله و در حد توان تلاش داشته‌اند.

وی بیان کرد: البته در راستای گسترش اشتغال‌زایی و ساماندهی مسائل مرتبط با اشتغال موانعی وجود دارد که با بهره‌مندی از برنامه‌ریزی کلان باید به دنبال برطرف کردن آنها باشیم.

وزیر کار ادامه داد: کارآفرینان نمایندگان دولت و وزارت کار در استان‌ها بوده و در راستای توسعه اشتغال باید تلاش‌ها را به حوزه کارآفرینی و اشتغال معطوف داشت.

وی با بیان اینکه کارآفرینی و اشتغالزایی در واقع جهاد مقدس ما است، تصریح کرد: به دنبال ایجاد قرارگاه اشتغال در استان‌ها هستیم و جهاد ما رفع موانع اشتغال در بخش‌های مختلف است.

وزیر کار با اشاره به اینکه برطرف کردن مشکلات و موانع حوزه اشتغال را در بودجه‌های سنواتی، سیاستگذاریهای بلندمدت، تصمیم‌سازیهای شورای عالی اشتغال و دیگر حوزه‌ها دنبال خواهیم کرد، افزود: ما به عنوان کارگزار نظام هیچ تکلیفی مهم‌تر از ایجاد اشتغال نداریم.

آمار حدود یک میلیونی اشتغال در دولت سیزدهم

داده‌های آماری حوزه اشتغال وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاکی از خلق ۹۷۵ هزار فرصت شغلی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا مردادماه سال‌جاری است.

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای ارائه عملکرد اشتغال‌زایی در دولت از ایجاد بیش از ۹۷۵ هزار فرصت شغلی در مدت یک‌ ساله منتهی به مردادماه سال‌جاری خبر می‌دهد.

محمود کریمی‌بیرانوند با تشریح جزییات ایجاد اشتغال در دولت سیزدهم و اشاره به رفع موانع تولید و عدالت‌محوری گفت: بر اساس آمار و اطلاعات سامانه اشتغال از شهریورماه سال گذشته تا پایان مردادماه سال‌ جاری بیش از ۹۷۵ هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

وی همچنین با اشاره به آمار قابل اتکای دستگاه‌ها از ابتدای شهریورماه تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ افزود: در دوره هفت ماهه نخست آغاز به کار دولت ۶۳۴ هزار فرصت شغلی برای کارجویان کشور ایجاد شده و همچنین ایجاد بیش از ۳۴۱ هزار فرصت شغلی در مدت عملکرد پنج ماهه دولت از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان مردادماه سال‌جاری نیز از جمله خروجی عملکردی بازار اشتغال محسوب می‌شود.

کد خبر: 55373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =