ضرورت افزایش آگاهی مردم در زمینه دیابت

رئیس بخش غدد و متابولیسم بیمارستان امام خمینی‌(ره)، افزایش آگاهی افراد جامعه را نسبت به بیماری دیابت و عوارض آن در کاهش خطر ابتلا به این بیماری موثر دانست که برای این منظور لازم است اطلاع‌رسانی مستمر و منظم از سوی متولیان سلامت و رسانه‌های جمعی نسبت به عوارض بیماری، روش‌های پیشگیری و نیز مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت به عمل آید.    

دکتر علیرضا استقامتی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین به مناسبت روز جهانی دیابت با بیان اینکه بیماری دیابت از نوع مزمن است که فرد مبتلا را تا آخر عمر درگیر بیماری می‌کند، افزود: در نتیجه لازم است افراد دارای دیابت مراقبت‌ از خود را به طور دائم، پیوسته و به نحو صحیح و اصولی پی‌گیری کنند. چنانکه شعار کمپین سه ساله دیابت از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ نیز با عنوان «دسترسی به مراقبت» تعیین شده است که نشان از اهمیت مقوله «مراقبت» در زمینه بیماری دیابت دارد.

وی اظهار کرد: شیوع برخی از بیماری‌ها در جامعه اثرات ماندگاری ندارد و برای عده کمی ممکن است عارضه برجای بگذارد؛ اما دیابت بیماری مزمنی است که سلامت بسیاری از اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن دیابت گابریک، گفت: در نتیجه لازم است تا افراد مبتلا به دیابت نسبت به بیماری خود شناخت و آگاهی داشته باشند، ابعاد مختلف بیماری و علائم آن را بشناسند و نسبت به مشکلات ناشی از عدم کنترل بیماری کسب اطلاع کنند تا بتوانند مراقبت جامع و کامل از خود به عمل آورند.

استقامتی تصریح کرد: اما اطلاع‌رسانی درباره بیماری دیابت، نباید محدود به افراد مبتلا شود؛ بلکه لازم است تا آگاهی خانواده‌ها نیز افزایش یابد و حتی فراتر از آن؛ ضرورت افزایش آگاهی افراد جامعه نسبت به این بیماری نیز وجود دارد و به ویژه این جنبه‌های کسب آگاهی در حوزه مدارس که دانش‌آموزان ساعت‌ها وقت خود را در آن سپری می‌کنند، بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما سال‌های متمادی است که در زمینه دیابت اطلاع‌رسانی کافی از سوی رسانه‌های جمعی انجام می‌شود؛ اما لازم است که این اطلاع‌رسانی به صورت مستمر و منظم ارائه شود و شرایطی به وجود آید تا همواره درخصوص بیماری دیابت صحبت کنیم و عوارض آن را هشدار دهیم تا مردم نیز نسبت به پیشگیری از این بیماری حساسیت به خرج داده و از سبک زندگی سالم پیروی کنند.

فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم، عنوان کرد: اصولا روز جهانی دیابت یا هفته دیابت در کشور نیز براساس همین هدف اطلاع‌رسانی مستمر برگزار می‌شود تا این بیماری را فراموش نکنیم و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم و از این‌رو نامگذاری ایامی به عنوان روز و هفته دیابت به عنوان نمادی است که به ما یادآوری می‌کند در طول یک سال چه برنامه‌هایی را برای افزایش آگاهی و جلب نظر مسئولان نسبت به اقدامات درمانی و پیشگیری از بیماری‌ها داشته باشیم.

استقامتی افزود: همچنین بتوانیم پایش‌های لازم را برای دسترسی به اهداف انجام دهیم؛ در غیر این صورت اختصاص یک روز یا یک هفته به بیماری دیابت و گفت‌وگو درباره آن، مسائل پیرامون این بیماری و افراد مبتلا به آن را حل نخواهد کرد.

کد خبر: 55379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =