یک سوم افراد جامعه از دیابت خود اطلاع ندارند

فوق‌تخصص غدد دی‌کلینیک تامین‌اجتماعی ابوریحان، افزایش بیماری دیابت را در دنیا رو به گسترش توصیف کرد درحالی که بیش از نیمی از جمعیت از بیماری خود اطلاعی ندارند و با اشاره به عوارض این بیماری که بسیاری از اعضای بدن را درگیر می‌کند، اتخاذ سبک زندگی مناسب را در پیشگیری از دیابت بسیار موثر دانست.

دکتر فرید فتاحی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه بیماری دیابت از دو منظر قابل توجه است، افزود: نکته اول اینکه دیابت جزو بیماری‌های شایع بوده و ابتلای به آن در دنیا رو به افزایش است. گفته می‌شود که حدود ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا تا چند سال آینده مبتلا به دیابت خواهند شد که این میزان، حدود یک دهم مردم دنیا را تشکیل می‌دهد. در کشور ما نیز در سال‌های نه چندان دور، حدود ۲ تا ۳ درصد مردم دارای دیابت بودند؛ اما اکنون ۱۵ درصد مردم از این بیماری رنج می‌برند.

وی اظهار کرد: نکته بعدی اینکه دیابت ام‌الامراض است و بر همه سیستم بدن اثر می‌گذارد. از جمله اینکه نارسایی کلیه می‌آورد؛ تا حدی که شایع‌ترین علت نارسایی کلیه که منجر به دیالیز و پیوند کلیه می‌شود، ناشی از دیابت است. همچنین شایع‌ترین علت قطع عضو و نیز شایع‌ترین علت نابینایی را می‌توان گفت که ناشی از این بیماری است.

فوق‌تخصص غدد، گفت: این درحالی است که ابتلای به این بیماری و عوارض آن قابل پیشگیری است و بنابراین اطلاع‌رسانی درباره بیماری دیابت می‌تواند اذهان عمومی را نسبت به انتخاب سبک زندگی سالم برای جلوگیری از ابتلای به دیابت، ترغیب کند.

فتاحی تصریح کرد: یکی از روش‌های پیشگیری از این بیماری، توجه به مصرف مواد غذایی سالم مانند غذاهای گیاهی و جلوگیری از افزایش وزن است. همچنین ورزش و داشتن فعالیت بدنی می‌تواند در کاهش وزن و کاهش ریسک ابتلا به دیابت موثر واقع شود.

وی ادامه داد: بروز دیابت تنها ناشی از عوامل محیطی نیست؛ بلکه عامل ارث و ژنتیک در بروز این بیماری نقش بسیاری دارد و متاسفانه تنها یک ژن در ایجاد این بیماری دخیل نبوده و چندین ژن (مالتی‌ژن) در بروز آن دخالت دارد.

عدم اطلاع بیماران از ابتلا به دیابت

فوق‌تخصص غدد با بیان اینکه دیابت یک بیماری خاموش است و حدود دو سوم افرادی دارای دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند، افزود: مبتلایان به دیابت هنگامی پی به بیماری خود می‌برند که دچار عوارض بیماری مانند سوزش پا، خارش بدن، خون‌ریزی ته چشم و سکته قلبی شوند و در نتیجه لازم است همه افراد به ویژه کسانی که دارای زمینه خانوادگی ابتلا به بیماری هستند، سالانه یک یا دو مرتبه آزمایش قندخون دهند تا امکان پیشگیری از این بیماری فراهم شود.

نشانه‌های دیابت کدام است

فتاحی با اشاره به مهم‌ترین نشانه‌های بروز این بیماری، عنوان کرد: بروز دیابت در افرادی که دارای وزن زیاد و نیز سن بالایی دارند در بسیاری از موارد بدون علامت است و این افراد تنها پس از بروز عوارض بیماری، متوجه ابتلای خود به دیابت می‌شوند.

وی افزود: اما دیابت شدید دارای دو علامت شاخص است که یکی از آن کاهش وزن ناگهانی و دیگری پرادراری است. برای مثال، فردی که دارای ۹۰ کیلو وزن بود، ظرف چند ماه به ۷۰ کیلو رسیده است که می‌تواند ناشی از دیابت باشد. همچنین فردی که پیش از این در طول شب تنها یک‌بار از دستشویی استفاده می‌کرد و حال بیش از دو تا سه بار به دستشویی می‌رود، لازم است حتما قندخون خود را چک کند. همچنین اختلالات و تاری دید نیز از دیگر نشانه‌های بروز دیابت به‌شمار می‌رود و در این حالت نیز چشم افراد تغییرات سریع کرده و کاهش دید ایجاد می‌شود که این‌ نیز می‌تواند دلیل بر بیماری دیابت باشد.

کد خبر: 55453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =