توسعه تعاونی‌های آموزشگاهی در دست اقدام است

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص فعالیت و گسترش حزوه اقدامات تعاونی‌های آموزشگاهی در سطح کشور گفت: در این حوزه توسعه تعاونی‌های آموزشگاهی توسط معاونت امور تعاون وزارت کار در سطح استانهای مختلف در حال برنامه‌ریزی و انجام است.  

مهدی مسکنی در ارتباط با ضرورت فعالیت تعاونی‌های آموزشگاهی به آتیه آنلاین گفت: جلسات مرتبط با تعاونی‌های آموزشگاهی در وزارت کار در حال برگزاری بوده و منابع لازم در این خصوص در حال پیگیری است.

وی همچنین تصریح کرد: در روزهای گذشته نیز در این ارتباط از تعاونی آموزشگاهی باقرالعلوم واقع در منطقه ۷ شهراداری تهران به عنوان یکی از تعاونی‌های موفق در این حوزه بازدید انجام شد.

معاون وزیر تعاون همچنین در ادامه بیان داشت: این تعاونی در حال حاضر به عنوان نمونه‌ای این نوع شرکت‌های تعاونی در حال انجام کار و فعالیت است.

مسکنی با اشاره به اینکه در استان فارس نیز امضای تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش در حوزه فعالیت تعاونی‌های آموزشگاهی در دستور کار قرار گرفته، اضافه کرد: امیدواریم در مدت یک‌ماه آینده این اقدام نیز اجرایی و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: در واقع پایلوت تعاونی‌های آموزشگاهی در استانهای فارس و تهران در گذشته شکل گرفته و بخش عمده توسعه فعالیت این شرکت‌های تعاونی نیز در قالب برنامه‌ریزی و هدفگذاری معاونت امور تعاون وزارت کار پیگیری می‌شود.

عضویت حدود ۷هزارنفر در قالب ۱۰۰ تعاونی آموزشگاهی

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از فعالیت بیش از ۱۰۰ تعاونی آموزشگاهی در سراسر کشور با عضویت ۶ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز خبر داد.

مسکنی همچنین در خصوص زمینه و بسترهای فعالیت تعاونی‌های آموزشگاهی گفت: این مدل شرکت‌های تعاونی‌های در حوزه‌های تولید مصنوعات مختلف از جمله میز فوتبال دستی، میز و صندلی دانش‌آموزی، طراحی و دوخت انواع لباس و پیراهن برای دانش‌آموزان، تولید زیورآلات و مدیریت بوفه مدارس فعالیت داشته و توسعه این نوع اشتغال را دنبال می‌کنند.

وی با بیان تاکید بر نداشتن محدودیت سنی برای عضویت در تعاونی‌های دانش‌آموزی بیان داشت: دانش‌آموزان بعد از پایان دوران تحصیل امکان ادامه عضویت و حفظ سهام را از طریق عضویت در انجمن دانش‌آموختگان دارند.

معاون وزیر کار افزود: دانش‌آموختگان سهام‌دار در تعاونی‌های دانش‌آموزی امکان انتقال سهام خود را به دانش‌آموزان تازه‌وارد دارند.

مسکنی تقویت روحیه کارآفرینی و افزایش مهارت‌های تعاون‌محور در دانش‌آموزان را یکی از اهداف ایجاد تعاونی‌های دانش‌آموزشی در کشور عنوان کرد.

وی بیان کرد: این نوع تعاونی‌ها زمینه‌ساز توسعه و نهادینه‌سازی فرهنگ تعاون در بین دانش‌آموزان هستند.

نقش تعاونی‌های آموزشگاهی در توسعه مشارکت جمعی

تعاونی‌های آموزشگاهی به عنوان فعالیت گروهی با مشارکت دانش‌آموزان و با حمایت، نظارت و هدایت مسئولان مدارس با عضویت دانش‌آموزان شکل گرفته و در قالب بستر انجام و رشد مشارکت جمعی فعالیت دارند.

تعاونی‌های مذکور با جایگزینی رویکردهای آموزشی، تربیتی و پرورشی به جای رویکرد اقتصادی، آموزش و ترویج اصول و مفاهیم تعاون و تشویق دانش‌آموزان به همکاری و تقویت روحیه خودیاری، شرکت در کارهای گروهی، ارتقاء احساس مسئولیت‌پذیری و احترام به نظر دیگران را دنبال می‌کنند.

ترویج روحیه همفکری و مشارکت اجتماعی و اقتصادی، توسعه آموزش و تقویت مهارت، ‌ آشنایی با قوانین و مقررات و پیروی از آنها و تامین ملزومات و کالاهای مورد نیاز مصرفی دانش‌آموزان از قبیل نوشت‌افزار، خوراک و پوشاک با کیفیت مناسب با قیمت پایینتر از بازار بخشی از مهمترین اهداف تعاونی‌های آموزشگاهی است.

ماده ۸۷ قانون شرکت‌های تعاونی، هدف اصلی تشکیل این شرکت‌ها را تعمیم اصول تعاون به منظور آموزش عملی مقررات شرکت های تعاونی بین دانش‌آموزان یا دانشجویان عنوان کرده و بر این اساس تمامی دانش آموزان و دانشجویان با پرداخت بهای یک سهم امکان عضویت در این تعاونی‌ها را دارند.

کد خبر: 55418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =